Hallo.
ik heb in mijn boot een 12 en 24 volt systeem. Nu heb ik voor beiden een eigen dynamo. Op dit moment heb ik de massa of min van beide systemen niet aan elkaar zitten. De beide dynamos hebben geen apparte massa. Dus eigenlijk zijn de massa's daar doorverbonden. Zal ik ook nog een doorverbinding maken in mijn elektra paneel of is dit overbodig?
massa samen of niet?
Moderators: sailor wim, frank
massa samen of niet?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... 

Re: massa samen of niet?
Het is gebruikelijk om alle massa' s aan elkaar te zetten.
Zo dicht mogelijk bij de accu.
Dit voorkomt stromen tussen beide massa's
Aquanaut
Zo dicht mogelijk bij de accu.
Dit voorkomt stromen tussen beide massa's
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Bedankt aquanaut voor je antwoord. Ik ga het uitvoeren. Helaas staan de twee systemen niet dicht bij elkaar. Dus dat is wel jammer.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... 

Peter,
Als je een massa draadje van de ene kant van het schip naar de andere kant moet trekken levert dit ook niet veel op.
Wat je zou kunnen doen is een fatsoenlijke min draad aanbrengen tussen de twee dynamo's.
Aquanaut
Als je een massa draadje van de ene kant van het schip naar de andere kant moet trekken levert dit ook niet veel op.
Wat je zou kunnen doen is een fatsoenlijke min draad aanbrengen tussen de twee dynamo's.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Dank aquanaut. Dat begrijp ik. Ik heb van beide accu sets een dikke kabel naar mijn paneel lopen. Daar ga ik nu verbinden. Zal op beide dynamo's ook een goede kabel maken!