koelwater en oliedruk-alarm
Moderators: sailor wim, frank
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
koelwater en oliedruk-alarm
Omdat ik niet continu mijn metertjes in de gaten zit te houden wil ik zowel voor koelwater als voor de oliedruk een akoestisch alarm installeren op mijn Scania Vabis D8. Kan ik de sensoren die de temperatuur- en oliedrukmeter 'aansturen' daarvoor te gebruiken of moet ik extra sensoren/switches plaatsen? Groet,Eduard.
- FransvanNispen
Re: koelwater en oliedruk-alarm
In 99% van de gevallen kan het zo.
Ff googlen, dan zie je wel schema- tjes hoe aan te sluiten.
Ben nu helaas niet in de gelegenheid om er ff een op te zoeken voor je.
Ff googlen, dan zie je wel schema- tjes hoe aan te sluiten.
Ben nu helaas niet in de gelegenheid om er ff een op te zoeken voor je.
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
http://www.dieselrepairs.nl/waarschuwin ... 10052.html

lijkt me het aller eenvoudigst. Ik heb wel eens gelezen dat het lastig is de oliedrukgever een elektronische schakeling te laten bedienen, maar ben vergeten wat de reden was.
Arnold

lijkt me het aller eenvoudigst. Ik heb wel eens gelezen dat het lastig is de oliedrukgever een elektronische schakeling te laten bedienen, maar ben vergeten wat de reden was.
Arnold
Ik heb van die sensors met 2 aansluitingen, 1 voor de meter, en 1 voor de alarmgever.
Metertje zit op de binnenstuurstand, alarmgever op de buitenstuurstand.
Check dus even of je wellicht al sensors hebt waar 2 contactjes op zitten...
Metertje zit op de binnenstuurstand, alarmgever op de buitenstuurstand.
Check dus even of je wellicht al sensors hebt waar 2 contactjes op zitten...
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Er zit een sensor op het blok, onder het uitlaatspruitstuk, met 1 pool, de draad gaat naar de temperatuurmeter. Er loopt een koperen leidinkje naar de oliedrukmeter èn er zit een sensor onder aan het oliefilter (waarin het vuil door middelpuntvliedende kracht uit de olie wordt gecentrifugeerd) met 1 pool. Ik denk dat ik dus toch aparte switches ergens kwijt moet voor zowel temperatuur als oliedruk alarm. De motor is uit 1968. Overigens was het draadje uit het oliefilter niet aangesloten, hij maakt nu massa als het contact aan is, dus ik denk dat hij met de plus van contact aan een lampje had moeten laten branden dat uit gaat als er voldoende oliedruk is. Dat moet ik nog testen. Als dat zo werkt zou ik daar natuurlijk wel een akoestisch alarm op kunnen aansluiten en blijft alleen het koelwateralarm over. Ik las iets over een alarm voor je koelwaterinstroom, dat lijkt me ook wel iets, als er niet genoeg buitenwater wordt aangezogen door rotzooi in je wierpot wordt je op tijd gewaarschuwd nog voor de temperatuur te hoog wordt. Kent iemand dat?
je hebt dan inderdaad enkel voudige sensor...
Optie is om hem te vervangen voor 1 met een uitgang voor ene meter, en 1 voor een alarm.
Of er iets bij knutselen.
Bedoel je een uitlaatalarm ?
doe heb ik er ook in zitten,
die meet de temperatuur in m'n uitlaatslang, als er te weinig water geinjecteerd word gaat die af.
Dit om te voorkomen dat de uitlaatslang smelt.
http://www.vetus.com/vetus-uitlaattempe ... -52mm.html
Optie is om hem te vervangen voor 1 met een uitgang voor ene meter, en 1 voor een alarm.
Of er iets bij knutselen.
Bedoel je een uitlaatalarm ?
doe heb ik er ook in zitten,
die meet de temperatuur in m'n uitlaatslang, als er te weinig water geinjecteerd word gaat die af.
Dit om te voorkomen dat de uitlaatslang smelt.
http://www.vetus.com/vetus-uitlaattempe ... -52mm.html
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Eduard
Nee, de sensor zit in de zijkant van het blok geschroefd, onder het uitlaatspruitstuk maar heeft daar niets mee te maken, uitlaat is ook niet watergekoeld.
Vervangen dus voor eentje met twee mogelijkheden, denk ik.
Vervangen dus voor eentje met twee mogelijkheden, denk ik.