Afvalprobleempje.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
popeye
Contacteer:

Afvalprobleempje.

Bericht door popeye »

Ik ben van plan om motor en vetkuil een keer goed schoon te maken. Onder de motor staat nog altijd een beetje water van een lekkende koelwaterpomp met wat olie van een oliewissel. Ik las een keer de tip om die nattigheid met luiers te absorberen. Moet je zulke vervuilde luiers nu naar het chemisch depot van de afvalstraat brengen of kan dat gewoon in de grijze container? Ik heb begrepen dat dat afval onder hoge temperatuur wordt verbrand. Dan moet een beetje olie geen probleem zijn lijkt mij.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Afvalprobleempje.

Bericht door quichot »

Om te beginnen kun je alles eerst in een of ander plastic weggooivaatje opslaan en een tijdje laten staan. Dan scheidt het water van de olie. Als je onderin een gaatje prikt laat je eerst het water weglopen. Dat is gewoon grijs water, en dat mag je lozen. Je houdt dan nog maar een een beetje drab over. Daar zou ik niet te moeilijk over doen en gewoon in de vuilnisbak gooien. Tenzij het om liters gaat, dan is de afvalstraat beter. Maar dat maak ik niet op uit je vraag.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Ik heb in de MK een 60-litervat op z'n kant hangen. Die vaten hebben twee openingen op het bovendeksel. In 1 van die openingen past een kunststof kraan. Die opening heb ik beneden hangen. De andere is voor ontluchting, die zit dus aan de bovenkant. Daardoor pomp ik mijn bilge-water het vat in. En daarna werkt het als bezinkvat zoals quichot schrijft: na enige tijd eerst water aftappen, dat kan overboord, daarna de olie in een plastic melkfles oid opvangen en naar het afvalbrengstation brengen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Die volgetrokken luiers mik ik gewoon in de grijze bak.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

popeye schreef:Ik ben van plan om motor en vetkuil een keer goed schoon te maken. Onder de motor staat nog altijd een beetje water van een lekkende koelwaterpomp met wat olie van een oliewissel. Ik las een keer de tip om die nattigheid met luiers te absorberen. Moet je zulke vervuilde luiers nu naar het chemisch depot van de afvalstraat brengen of kan dat gewoon in de grijze container? Ik heb begrepen dat dat afval onder hoge temperatuur wordt verbrand. Dan moet een beetje olie geen probleem zijn lijkt mij.

Groet, Jack.
Als je in een stad of dorp woont dat zijn afval laat verbranden dan kan je gevoegelijk kleine hoeveelheden vetten en oliën bijvoegen bij het reguliere afval. Voor frituurvet wordt ook aangeraden dit in melkpakken bij het reguliere afval te storten. De verbrandingsoven in Amsterdam heeft op dit moment zelfs een gebrek aan 'droge fractie' om lekker te draaien. Daarom wordt sinds dit jaar afval uit Engeland ingevoerd om de ovens met een goed rendement te laten draaien. Er zit gewoon te weinig brandbaar materiaal in het Amsterdamse afval. Een luier met schroefasvet of wat olie kan dus bijdragen aan een betere afvalverbranding. Goed bezig!
Arnold
sambeek

Bericht door sambeek »

Is er in de haven niet een bak waar je oliehoudende resten kwijt kunt? :?
groet Terpstra / SAMBEEK
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Het is maar een minimale hoeveelheid olie, maar toch had ik er een beetje moeite mee om dat zomaar in de grijze container te gooien.
sambeek schreef:Is er in de haven niet een bak waar je oliehoudende resten kwijt kunt? :?
In mijn thuishaven is dat die grijze container. :mrgreen:
Daar gaat het nu dan ook in.

Groet Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Plaats reactie