Ik ben bestuurslid van een stichting die een rondvaart boot voor gehandicapten in de vaart heeft gebracht. Eén van de problemen die we met dit schip hebben is het toilet. Momenteel zit er een toilet installatie op die als volgt werkt: (ik copier en plak nu de tekst uit een email ter verduidelijking naar de schippers) De voormalige Waste (Vuilwater) tank wordt gebruikt voor water voor toilet spoeling. Deze tank is te vullen vanaf het achterdek naast de Diesel vuldop (!) onder het klepje van de aluminium loopplank. Er gaat ongeveer 200 ltr. in en het is belangrijk dat de tank voor iedere vaart gevuld wordt. De aanwijzing op het dashboard geeft 100% vol aan maar deze informatie is momenteel niet betrouwbaard en we gaan daar nog voor de volgende vaart naar kijken. Mocht de tank leeg zijn, dan bestaat de mogelijkheid om een driewegkraan om te zetten en zal de spoelpomp water van buitenboord aanzuigen. We proberen dat nog voor de volgende vaart zo te maken dat dit vanuit de toiletruimte gedaan kan worden.
Dus op het moment dat het toilet gespoeld wordt meet een vlotter in de spoelwater reservoir een laag niveau en deze start de spoelwaterpomp en tegelijkertijd de membraam pomp op het RVS fecalien tankje die de inhoud naar buitenboord pompt. Deze spoelwaterpomp blijft doordraaien tot dezelfde vlotter een voldoende hoog niveau meet en stopt dan de pomp. Dit duurt ongeveer 30- 40 seconden. De membraampomp op het RVS fecalien tankje loopt dan nog enige seconden door. Wat we verder nog voor de volgende vaart proberen te doen is de capaciteit van het filter voor de spoelwater pomp te vergroten en te voorzien van een minder fijnmazig filter element.
Het probleem is dat we er regelmatig problemen mee hebben: spoelmechanisme hapert, filter voor spoelpomp zit verstopt, toilet zit verstopt omdat men er van alles in doet, spoelpomp weigert, tank vergeten ze te vullen, etc. Het systeem is te gevoelig en allemaal niet wenselijk op een rondvaart boot voor gehandicapten.
Mijn vraag is: heeft iemand ideeen voor een ander type toilet wat meer betrouwbaar is. We overwegen nu om komende winter een standpijp van 100 mm in het vlak te lassen en daarop een normaal toilet te plaatsen maar dan is alleen het afvoer gedeelte verbeterd..
jm.dijkstra schreef:Het probleem is dat we er regelmatig problemen mee hebben: spoelmechanisme hapert, filter voor spoelpomp zit verstopt, toilet zit verstopt omdat men er van alles in doet, spoelpomp weigert, tank vergeten ze te vullen, etc. Het systeem is te gevoelig en allemaal niet wenselijk op een rondvaart boot voor gehandicapten.
Ik vrees dat het doorspoelen van allerlei troep niet te voorkomen is. Het Is nergens wenselijk, dus waarom speciaal gehandicapten genoemd?
Advies: altijd spoelen met buitenwater en niet via een tankje van 200 liter en uiteraard professionele "vermaal" toiletten.
Hier nog een tip uit de pleziervaart (voor wat het waard is).
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
ik vraag me af waarom er een aparte tank is met spoelwater ?
Waarom niet gewoon van buiten halen ?
Daarnaast zou ik electrisch toilet met vermaler onderin een betere optie zijn.
Uiteraard moet men niet van alles erin gooien, maar een goeie vermaler kan een hoop aan...
En dan via een 3weg kraan lozen in een vuilwatertank (wellicht de tank die nu het spoelwater bevat ?)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Handige Harrie schreef:Storten op water is toch illegaal tegenwoordig?
Alleen op binnenwateren.
Zeg maar: water dat niet stroomt.
Op zee/rivieren in open verbinding met de zee (de Maas bijvoorbeeld) mag het wel.
De beroepsvaart mag ook nog steeds in het water poepen.
Bovendien mag je je gootsteentje wel leeg laten lopen na het afwassen.
(Noot: deze kennis diep ik uit de archieven van mijn hersenpan uit de tijd dat de wet uitgevaardigd werd. Het kan veranderd zijn.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
standpijp direct in het vlak plaatsen werkt niet echt. Dit kan alleen werken als de grote en of kleine bah van een grotere hoogte gelanceerd wordt. Nu blijft het als een prop in je standpijp zitten en krijg je geheid last van verstoppingen en nare luchtjes.... Ben bang dat je gewoon een tank moet gaan gebruiken en die via een pomp overboord moet pompen. Enige wat evt zou kunnen is dat je de standpijp onderwater in de zij laat uitkomen. door de vaart van het schip krijg je misschien voldoende "trek" in je standpijp zodat deze leeg getrokken wordt mocht er een boodschap doorgetrokken worden.
Tevens zou ik er gelijk een huidafsluiter bij plaatsen. Mocht je ooit een verstopping/lekkage krijgen kun je altijd de pijp er af halen en dat scheelt je weer een werfbeurt.
Gewoon een electrice wc plaatsen met afvoer naar de vuilwatertank ( wat nu spoelwatertank is) en spoelwater van buitenboord en een membraampomp op de vuilwatertank voor over boord en een extra aansluiting om de vuilwatertank te legen bij een walstation klaar is Kees!! Ik doe het zo al 15 jaar!
Succes
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Hallo Carlel-K,
Zo doe ik het ook al jaren met mijn eigen boot maar in ons geval praat je over een boot waar max. 4 personen gebruik maken van het toilet. Het geval wat ik hier aankaart betreft een boot waar 30-40 mensen gebruik maken van het toilet.
Is een toilet zoals thuis met een normale spoelbak en een afvoer 100mm naar een lager gelegen vuilwatertank in te passen? Kost wat moeite maar dan ben je van het gedonder af. Is anders een sanibroyeur een optie?
Sanibroyeurs werken niet als je met verschillende groepen gasten en verschillende schippers werkt. Het enige systeem qua afvoer dat echt werkt is een homa pomp met tank. Die doet het bij mij al tien jaarprobleemloos. Voor de aanvoer is de goede oude speck pomp nog steeds erg geschikt. Buitenwater voor de spoeling is het makkelijkst. Alleen kunnen sommige vlotters daar slecht tegen. Er zitten erg kleine gaatjes in. Bij het rondvaartbedrijf waar ik nog wel eens werk hebben ze dat op een van de schepen opgelost met een losse vlotter in de spoelbak die de pomp schakelt.
Toiletten op passagiersschepen blijven altijd een zorgenkindje. De goede en werkende oplossingen zijn er wel. Maar niet goedkoop.
Eens met Evert,
Voor passagiersschepen lijkt het me beter om het systeem erg robuust uit te voeren:
Gewone "huis"toilet met normale spoelbak / 220V pomp met versnijder (Homa en KSB zijn goed)
De aanvoer kan buitenwater zijn met een redelijk filter.
Afvoer kan lijkt me via een standpijp door het vermogen van de pomp, en omdat je met deze oplossing meer liter per spoelbeurt kunt gebruiken. HIerdoor is het mengsel in de tank van de pomp "dunner", en de pomp blaast in een keer 40 liter naar buiten.
Ik heb een boot gehad waar ik zelf een gewoon toilet in had gezet op een 110 mm standpijp,deze loosde gewoon.op het oppervlakte water
Maar ik wil jullie wel waarschuwen voor de problemen die je krijgt,een gewoon toilet heeft namelijk een zwanenhals( stank afsluiter),een boven de waterlijn toilet heeft geen zwanenhals het valt letterlijk recht naar beneden en krijgt dan lucht mee.
Door de zwanenhals krijg je een luchtbel achter in de zwanenhals,deze bel geeft een enorme weerstand waardoor het toilet niet goed doortrekt,er moet daarom een beluchter achter het toilet,anders gaat het niet werken
Gr René( De Stoere)
Vreemde regelingen allemaal.
Maar het lijkt wel correct.
Historische schepen van voor 1950 mogen overboord
Historische schepen van 1950 of later gebouwd moet via vuilwatertank.
Beroepsvaart (Vrachtvaart zeg maar) mag direct Buitenboord
Chartervaart - passagiersschepen en dus ook rondvaartboten moeten het ook via een vuilwatertank afvoeren en mogen niet overboord P of P.
Dit geldt voor zover ik weet voor ALLE binnenwateren, ben niet op de hoogte dat stromend water ontheffend werkt.