Expansie vat plaatsen ?
Moderators: sailor wim, frank
Expansie vat plaatsen ?
In mn boot staat een motor met kielkoeling, en natte uitlaat.
op het uitlaatspruitstuk zit een vuldop.
Aan die vuldop zit een dun slangetje wat naar een klein jerrycannetje gaat.
Volgens de vorige eigenaar,
omdat er in de kiel een zeer grote hoeveelheid KVS zit, kan dat bij lang tegen vollast varen wat uitzetten.
hierdoor zou er een beetje KVS via het slangetje in de jerrycan lopen.
Nu is er overigens tijdens de overvaart geen druppel ingekomen, en ik heb toch flink het gas erop gehad op het noordzee kanaal.
Is het zinvol om dat jerrycannetje te vervangen voor een soort expansievaatje wat net iets hoger zit dan de vuldop.
Mocht het ooit eens wat kvs eruit gooien omdat het flink warm geworden is, dan loopt het weer terug bij afkoeling.
Of is dat wellicht wat overdreven ?
Wat hebben andere met zo'n koelsysteem ?
Het lijkt mij dat daar bij meer een soort overloopje op zit.
op het uitlaatspruitstuk zit een vuldop.
Aan die vuldop zit een dun slangetje wat naar een klein jerrycannetje gaat.
Volgens de vorige eigenaar,
omdat er in de kiel een zeer grote hoeveelheid KVS zit, kan dat bij lang tegen vollast varen wat uitzetten.
hierdoor zou er een beetje KVS via het slangetje in de jerrycan lopen.
Nu is er overigens tijdens de overvaart geen druppel ingekomen, en ik heb toch flink het gas erop gehad op het noordzee kanaal.
Is het zinvol om dat jerrycannetje te vervangen voor een soort expansievaatje wat net iets hoger zit dan de vuldop.
Mocht het ooit eens wat kvs eruit gooien omdat het flink warm geworden is, dan loopt het weer terug bij afkoeling.
Of is dat wellicht wat overdreven ?
Wat hebben andere met zo'n koelsysteem ?
Het lijkt mij dat daar bij meer een soort overloopje op zit.
Laatst gewijzigd door stevedem op di 28 jul 2015 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Marie Christina
Re: Expansie vast plaatsen ?
Ik heb ook zo'n overloopslangetje op het vulvat van mijn (gesloten) koelsysteem zitten.
Inderdaad voor het geval dat het teveel uitzet bij warm worden, zo is mij eens verteld door een monteur.
Hij loopt gewoon af in de bilge.
Maar ik heb echt nog nooit ook maar een drupje zien liggen.
Ik persoonlijk zou het maar gewoon laten zoals het is.
Scheelt een hoop werk.
Inderdaad voor het geval dat het teveel uitzet bij warm worden, zo is mij eens verteld door een monteur.
Hij loopt gewoon af in de bilge.
Maar ik heb echt nog nooit ook maar een drupje zien liggen.
Ik persoonlijk zou het maar gewoon laten zoals het is.
Scheelt een hoop werk.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- sailor wim
Hoi,
Ik lees dat je schip uit 1980 komt.
Laat dat kannetje maar staan maar zorg dat het slangetje tot op de bodem gaat.
Dan word de overgelopen koelvloeistof weer terug gezogen bij afkoeling.
Maar belangrijker is dat je de koelbuizen (ik kan die niet zien op de foto) kaal maakt en van een dunne nieuwe laag "teer" voorziet.
In de rekensom voor kielkoeling hou je rekening met 10% verlies door verf/teer opbouw en dat kan wel eens de oorzaak zijn van het kannetje.
Een te dikke laag beschermende teer etc.
Gr Wim
Ik lees dat je schip uit 1980 komt.
Laat dat kannetje maar staan maar zorg dat het slangetje tot op de bodem gaat.
Dan word de overgelopen koelvloeistof weer terug gezogen bij afkoeling.
Maar belangrijker is dat je de koelbuizen (ik kan die niet zien op de foto) kaal maakt en van een dunne nieuwe laag "teer" voorziet.
In de rekensom voor kielkoeling hou je rekening met 10% verlies door verf/teer opbouw en dat kan wel eens de oorzaak zijn van het kannetje.
Een te dikke laag beschermende teer etc.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
Hele goeie tip van Wim
Stevendam mocht je toch een expansievat gaan plaatsen dan hoef je hem niet boven de tank te plaatsen.
Een expansievat heeft zelf een bebaalde voordruk die zorgt dat de druk in je gesloten systeem gelijk blijft en dus niet meer uitzet en dus ook niet meer overloopt.
Gr René( De Stoere).
Stevendam mocht je toch een expansievat gaan plaatsen dan hoef je hem niet boven de tank te plaatsen.
Een expansievat heeft zelf een bebaalde voordruk die zorgt dat de druk in je gesloten systeem gelijk blijft en dus niet meer uitzet en dus ook niet meer overloopt.
Gr René( De Stoere).
Klaver vier
Zeker een goede tip van Wim.
Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat er ooit veel uit zal komen.
Dan laat ik het zo, slangetje hangt op 1cm van de bodem.
Hou ik toch 1cm visuele controle of het ooit gebeurd.
Er zitten inderdaad geen buizen onder Wim.
De koelvloeistof zit in de kiel zelf, het onderste achterste stuk onder de schroefas zeg maar.
Binnenin zit daar ook een ontluchtingsventiel en een afzuigpunt met een kraantje en slang tot de bodem
Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat er ooit veel uit zal komen.
Dan laat ik het zo, slangetje hangt op 1cm van de bodem.
Hou ik toch 1cm visuele controle of het ooit gebeurd.
Er zitten inderdaad geen buizen onder Wim.
De koelvloeistof zit in de kiel zelf, het onderste achterste stuk onder de schroefas zeg maar.
Binnenin zit daar ook een ontluchtingsventiel en een afzuigpunt met een kraantje en slang tot de bodem
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
Ik zit er nog eens over na te denken maar wat wim zegt ,gaat volgens mij niet op
De overdruk verwijnd immers na dat de tankdopveer de te hoge druk heeft losgelaten.
Als hij afkoeld zit de dop dus weer dicht en kan het niet meer terug de tank in ,die vlieger gaat dus niet op of ik moet het niet goed begrijpen
Gr René( De Stoere)
De overdruk verwijnd immers na dat de tankdopveer de te hoge druk heeft losgelaten.
Als hij afkoeld zit de dop dus weer dicht en kan het niet meer terug de tank in ,die vlieger gaat dus niet op of ik moet het niet goed begrijpen
Gr René( De Stoere)
Klaver vier
- sailor wim

Bij onze WSV pont werkt dit prima, het Vetus torretje heeft een te kleine luchtruimte voor expansie.
Dit omdat er ook een Eberspracher hydronic 12 kw met een 30 liter temperatuur schakelvat is opgenomen voor de winter.
Toen ik het geklieder zat was heb ik er een cv 18 liter expansie vat bij gezet met een voordruk van een 0,5 bar nu draait
de boel prima.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- FransvanNispen
Bij mijn GM ook een slangetje naar 'n jerrycannetje.
Een keer wat kv toegevoegd. Dat kwam er uit, en t peil staat gewoon weer waar t hoort.
Can staat er al 50 jaar voor de jan doedel, maar blijft gewoon lekker staan....
Bij mij ook vlakkoeling, expansievat origineel op de motor, met n overdruk ventiel dop. Hier zit dat slangetje op.
Grt
Frans
Een keer wat kv toegevoegd. Dat kwam er uit, en t peil staat gewoon weer waar t hoort.
Can staat er al 50 jaar voor de jan doedel, maar blijft gewoon lekker staan....
Bij mij ook vlakkoeling, expansievat origineel op de motor, met n overdruk ventiel dop. Hier zit dat slangetje op.
Grt
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Re: Expansie vat plaatsen ?
Dan is het blijkbaar een doodnormaal iets,
is overigens ook zo geplaatst door de werf die de motor geplaatst heeft.
En inderdaad, zo'n expansievat op het uitlaatspruitstuk, en zo'n dop met overdruk ventiel en dat slangetje naar het kannetje.
Thanks heren !
is overigens ook zo geplaatst door de werf die de motor geplaatst heeft.
En inderdaad, zo'n expansievat op het uitlaatspruitstuk, en zo'n dop met overdruk ventiel en dat slangetje naar het kannetje.
Thanks heren !
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Expansie vat plaatsen ?
uitspraak van vroeger en misschien een hint : "als het goed werkt niet aan prutsen", dan hoort het waarschijnlijk zo. gr Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi