Weer wat gespeeld met Arduino

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Weer wat gespeeld met Arduino

Bericht door KarelE »

Oeps, ik was te snel met typen. Ik bedoelde: "waarmee heb je dat gebouwd?"

Kant en klaar, of met spullen van bijv. Conrad?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Carel-k

Bericht door Carel-k »

Heb het kant en klaar gekocht nog in guldens dus een aardig tijdje geleden toen mijn schip klaar was , heb ik het zelf ingebouwd het merk is E- MARINE en zaten toen in Rotterdam

Gr. Carel
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
sambeek

Bericht door sambeek »

Gezien ik er total geen verstand heb, is met dit spul van conrad ook handig op de boot?

https://www.conrad.nl/nl/product.047589.html
groet Terpstra / SAMBEEK
KarelE

Bericht door KarelE »

Dat denk ik niet. Het is een Android computertje, dat met zijn apps zwaar leunt op beschikbare gegevens in de cloud, dus het is een veelvraat wat betreft bandbreedte van je mobiele abonnement. Als je ergens ligt waar je Wifi hebt is het nog maar afwachten hoeveel van de bandbreedte daarvan beschikbaar is voor ongestoord kijkplezier (zonder allemaal hinderlijke onderbrekingen)
Kermit the Frog.
sambeek

Bericht door sambeek »

Bedankt :)
groet Terpstra / SAMBEEK
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Goedemiddag,
Jullie weten inmiddels wel zoetjesaan hoe ik in het leven staat mbt de Hobby, zou het niet iets lijken om thuis op je scherm te kijken hoe jou schip vaart, ook handig als je van mening verschilt over het vaargebied e.d.
Ik ga regelmatig naar boord om te kijken of alles nog in orde is, en zal een paar uur moeten wachten aleer de kachel het vertrek verwarmd heeft, maar juist dat, is een stuk beleving wat bij mij hoort, het aansteken van de kachel, en daags voor vertrek de koelkast.
Wat een luxe, in de 50er jaren hadden we beroepsmatig nog niet eens elektra of een koelkast, maar een kolenkachel en toch kwamen we er toen ook.
Het komt mij allemaal zo zakelijk over mogelijk zelfs wat patserig, even de koelkast aan en gelijk maar even de kachel op standje 3 dan kunnen we morgen gelijk verwarmd en gekoeld vertrekken.
Natuurlijk gun ik iedereen zijn Arduino wereld met de hedendaagse mogelijkheden, mij spreekt het echter totaal niet aan, en ik vermoed velen met mij.
Groeten, Willem.
Afbeelding
KarelE

Bericht door KarelE »

Willem, dat prutsen met de Arduino is ook een soort hobby. En dan is het leuk beide hobby's te kunnen combineren.
Dat vooraf aanzetten van dingen is dan meer het verwezenlijken van een uitdaging dan het 'moeten' vanuit een luxe behoefte. Tenminste, zo vind ik dat.

En als het vriest wil ik zeker weten dat de boel aan boord niet bevriest, en daarom ben ik dan altijd minstens twee keer per etmaal aan boord om de zaak te controleren. Dat die controle op afstand kan plaatsvinden vind ik dan niet erg. Ik heb het wel op de fiets gedaan (8km enkele reis) en met de auto (toen ik zelf weer reed). Dat op de fiets is om 23.00 uur niet prettig als het 10 graden vriest met oostenwind. En dan 's ochtends weer, enzovoort. En met de auto tikken zo ongemerkt de kilometers (en kosten) toch wel aan.

Nu wij weer wat ruimte krijgen ga ik eerst maar eens kijken of ik tussen het klussen aan het huis door een week of twee kan vinden om te gaan knippen en scheren (dat moet wel na 7 jaar), en van de winter ga ik de Arduino eens tevoorschijn trekken in mijn nieuwe hobbykamer voor wat hobbyprojectjes.

Ik heb bijv. maar 3 aders in mijn houten voormast binnendoor naar boven lopen. Toch wil ik daar toplicht, ankerlicht en dekschijnwerpers in ophangen. Dan kan ik met een ieniemini Arduino bovenin de mast over twee aders de voeding en over een derde ader de stuurstroom laten lopen. Dan kan ik die dingen straks toch apart in- en uitschakelen, zonder dat ik een nieuwe kabel over de buitenkant van de mast moet leggen.
Kermit the Frog.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

KarelE schreef:Willem, dat prutsen met de Arduino is ook een soort hobby. En dan is het leuk beide hobby's te kunnen combineren.
Beter had ik het niet kunnen verwoorden.

Gr.

Erik
p1306m

Bericht door p1306m »

ErikH,

zou je mij svp wat op weg kunnen helpen met welke sensoren je hebt gebruikt en de aansluitingen op het shield?
Ik zou het systeem wat jij hebt gemaakt dolgraag op onze boot willen gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Pieter.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Shield

Temperatuur en luchtvochtigheid

Bilgewater

Snuffel maar eens op die site, staat nog veel meer leuk speelgoed.

Gr.

Erik
p1306m

Bericht door p1306m »

Bedankt Erik,
Daar ga ik eens mee aan de slag. Eerst bestellen natuurlijk :-).

Mvg,
Pieter.
p1306m

Bericht door p1306m »

Hallo ErikH,
Ik heb m'n spulletjes binnen voor het laten opsturen van een sms vanaf de boot dmv arduino, maar ik vraag me af hoe jij die sensoren en shield fysiek hebt gekoppeld. En zou je mij svp een beetje op weg kunnen helpen met de benodigde sketch?
Groeten,
Pieter.
gbme
Info: Skutsje 'drie gezusters'
Contacteer:

Bericht door gbme »

Leuk onderwerp. Via een Raspberry pi heb ik mn huis inmiddels redelijk 'connected', boot moet er ook maar eens van komen. Ik kwam dit kickstarter project tegen: https://www.kickstarter.com/projects/sp ... escription en ga hier mee aan de slag, wil hier locatie, beweging, temp etc aan hangen en dit regelmatig laten doorsturen (op opvragen) naar mijn huisserver. Vandaaruit kan ik mezelf via een iOS app notificaties sturen bij vreemde zaken (zo krijg ik nu een berichtje met foto als de deurbel thuis gaat), maar ook op vaste tijden een berichtje dat alles in orde is (zo check ik 's avonds om 23 uur of de deuren van de schuur dicht zijn).
Ik zou graag ook iets met bilge-detectie doen maar twijfel over sensoren die met een (miniem) potentiaalverschil werken, kan dit geen effecten hebben op roestvorming etc?
Voor wifi-connected arduino's kan ik overigens de photon (https://store.particle.io/?product=particle-photon) aanbevelen, zelfde bedrijf als de eerder genoemde kickstarter. Ik heb hier bijvoorbeeld temperatuur (ds1820) en luchtdruk sensors aan hangen. Temperatuur van zowel ruimte als op de buizen van mn cv, geeft veel inzicht op hoe je cv functioneert maar stelt me ook instaat de cv aan te sturen via een relay. Mijn photon's (de voorloper) sturen zelf om de 10 seconden alle data door.
Plaats reactie