navigatie

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
bmjansen

navigatie

Bericht door bmjansen »

graag zou ik navigatie op mijn laptop willen, daarnaast moet ik ook ais hebben (schip is 27 mtr.)
ik neem aan dat de ais een gps signaal heeft en kan de dan ook voor mijn navigatie gebruikt kunnen worden, zodat ik daar geen gps aan hoef te hangen
wat zou een handige oplossing zijn. en welk navigatie systeem heeft de voorkeur.
voornemens door meerdere landen te varen.

ik hoor graag van jullie

groeten bas
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: navigatie

Bericht door KarelE »

GPS antenne van AIS is een afzonderlijke antenne. De koppeling met het navigatiesysteem moet de AIS en de Navigatiecomputer galvanisch scheiden.

Zoek maar eens op het forum op de termen opencpn en emc. Daarmee kan je gratis navigeren op je PC. Een aantrekkelijke alternatief vind ik PCNavigo. Dat pakket kan ook op basis van de afmetingen van je schip een routeplanning maken.

Ik moet zelf ook nog AIS laten aanleggen. Ik heb onlangs offerte opgevraagd bij twee bedrijven. Die ga ik eerdaags vergelijken en dan mijn plan trekken. Zie ook het topic dat ik hierover startte.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Dirk

Bericht door Dirk »

Heb vorige week AIS besteld bij PME in Antwerpen, Raymond Provo heet de man.
Hij is aan boord geweest en heeft een voorstel gedaan.
Type B AIS kost bij hem 1500-1600 euro alles inbegrepen (antennes en bloc tussen AIS en laptop met PC navigo), door hem geplaatst, ook het laten aanpassen van de marifoonvergunning is inbegrepen.
Nadat ik via mail had toegezegd vroeg ik of ik alvast een 24V aansluiting zou voorzien vertelde hij dat het apparaat op 12V werkt maar dat hij dan wel een aparte 24-12V DC omvormer zou voorzien, dus hij is wel soepel en denkt mee.. (die omvormer is uiteindelijk niet nodig want ik heb er al eentje staan voor de fm radio en de tweede marifoon...)
Ik heb gevraagd om alvast de antennes op te sturen, dan kan ik die al plaatsen en de kabels al leggen.
Plaatsing zal ik de komende weken gebeuren, ik laat daarna nog even weten of en hoe het al dan niet meegevallen is .
;-D
Ik bennes benieuwd..
groetjes,Dirk
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Dirk, die prijs lijkt me heel redelijk. Zit allemaal zo'n beetje in die buurt. Wat me verbaast is de aanpassing van het voltage: verreweg de meeste B-transponders werken op elk voltage tussen de 12 en de 24.
Als je de bekabeling en de voeding zelf aanlegt: ik weet niet hoeverre dat Europees is geregeld, hier in Nederland moet de AIS een eigen aansluiting hebben op de krachtbron, en mag niet worden bijgeplaatst op een bestaande groep.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Let wel op: met een type B transponder mag je met een schip langer dan 20m in Nederland RPR en BPR gebied niet meer varen sinds 1 januari 2016. Dan is een type A transponder nodig! Die moet voldoen aan de laatste versie van toelatingseisen die dateren van november jl.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

KarelE schreef:Let wel op: met een type B transponder mag je met een schip langer dan 20m in Nederland RPR en BPR gebied niet meer varen sinds 1 januari 2016. Dan is een type A transponder nodig! Die moet voldoen aan de laatste versie van toelatingseisen die dateren van november jl.
Sorry Karel, ik haal altijd type A en B doorelkaar. Wij hebben inderdaad een A nodig, en die heb ik dan ook.
Maar dan is 1500 euro voor een type B wel erg duur, Dirk! Die dingen kosten rond de 4 a 5 honderd euro.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Dirk

Bericht door Dirk »

eens wat (laten) rondvragen en inderdaad ook in Belgie gaat de komende tijd wetgeving tevoorschijn komen zodat alle schepen groter dan 20 m een AIS type A moeten krijgen.
Dus ik heb m'n bestelling gelijk aangepast naar een type A ...
waar deze draadjes als niet toe leiden he !
;-D
dank en groetjes, Dirk
JanSr

Bericht door JanSr »

Voor eenvoudige navigatie op laptops: http://www.wpgps.com
Jaren mee op het Wad gevaren. Top voor weinig geld.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Helaas alleen te betalen met PayPal, als ik het goed begrijp.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro »

paypall is ideaal en makkelijk dus zou me daardoor er biet van laten weerhouden :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Marie Christina

Kweenie.
Nog meer on line kapitaal.
Ik heb al IDEAL.
Da's wel genoeg,met al dat cybercrime.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Menno,

Voor mij is paypal net zo veilig als ideal.
Deze software is hoofdzakelijk grootvaarwater. I dacht dat jij daar net afscheid van had genomen of is het verlangen er weer naar. (Niet dat je je huidige werk niet leuk vindt maar wie eenmaal een poosje buitengevaren heeft.... Kijkt er altijd wel positief op terug)

Ruud
Ancora Imparo
Marie Christina

Sterker, mijn gezin en ik zijn Waddenjunks.
Wij móeten eens per jaar de zee op.
(Scheelt ook een hoop in dé aangroei op je schip! )
Het grote verschil met deze zee en die van vroeger is dat ik deze zee niet op hoef met slécht weer of bij geen zin.

Daardoor heb ik ook zo weinig mijlen liggen in de rest van Nederland.
Het is zo'n eind varen van Arnhem (ofzo) naar Schier.
En heb jij wel eens een junk gezien die aan zijn shot toe is?
Daar hebben wij er dan 3 (of 4, als dochter mee is) van aan boord.
Oh nee, 5!
Je moest onze hond eens zien als hij zijn Schier shot niet gehad heeft,
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Menno,

leuk dat jullie dat hebben, jouw boot is toch een Pikmeer van ca. 11 meter ? is op de Waddenzee ook maar een klein bootje. van de zomer kwam ik iemand tegen in Groningen die was met een Molenmaker en mantel buiten om van Terschelling naar Delfzijl gevaren. lijkt mij een hele uitdaging. zelf zou ik ook wel een keer buitenom willen maar zou dan eerder kiezen voor Vlissingen -> Oostende. De wadden zijn wij nog nooit op geweest, wel het verlangen van de vrouw omdat eens te doen. Zeeland en Westerschelde bevaren wij wel maar Waddenzee weerhoudt mij een beetje.
en ik denk om de volgende reden;
- mijn schip kan niet droogvallen
- als ik eenmaal ik een waddenhaven lig en het gaat waaien dan dan is de kans groot dat je verwaaid ligt.
- onbekend met de stroom en de sterkte daarvan op de Waddenzee.

maak jij van te voren ook een getijde berekening ? (Zal wel een gewoonte zijn voor jouw)
als ik de Westerschelde op ga dan hou ik wel rekening met eb en vloed.
voor de Oosterschelde niet dat zien we wel tenzij het waait dan wil ik wel weten heb ik stroom tegen wind.

kan jij korte vertellen waar je rekening mee houdt als je de wadden opgaat ?

misschien iets voor komende zomer om eens van
Harlingen naar Kornwerderzand te varen. of door naar Den Helder..
of den oever naar den helder.

Ruud
Ancora Imparo
Carel-k

Bericht door Carel-k »

Hoi Ruud
Zorg dat je goede kaarten aan boord heb ,diepte meter en het weer in de gaten houden het is het zelfde als in zeeland wat het
Getijde betreft
Ga van Kornwerderd zand naar Harlingen het is maar een klein stukje en in Harlingen kan je het weer en het getijde in de
Gaten houden als je naar Terschelling wil volg gewoon de boeien het is een prachtig stuk en je zie nog zeehondjes ook
De veerboot kom je een paar keer tegen en ook veel watersporters je ben echt niet alleen!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Plaats reactie