Mastje kaal gehaald. Wat is nu wijsheid?
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
Re: Mastje kaal gehaald. Wat is nu wijsheid?
Klinkt goed, Evert, dat Coelan.
Maar ik heb net die Tonkinois gekocht.
(Ook bepaald niet gratis)
Daar gaan we het eerst mee proberen.
Blijkt dat ook niet goed uit te pakken dan ga ik zeker die coelan in overweging nemen, want zo heel veel duurder is het nu ook weer niet.
Maar ik heb net die Tonkinois gekocht.
(Ook bepaald niet gratis)
Daar gaan we het eerst mee proberen.
Blijkt dat ook niet goed uit te pakken dan ga ik zeker die coelan in overweging nemen, want zo heel veel duurder is het nu ook weer niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
De beste psychiater is een dag op het water
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Zelfs voor Krom hout?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
nee daar mag alleen krom hout in 

===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
Goedenavond,
Er is al veel met houtveredelaars ge-experimenteerd, en ook ik doe dat nogal eens.
Op het éne stuurhutdeurtje staat nu Rambo jachtlak en de andere Wijzenol, dus dat betekend dat ik er na zo'n goede 50 jaar ook nog geheel niet uit ben.
Vandaag het mastje van de Vrijbuiter in de kajuit gelegd kan het eerst een poos drogen en dan toch ook weer kaal maken, een ritueel waar je eens in de zoveel tijd niet aan ontkomt.
Het zelfde geld voor de seinbakken die eigenlijk aan vervanging toe zijn,( nog van het oude stuurhutdak wat vervangen is in 1977) dus dat mag dan ook wel eens.
Ook heb ik hoeklijntjes binnen na kaal schrappen in de 2 comp. gezet maar dat gaat niet, het bladdert er gewoon af.
Er blijft op een boot werk aan de winkel(etalage) verslof je het, ziet het er binnen de kortste keren verwaarloosd uit.
Groet, Willem.
Er is al veel met houtveredelaars ge-experimenteerd, en ook ik doe dat nogal eens.
Op het éne stuurhutdeurtje staat nu Rambo jachtlak en de andere Wijzenol, dus dat betekend dat ik er na zo'n goede 50 jaar ook nog geheel niet uit ben.
Vandaag het mastje van de Vrijbuiter in de kajuit gelegd kan het eerst een poos drogen en dan toch ook weer kaal maken, een ritueel waar je eens in de zoveel tijd niet aan ontkomt.
Het zelfde geld voor de seinbakken die eigenlijk aan vervanging toe zijn,( nog van het oude stuurhutdak wat vervangen is in 1977) dus dat mag dan ook wel eens.
Ook heb ik hoeklijntjes binnen na kaal schrappen in de 2 comp. gezet maar dat gaat niet, het bladdert er gewoon af.
Er blijft op een boot werk aan de winkel(etalage) verslof je het, ziet het er binnen de kortste keren verwaarloosd uit.
Groet, Willem.

Ik weet niet wat voor hout het is maar voordat je een laklaag er op zet, eerst ontvetten. Beste is met aceton en dan met een schone doek 1 kant opvegen. Dus niet heen en weer want dan smeer je juist alle houtvetten in de nerf. Een kant op, doek telkens verversen en natmaken en het hout daarna even laten drogen. Ik heb gemerkt dat dit in de duurzaamheid echt een enorm verschil kan maken. Dan kun je met wat kleine reparaties soms een een jaartje overslaan.
Groet,
Harold
Groet,
Harold
Moeilijk moet je makkelijk maken
- Marie Christina
@ Wrotter: Gelukt.
Ik heb een stuk gebroken glas gemaakt.
Maar nu begint mijn vrouw te klagen dat het zo koud wordt in huis.
Wat nu?
Wat nu?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Marie Christina
Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat voor hout het is.
Wel iets hardhouterigs , dat wel.
En ach, dat ontvetten kan sowieso geen kwaad, toch?
Wat voor hout het ook is.
Wel iets hardhouterigs , dat wel.
En ach, dat ontvetten kan sowieso geen kwaad, toch?
Wat voor hout het ook is.
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
he M.C hou je vrouw tevreden en gooi de mast in de kachel en koop een nieuwe (gelakte) deze kale kun je zorgeloos stoken met lak is "verboden". 

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

- Marie Christina

Is dat niet voor nagellak? Thinner zul je bedoelen!hhalewijn schreef:. Beste is met aceton
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
tja daar moet maar een ander topic voor komen ! om dat op te lossen ,maar ja blijft dat men nog steeds zegt ,,scherven brengen geluk,,Marie Christina schreef:@ Wrotter: Gelukt.
Wat nu?
groet wout.
Ook ik heb met al het hout op de boot het getob dat je na 2 a 3 jaar weer opnieuw kunt beginnen. Veel geëxperimenteerd met verschillende laksoorten 1-component en 2-componenten, 3 lagen tot 10 lagen, verschillende merken. Het blijft getob. Verschillende schilders om raad gevraagd, die zeggen me dat je elk jaar een vers laagje erop moet zetten. Ja doei, veel te lui voor. Een paar jaar geleden een besluit genomen waar ik nu geen spijt van heb.
Houten naambordjes eraf, stickers erop.
Seinbakken eraf, kunststof lampjes erop.
Houten steunzeilmast eraf, stalen siermast terug.
Kuipbankjes vervangen voor kaal teak.
Alleen de kajuitdeur en de koekoek kom ik niet onderuit om die van hout te laten. Die staan nu in de donkerste beitssoort die er te vinden was (veel pigment en weinig uv doorlatend) en dat gaat wonderwel al 4 jaar goed.
Gr.
Erik
Houten naambordjes eraf, stickers erop.
Seinbakken eraf, kunststof lampjes erop.
Houten steunzeilmast eraf, stalen siermast terug.
Kuipbankjes vervangen voor kaal teak.
Alleen de kajuitdeur en de koekoek kom ik niet onderuit om die van hout te laten. Die staan nu in de donkerste beitssoort die er te vinden was (veel pigment en weinig uv doorlatend) en dat gaat wonderwel al 4 jaar goed.
Gr.
Erik
- Marie Christina
Tja, Erik.
Da's ook weer wat.
En dan onder al die stickers en plastic onderdelen nog een polyester boot plaatsen dan maar?
Dan ben je helemaal overal van af.
Ik vind dat hout nu eenmaal mooi.
En het hoort bij mijn schip.
Iets veranderen zou het karakter van het schip veranderen.
Da's ook weer wat.
En dan onder al die stickers en plastic onderdelen nog een polyester boot plaatsen dan maar?
Dan ben je helemaal overal van af.
Ik vind dat hout nu eenmaal mooi.
En het hoort bij mijn schip.
Iets veranderen zou het karakter van het schip veranderen.

Hij glimt weer als een verse hondedrol in de maneschijn!

Na gebruik iedere keer een klein beetje terpentine op de Le Tonkinois Gooien Menno, want binnen de kortste keren zit er een vel op. Dat vind ik een groot nadeel van Le Tonkinois. Ik koop dan ook het liefst blikjes van een halve liter.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!