GTL dieselolie
Moderators: sailor wim, frank
GTL dieselolie
Er zijn veel DAF motoren die behoorlijk roken en ook op dit forum is hier al één en ander over geschreven.
Wat ik nog mis is de ervaring van gebruikers van GTL dieselolie.
Gebruikers van deze brandstof zijn erg enthousiast en ik denk dat veel DAF motoren die deze GTL te drinken krijgen ook veel minder gaan roken.
Wellicht kan ervaring gedeeld worden op dit forum.
mvg. Jurjen Talsma
Wat ik nog mis is de ervaring van gebruikers van GTL dieselolie.
Gebruikers van deze brandstof zijn erg enthousiast en ik denk dat veel DAF motoren die deze GTL te drinken krijgen ook veel minder gaan roken.
Wellicht kan ervaring gedeeld worden op dit forum.
mvg. Jurjen Talsma
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: GTL dieselolie
ik heb een scheepje met een "echte" DAF 475 dus koud roken en "halen". dit stoort me niet echt, hij doet zijn werk prima, maar alle beetjes helpen aan het milieu tenslotte? alleen heb ik nog nooit van GTL diesel gehoord
wat moet ik me er bij voorstellen??

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
GTL staat voor Gas To Liquid. Het is diesel die wordt gemaakt uit aardgas. Door de grondstof en het proces is het resultaat een vloeistof die uit moleculen van gelijke lengte is opgebouwd. Door die gelijkmatigheid verbrandt GTL veel regelmatiger en schoner.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Mooi allemaal, maar hoe werkt dat in de praktijk?
Want als ik op een grote reis bij een bunkerstation aanleg, weet ik toch niet van tevoren of ze gtl-diesel hebben? Buiten schipperscentra als bijv. Dordt ben je toch gewoon aangewezen op wat dat ene station toevallig aanbiedt? Je mag al blij zijn als ze wit hebben!
Want als ik op een grote reis bij een bunkerstation aanleg, weet ik toch niet van tevoren of ze gtl-diesel hebben? Buiten schipperscentra als bijv. Dordt ben je toch gewoon aangewezen op wat dat ene station toevallig aanbiedt? Je mag al blij zijn als ze wit hebben!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Mijn broervaart er met zijn nieuwe rondvaartboot dagelijks op. dat ie met zijn nieuwe euro4 ynmar niet nodig maar het maakt de motor nog rustiger en schoner. lees dit maar eens http://infohouse.p2ric.org/ref/46/45872.pdf
het is de oplossing om met oud materieel te voldoen aan de nieuwe uitstoot normen. voor 10c/ltr minder rook aan de pijp
het is de oplossing om met oud materieel te voldoen aan de nieuwe uitstoot normen. voor 10c/ltr minder rook aan de pijp
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Shell heeft 3000liter beschikbaar gesteld voor het varend corso.
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
duidelijk antwoord Karel. zoals willem al aangeeft zal de verkrijgbaarheid wel een puntje zijn vrees ik, dus moet ik nog maar even leven met "gewone" diesel en een beetje roken na de start.

-
oeps met Willem bedoel ik natuurlijk Quichot

-
Op het andere forum wordt op het moment heel veel geschreven over gtl
Het lijkt mij wel erg aantrekkelijk,wij zijn op het moment aan het zoeken naar een andere boot,maar heel veel boten hebben een daf en daar kijk ik in pricipe meteen al niet naar,omdat ik het vreselijk vindt als een boot rookt.
Als dit nou op te lossen is door gtl te gaan stoken,wordt een daf wel weer aantrekkelijk,ze gaan tenslotte zelden stuk.
Er zijn nu meerdere mensen die het gaan proberen en er zijn mensen die het al stoken en de uitslagen zijn wel heel positief.
In mijn geval zou ik het dan in Uithoorn kunnen gaan halen,al wordt het een beetje slepen met jerrycans.
Onze auto rookt niet anders gooide ik het daar eerst is in.
Gr René ( ex De Stoere)
Het lijkt mij wel erg aantrekkelijk,wij zijn op het moment aan het zoeken naar een andere boot,maar heel veel boten hebben een daf en daar kijk ik in pricipe meteen al niet naar,omdat ik het vreselijk vindt als een boot rookt.
Als dit nou op te lossen is door gtl te gaan stoken,wordt een daf wel weer aantrekkelijk,ze gaan tenslotte zelden stuk.
Er zijn nu meerdere mensen die het gaan proberen en er zijn mensen die het al stoken en de uitslagen zijn wel heel positief.
In mijn geval zou ik het dan in Uithoorn kunnen gaan halen,al wordt het een beetje slepen met jerrycans.
Onze auto rookt niet anders gooide ik het daar eerst is in.
Gr René ( ex De Stoere)
Klaver vier
-
Goedenavond, eergisteren gehaald voor een ouderwetse peteroleumkachel (Pelgrim) met een schoorsteen naar buiten aan boord volgens de olieboer stoken ze er zelfs Zibro Kamin kachel mee
Denk wel om goede afdichting van slangen en leidingen, het kruipt nog makkelijker tussen de aansluitingen door.
Willem.
Denk wel om goede afdichting van slangen en leidingen, het kruipt nog makkelijker tussen de aansluitingen door.
Willem.