Van 1 naar 2 accubanken
Moderators: sailor wim, frank
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Van 1 naar 2 accubanken
Op mijn boot wordt alles door 1 accuset gevoed en dat wil ik veranderen naar een startaccu en een huishoudaccu. Is het voldoende om de dikke kabel tussen de startmotor en de accu op een nieuwe accuset aan te sluiten terwijl de aansturing van het startrelais/bendix via de andere accuset loopt? Of moet ook het startslotgedeelte aangepast worden? Het is een redelijk moderne motor, Scania Vabis uit 1968, niet voortgloeien, hij start binnen een halve seconde. Ik ben bezig het hele elektrische systeem aan te passen maar dat is nogal een chaos en op deze manier kan ik het in gedeeltes doen en al wel vast gaan varen met een dubbele accuset. Groet, Eduard.
- FransvanNispen
Re: Van 1 naar 2 accubanken
Tijdelijk kan dit.
Je moet het wel netjes aanpassen. Start gedeelte + bv de nav verlichting e a dingen die alleen tijdens het varen aangaan, dus ook metertjes in dshboard. Op de start accu
En huis houd voor de dagelijkse dingen.
Schema maken, alles goed noteren. De kabeldikte daar aanpassen waar nodig
Accu scheider erin. Enz enz
Is leuk werk, veel plezier ermee.
Groet
Frans
Je moet het wel netjes aanpassen. Start gedeelte + bv de nav verlichting e a dingen die alleen tijdens het varen aangaan, dus ook metertjes in dshboard. Op de start accu
En huis houd voor de dagelijkse dingen.
Schema maken, alles goed noteren. De kabeldikte daar aanpassen waar nodig
Accu scheider erin. Enz enz
Is leuk werk, veel plezier ermee.
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Re: Van 1 naar 2 accubanken
waarschijnlijk heb je nu een kabel op je accu zitten die naar een verdeler gaat voor je verbruikers,
makkelijkste is dan om die los te nemen, en op de nieuwe set aan te sluiten.
En indien je de huidige accu als licht accu wil gebruiken, wissel je de accus even van plaats.
Als dan je verbruikers op de andere zitten, moet deze enkel nog geladen worden.
hiervoor heb je een laadstroomverdeler nodig, ik zou je een argofet adviseren.
Je neemt de kabel van je dynamo, die gaat nu naar je accu, die zet je op de argofet.
en vanaf die argofet gaat 1 kabel naar elke accuset.
makkelijkste is dan om die los te nemen, en op de nieuwe set aan te sluiten.
En indien je de huidige accu als licht accu wil gebruiken, wissel je de accus even van plaats.
Als dan je verbruikers op de andere zitten, moet deze enkel nog geladen worden.
hiervoor heb je een laadstroomverdeler nodig, ik zou je een argofet adviseren.
Je neemt de kabel van je dynamo, die gaat nu naar je accu, die zet je op de argofet.
en vanaf die argofet gaat 1 kabel naar elke accuset.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================