Ventilatie Machinekamer

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gilles
Info: Beurtschip Daan Douwe
Afm: 23.69mx4.45mx1.20m
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling
Ligplaats: Aalst(B)

Ventilatie Machinekamer

Bericht door Gilles »

Goeiedag,

Op mijn motorbeurtschip ga ik volgende week de machinekamer onder handen nemen.
Schilderen, nieuwe verlichting ophangen en nog een paar andere dingen onder handen nemen voor de keuring volgend jaar.
Ik zit nog met een probleem: ik heb veel condens in de wintermaanden onder de gangboorden maar ook tegen de huid.
In de machinekamerdeur heb ik al een rooster geplaatst maar dit heeft niet veel geholpen.

Aan volgende dingen had ik gedacht:

Ventilatie aan Bakboord, een open rooster en daarnaast een elektrische ventilatie met hygrometer die aanslaat als het te vochtig wordt.
Lieftst zou ik in de verticale wand gaten maken met roosters.

Een ventilatie kanaal met zo een door de wind aangedreven ventilator die ik dan plaats aan Bakboord onder de stuurhut.

Een zon aangedreven ventilator in de verticale wand aan Bakboord, dit is ook de kant waar de zon zit.

Gangboorden en wanden isoleren en dit samen met meer ventilatie gaten. Dit zou ik als laatste optie houden omdat andere schepen het ook niet hebben en hun machinekamer gewoon droog blijft.

Boven mijn machinekamer zit de stuurhut en die wordt in de winter verwarmt.

Op de tekening zie je aan SB de machinekamerdeur met het bestaande ventilatie rooster.

Hebben jullie nog ideeën of suggesties hoe ik dit kan aanpakken?

Groeten,

Gilles

Afbeelding
hhalewijn
Contacteer:

Re: Ventilatie Machinekamer

Bericht door hhalewijn »

Condens ontstaat door afkoeling van vochtige lucht. Warme lucht kan meer vocht bevatten en deze condenseert bij afkeoling. Dat zijn de basis behoeften van condens. De vraag is dus waar in beginsel het vocht vandaan komt dat in de lucht in de machinekamer zit? Verdampen van water uit de bilge?
En kan het zijn dat de verwarmde stuurhut warmte "lekt" of uitstraalt naar de motorruimte? Verwarmde lucht kan immers meer vocht bevatten en dus sneller condenseren.

Mijn ervaring is dat isolatie tegen de scheepswand goed helpt. In onze geisoleerde roef is nog nooit enige condens geweest. In mijn oude motorruimte zag ik echter wel regelmatig condens zo langs de waterlijn. Maar met een droge bilge en wat ventilatie was dat na enige tijd verdwenen.

In mijn nieuwe 'motorruimte' van de elektrische Cecilia zag ik deze week ook condens tegen het dek zitten. Niet zo best met al die electronica er onder. Ik ga het dek dus ook isoleren en pomp zeer regelmatig het lekkende water van de schroefas weg.
Moeilijk moet je makkelijk maken
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Eerst maar eens de horizontale vlakken aanpakken. Daar kan je dunne matjes van extreme (zoek bij camper-bouw) tegenaan plakken of zelfklevende rubbermatten uit de koude-isolatie-wereld (zoek: Armaflex)
De armaflex is zelfklevend en en blijft ook na jaren nog vastzitten (eerst ontvetten). De extreme wordt met unibond (carpetland) of bisontix verlijmd. Lastig en op warm staal laat het wel eens los.
Armaflex heeft ook dunnere tape om spantjes ed. mee in te pakken. De buitenlaag is dicht, er trekt dus geen motorgeur in.
Succes
Arnold
Laatst gewijzigd door varg op zo 20 sep 2015 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
DirkR

Bericht door DirkR »

Als de temp in de machinekamer hoger is als buiten krijg je condens op de scheepshuid en onder de gangboorden.
Als dit ook tijdens stilliggen veel voorkomt denk ik ook aan warmteisolatielekken van de stuurhut waardoor de temp in de machinekamer oploopt.
Bij mij zitten de gangboorden in de stuurhut ik had daar ook last van condens en heb de onderzijde beplakt met 20mm armaflex nu geen last meer.

Groet Dirk
Gilles
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling

Bericht door Gilles »

Er staat inderdaad een beetje water in de bilges en die zal ik zo droog mogelijk houden.

Het enige lek van warmte die ik me kan bedenken is van een 1" pijp waar de gaskabel doorloopt en de vloer maar die is helemaal geisoleerd met 12cm isolatie.

@dirk, Arnold: Bedankt voor de suggesties.

Ik heb wel nog veel rockwool liggen van de verbouwing van het ship, misschien kan ik dat tegen de horizontale wanden plaatsen en afwerken met geperforeede plaat? Zie ik veel aan boord van schepen in Boegschoefkamers maar dit is ook meer voor geluid reductie.
Waar ik wel voor vrees is dat de isolatie vochtig zal worden door de verticale wanden die dan niet zijn geïsoleerd.

Groeten,

Gilles
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

met een dun laagje armaflex, eerst maar eens onder de dekken, ben je erg veel nattigheid kwijt. Vochtige rockwool geeft vooral een muffe lucht en isoleert niet(s)! Rockwool is niet geschikt voor technisch isoleren, wil je het toch gebruiken moet je het geheel afsluiten met een dampdichte laag. Probeer dat maar eens bij het isoleren van de zijden in een motorkamer, vooral aan de onderkant. De kans op roest achter de isolatie is dan erg groot.
Wil je toch met een vergelijkbaar product werken dan kan je schapenwol nemen, iets duurder per m2, maar wel geschikt voor isoleren zonder dampdichte laag. Wol is licht vet en behoud ook nog een (deel van) het isolerend vermogen als het vochtig is. Bijv: http://webshop.doscha.nl/db-serie.html ongeveer €12,- per m2 bij 5 cm dikte. Een combinatie van armaflex met wol is ook goed mogelijk. Armaflex zelfklevend kost (1 cm is genoeg) ongeveer €45 per m2. maar hoeveel m2 zit er nou helemaal onder de zij-dekken? neem ook een rol dun armaflex voor de spantjes.
Verder wel eens gedacht aan silica-gel? neemt veel water op, is her-bruikbaar en is soms erg goedkoop als luxe kattengrit te koop http://www.beslist.nl/products/dieren_a ... t_5_liter/ €6,- per 5 liter. Vul waszakjes (voor bh's) met dat spul en verdeel ongeveer 10 liter door je machinekamer. Zorg dat je bilge goed droog is en houd alles (luchtinlaat?) goed dicht.
Als het om het geld gaat: de goedkope joga-matjes die vaak bij supermarkten te koop zijn zijn ook van gesloten cel-materiaal gemaakt en laten zich met unibond tegen je plafonds/onderkant dek plakken. Heb je nog een vrolijk kleurtje ook.
Ik zie de foto's graag!
Arnold
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Een droge biels is het halve werk. dat scheelt echt veel damp. met een computerventilator in de vloer en een kanaal naar buiten hou je het vocht aardig buiten. voor het isoleren kan je ook kurk gebruiken. kurktegels zijn niet duur en prima te plakken. Ik heb het op al mijn stalen luiken en heb nooit last van condens
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gilles
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling

Bericht door Gilles »

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga ze zeker overwegen. Al zou ik liefst de gangboorden niet bekleden, maar als het terug te vochtig wordt ga ik het zeker doen.
Volgende week begin ik eerst met de wanden te tollen en te schilderen, ventilatiegaten maken en ringen in lassen. Kabelstrips te lassen voor alle elektriciteit en vlotters voor een bilge alarm in de stuurhut.

Groeten,
Gilles
Plaats reactie