koper, verwarmen tot 650 graden en dan vriendelijk laten afkoelen (zonder schrikken, bijv. op een stukje hout of plaatje marmer). Het materiaal wordt dan zacht. Als je het snel afkoelt wordt het koper ook zacht...niet zachter. Men zegt dat er dan wel makkelijker spanning in het koper komt. Voor een ringetje is dat niet interessant, maar als je een mooie vlakke plaat nodig hebt dan kan je die dus beter op dat marmeren plaatje laten afkoelen. Thermisch harden van koper lukt niet, daar is iedereen het over eens.
staal wordt gehard door het direct na het uitgloeien (kersrood 770 graden) in water of olie te dompelen. Daarna moet je het ontlaten door op een lagere temperatuur het object een tijdje te houden en daarna langzaam aan de lucht af te laten koelen. Bij het ontlaten is de tijd en de temperatuur afhankelijk van de legering en de gewenste hardheid.
Arnold
En weer lucht in het systeem
Moderators: sailor wim, frank
Re: En weer lucht in het systeem
Wel vreemd hoe sommige zaken verschillend wordt aangeleerd. 
Maar snel of langzaam afkoelen, nieuwe ringetjes is altijd beter.

Maar snel of langzaam afkoelen, nieuwe ringetjes is altijd beter.

groet Terpstra / SAMBEEK
Precies,
Daarom heb ik een assortimentsdoosje besteld met diverse koperen ringetjes,
ik zag dat ze op meer plekken gebruikt worden bij deze motor, altijd handig om ze achter de hand te hebben.
Als het goed is vandaag binnen, dus vanavond of morgen even nieuwe ertussen zetten en weer alles ontluchten.
Daarom heb ik een assortimentsdoosje besteld met diverse koperen ringetjes,
ik zag dat ze op meer plekken gebruikt worden bij deze motor, altijd handig om ze achter de hand te hebben.
Als het goed is vandaag binnen, dus vanavond of morgen even nieuwe ertussen zetten en weer alles ontluchten.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
zaterdag de koperen ringetjes vervangen voor nieuwe,
alles ontlucht, en om zeker te zijn heb ik nog aardig wat diesel laten weglopen zonder dat ik luchtbelletjes zag.
motor gestart, en liep goed.
de volgende dag een stukje varen,
bij langzame toeren merkte ik nog een dipje in het toerental, 1 malig.
daarna de zuidplas van vinkeveen op 75% van het vermogen overgestoken zonder merkbare schommelingen.
Maar toch heb ik het idee dat hij nog niet 100% loopt zoals het hoort.
bij lage toeren hoor je een bijgeluid, soort klop
en bij hogere toeren lijkt hij ook iets anders te lopen.
nu zei iemand dat ik dan de verstuivers moet vervangen,
maar is dat ook zo ?
alles ontlucht, en om zeker te zijn heb ik nog aardig wat diesel laten weglopen zonder dat ik luchtbelletjes zag.
motor gestart, en liep goed.
de volgende dag een stukje varen,
bij langzame toeren merkte ik nog een dipje in het toerental, 1 malig.
daarna de zuidplas van vinkeveen op 75% van het vermogen overgestoken zonder merkbare schommelingen.
Maar toch heb ik het idee dat hij nog niet 100% loopt zoals het hoort.
bij lage toeren hoor je een bijgeluid, soort klop
en bij hogere toeren lijkt hij ook iets anders te lopen.
nu zei iemand dat ik dan de verstuivers moet vervangen,
maar is dat ook zo ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Handige Harrie
- Contacteer:
Verstuivers trekken en naar een dieselboer brengen om ze af te persen.
De openingsdruk word over de jaren wel eens lager en het spuitpatroon wil ook wel eens een stuk lelleker zijn
hier zie je het verschil wel aardig https://www.youtube.com/watch?v=WSwbGSeQsCo&hd=1
De openingsdruk word over de jaren wel eens lager en het spuitpatroon wil ook wel eens een stuk lelleker zijn
hier zie je het verschil wel aardig https://www.youtube.com/watch?v=WSwbGSeQsCo&hd=1
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
nou, dat is iets wat ik niet zelf aan ga halen.
daarnaast doe ik ze dan liever direct vervangen voor nieuwe, ze kosten maar 46 per stuk.
Laten vervangen kost me 1 uur arbeidsloon.
ik vraag me enkel af of het een vervuilde verstuiver zou kunnen zijn.
als ik op internet zoek naar de symptonen van een vervuilde verstuiver hebben ze het over slecht starten, afslaan, roken, onregelmatig lopen en bijgeluiden (met name tikken)
Nu heb ik wel bijgeluiden, maar dat klinkt meer als een holle klop dan tikken.
ik wil er volgende week of die week erop mee op vakantie, en wil ook weer niet zaken vervangen die niet vervangen hoefde te worden.
daarnaast doe ik ze dan liever direct vervangen voor nieuwe, ze kosten maar 46 per stuk.
Laten vervangen kost me 1 uur arbeidsloon.
ik vraag me enkel af of het een vervuilde verstuiver zou kunnen zijn.
als ik op internet zoek naar de symptonen van een vervuilde verstuiver hebben ze het over slecht starten, afslaan, roken, onregelmatig lopen en bijgeluiden (met name tikken)
Nu heb ik wel bijgeluiden, maar dat klinkt meer als een holle klop dan tikken.
ik wil er volgende week of die week erop mee op vakantie, en wil ook weer niet zaken vervangen die niet vervangen hoefde te worden.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================