Op mijn motorbeurtschip ga ik volgende week de machinekamer onder handen nemen.
Schilderen, nieuwe verlichting ophangen en nog een paar andere dingen onder handen nemen voor de keuring volgend jaar.
Ik zit nog met een probleem: ik heb veel condens in de wintermaanden onder de gangboorden maar ook tegen de huid.
In de machinekamerdeur heb ik al een rooster geplaatst maar dit heeft niet veel geholpen.
Aan volgende dingen had ik gedacht:
Ventilatie aan Bakboord, een open rooster en daarnaast een elektrische ventilatie met hygrometer die aanslaat als het te vochtig wordt.
Lieftst zou ik in de verticale wand gaten maken met roosters.
Een ventilatie kanaal met zo een door de wind aangedreven ventilator die ik dan plaats aan Bakboord onder de stuurhut.
Een zon aangedreven ventilator in de verticale wand aan Bakboord, dit is ook de kant waar de zon zit.
Gangboorden en wanden isoleren en dit samen met meer ventilatie gaten. Dit zou ik als laatste optie houden omdat andere schepen het ook niet hebben en hun machinekamer gewoon droog blijft.
Boven mijn machinekamer zit de stuurhut en die wordt in de winter verwarmt.
Op de tekening zie je aan SB de machinekamerdeur met het bestaande ventilatie rooster.
Hebben jullie nog ideeën of suggesties hoe ik dit kan aanpakken?
Groeten,
Gilles
