Ontpolfte accu

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

hans-tjalk

Re: Ontpolfte accu

Bericht door hans-tjalk »

Enkele oorzaken zijn natuurlijk wel bekend, of te bedenken. Overigens ook al mee gemaakt, en eigenlijk mijn eerste op een bootje naar de stroom kijken ervaring, een trotse eigenaar van een motorbootje had toch wat vragen..
Deed een mooi metalen deksel open en daaronder de hh accu's met een mooi tweeling snoertje zonder doorvoer of zelfs zekering naar buiten, de zonnepaneeltjes waren dat...oh... okeeey...
Toch maar even duidelijk gemaakt dat respect voor een accu op zijn plaats is.

Kortom, ik denk zo dat er een hoop mensen zich niet realiseren wat het mogelijke gevaar kan zijn met een accu, al zal elektrocutie in menig toepassing beperkt zijn, de stromen zijn heel snel heel hoog. (Overigens zijn die spanningen in een UPS ook iets om mee op te letten.....vele cellen in serie)
Gilles
Info: Beurtschip Daan Douwe
Afm: 23.69mx4.45mx1.20m
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling
Ligplaats: Aalst(B)

Re: Ontpolfte accu

Bericht door Gilles »

Vorige week vrijdag een scheepselektricien laten komen voor alles eens na te lopen.
Twee nieuwe batterijen geplaatst en alles gecontroleerd.
Batterijlader uitgemeten, even de motor gestart en de dynamo gecontroleerd.

Oorzaak volgens hem was:

Een kapotte cel, die is droog geladen geweest. Bij het starten is de elektroliet heel warm geworden en dit door een paar keer te proberen was het prijs en ontplofte de batterij.

Wat ik nu zeker ga doen is de batterij bak demonteren en er schroefdraad op lassen in de hoeken, dan een houten plaat 10 cm boven de batterijen zetten en aan de boven kant vlindermoeren plaatsen.

Lessons learned zouden ze op mijn werk zeggen.

Bedankt voor alle commentaar en hulp.

Groeten

Gilles
Plaats reactie