Hoi,
Ik gebruik momenteel een 350Watt sinus omvormertje voor mijn koelkast. deze staat natuurlijk altijd aan. ook al heb ik walstroom, dit omdat de walstroom een muntenapp. is en het dus kan zijn dat de muntjes op zijn, en mijn bier dan niet op de juiste temp. blijft.
Het wil wel eens gebeuren dat de omvormer stopt (meestal snachts).
Dit is dus een probleem wat ik moet verhelpen.
Het probleem is ontstaan omdat mijn accu`s (totaal 420Amp) op hun retour zijn. en ik een kortsluiting heb veroorzaakt (kort, maar toch)
Accu`s getest één op het randje, de ander nog maar net in het groene vlak.
De gemodificeerde sinus omvormer van 2000Watt continue is groot genoeg. en staat soms aan (bij gebrek aan walstroom en tijdens het varen).
De acculader staat bij gebruik van goede accus nagenoeg nooit aan., nu dus snachts wel eens als we weinig zonuren hebben gehad en de accu`s niet boven de 80% opgeladen zijn. Dit is een CTEK Volgens mij een M200 ik dacht dat ie 4 traps is.
Zonnepaneel 240Wp Chinees Mppt (30A) regelaartje, beide voldoen uitstekend.
Wat MOET ik doen: 2 nieuwe accu`s, dit gaan 230Amp accu`s worden.
Één omvormer zuivere sinus (behoud van andere apparaten zoals Tv en laders van tandenborstel telefoon e.d)
Dynamo 75Amp
Boordnet 12Volt.
de gedachte, Natuurlijk alleen nog maar zuivere sinus. en de andere gedachte: is het automatisch omschakelen een voor, of een nadeel(wal/accu).
Is het handig om er gelijk een lader in te hebben.
Is het handig om er gelijk de zonnepaneelregelaar in te hebben.
Of: is dit weggegooid geld en moet ik alleen de 2 omvormers vervangen door één, en gewoon met de hand omschakelen.??
Waarom heb ik nu 2 omvormers???, de gemodificeerde had ik al. Koelkast gekocht(met vriesvak) , dus blauw omvormertje gekocht, om niet zonder stroom te komen. waarom niet gelijk een grote Sinus gekocht?? 1: budget, 2: Gemodificeerde doet het nog goed 3: klein omvormertje is zuiniger in gebruik, dan altijd een grote aan te hebben staan (denk ik).
Bij niet aan boord zijn, is alleen de Koelkast en het gas alarm een verbruiker, het zonnepaneel houd de accu`s dan voldoende op peil.
Ik hoop dat het nog een beetje begrijpelijk is
Groet
Frans