diodebrug, cyrix,accuscheider, accuschakelaar?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

wrotter

Re: diodebrug, cyrix,accuscheider, accuschakelaar?

Bericht door wrotter »

ik verbind alleen de drie banken met elkaar op de agro de ingang daar staat alleen de dynamo op ,de Zonne panelen staan op de huishoud accu's en door de verbinding worden ze allemaal vol gehouden .
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

wrotter schreef:ik verbind alleen de drie banken met elkaar op de agro de ingang daar staat alleen de dynamo op ,de Zonne panelen staan op de huishoud accu's en door de verbinding worden ze allemaal vol gehouden .
Je verbind de accu's met elkaar, en met een argo....... en de zonnepanelen staan op de HH ...en die laadt ze allemaal...
Waar heb je dan die argo voor nodig?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
stevedem

Bericht door stevedem »

feitelijk zet je dus 3 sets parralel,
125 + 125 + 4x 225ah.... :shock:

En hoe verbind je ze dan ?
met een 2,5mm2 kabeltje ???
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
wrotter

Bericht door wrotter »

tja zo doe ik dat met een 6 kw hoeft geen vermogen door ,alle accu,s vol ,en als het tijd gaat worden om de motor weer opgang te gooien dan koppel ik de brug weer los en berg deze op tot de volgende winter. mooi groot plakkaat op het bedieningen paneel zodat je de motor niet onverhoopt start .
in wezen is het net zoiets als je pech hebt en elkaar even een startkabels even helpt.
stevedem

Bericht door stevedem »

wrotter schreef: in wezen is het net zoiets als je pech hebt en elkaar even een startkabels even helpt.
"even" is iets anders al gedurende lange tijd tijdens de rust periode zoals je het zelf noemt.

Maargoed, ieder zo zijn methodes.
al zou ik deze methode echt afraden.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Argo Fet is besteld maar nu heb ik nog een andere vraag. Ik heb twee Yellow Top accu's 'over'. Ik weet niet in wat voor staat ze zijn omdat ik ze een keer terwijl ze parallel waren geschakeld per ongeluk een hele nacht op een 24 volt lader heb gehad. Als ik de multimeter er op zet na een nacht op een 12 vollader staan ze op 12.8, als ik ze in serie schakel op 25.3. Eigenlijk wil ik mijn motor via aparte startaccu's starten, nu start hij via de HH-accubank.
Van de startmotor loopt een dikke kabel rechtstreeks naar de HH-accubank, een iets dunnere kabel verdwijnt in een buis, een dunne draad verdwijnt ook en de startmotor is met een massa draad aan het schip verbonden. Hoe kan ik nu andere (start) accu's aan de startmotor koppelen. Moet ik beginnen bij het contactslot? En hoe moet ik het HH-circuit scheiden van de aparte startaccu?

Afbeelding

Afbeelding
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Begin maar zoals je zegt bij het startslot.
Hier zal een draad van de HH accu op komen (nr weet ik ff niet uit het hoofd.
deze schakel je met je sleutel naar het startrelais. Op nr??? andere zijde van de spoel van het stratrelais is de Min.

Op het startrelais zit een draad vanaf je accu, de andere kant gaat naar het strartrelais op je start motor. de andere kant van deze spoel zit ook aan de min, al dan niet gewoon intern, en dan via de motor, of liever met een apparte min draad.

Op je startmotor zit een dikke kabel rechtstraeeks vanaf je accu, hier loopt tijdens het starten flink wat Amp doorheen (afhankelijk van de grote van je starmotor.

Zo zit het nu dus.

Dus: pen en papier, stikkertjes of andere labels.
Volg de draden vanaf je startmotor terug.
Label alles.
Gebruik evt een multimeter.
daar waar de draden eindigen op de accu, moet je ze weg halen en (later) op de startaccu zetten.

Let op bij je contactslot, de + draad kan voor verschillende doeleinden gebruikt zijn b.v. contact aan: het andere contact is dan voor b.v. radio, nav. verlichting enz.

Persoonlijk zet ik bij een startaccu alleen de nav. verlichting, al het andere, dus ook een ankerlicht gaan op de HH accu.

Ik denk dat er voor het apparte startgedeelte wel schematjes op internet staan.

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Het kan trouwens ook zo zijn dat je rechtstreeks het relais op de startmotor schakeld, dus zonder tussenkomst van het eerder genoemde startrelais(niet op de motor)

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Plaats reactie