Waterpomp

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Waterpomp

Bericht door Eduard »

Vandaag op weg van Amsterdam naar Vianen via het Amsterdam-Rijn kanaal, kwam ik op het onzalige idee de bilge wat leeg te pompen. Dat kan met draaiende motor via een driewegkraan zodat de koelwaterpomp via een slang koelwater aanzuigt uit de bilge. Je moet dan wel de buitenwatertoevoer dicht draaien. Vaak gedaan maar nu ging er iets mis. Ik vermoed dat de pomp iets uit de bilge heeft opgezogen waardoor hij vast liep, v-snaren begonnen te gieren en te roken, dus meteen motor uit en naar de kant, dat ging allemaal net goed, er waren genoeg bomen om aan vast te maken. Spanning van de v-snaren af en gevoeld of de poeli met de hand te verdraaien was: dat ging maar er zat wel een zwaar moment in. V-snaren weer op spanning en motor gestart. Er kwam wel koelwater uit, maar de pomp maakte rare geluiden, alsof er losse metalen onderdelen in meedraaiden. Geen goed idee om mee door te varen op het AR-kanaal, dus Wijkpost opgeroepen en besproken hoe we daar weg konden. Uiteindelijk heeft de RWS 59 ons helemaal naar hun eigen kade in de Zuidersluis in Nieuwegein gesleept (wat een fantastische service !) en daar heb ik de pomp gedemonteerd. Het is een pomp van de Gebr. Steimel, type KB 140/1 uit 1963. Ik heb hem nog niet open maar met de hand kun je de poelie gewoon draaien. Er zit wel een 'zwaar' moment in. Iemand een idee bij wie ik het beste met zo'n oude pomp terecht kan?
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Waterpomp

Bericht door Eduard »

Het is overigens een losse pomp die naast de motor (een Skania Vabis 6 cyl) staat.
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Via mijn werk heb ik misschien wel wat adresjes. Waar woon je in de buurt?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Pleysant

Bericht door Pleysant »

Niet verantwoord om dit op het ARkanaal te doen!!!!!!!!!!!!!!

Ed
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Achteraf weet ik ook altijd wat ik verkeerd heb gedaan.

Er is 1 voordeel; van je fouten leer je het meest.
Ik heb inmiddels al heel wat geleerd, maar ben een soort eeuwige student! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Eduard

Bericht door Eduard »

Tja, je leert van je fouten, dat klopt, is af en toe wel duur maar dan onthou je het des te beter. De fout was het pompen met een hoger toerental dan gebruikelijk. Tot nu toe deed ik dat met stationair draaiende motor, nu met zo'n 1500 toeren, dus een veel harder zuigende pomp. En ook nog eens zonder korf om de aanzuig slang. Bij stationair geen probleem maar nu zoog de pomp een imbusboutje op (inderdaad, dat hoort ook niet in de bilge) en daardoor draaide de pomp vast. Inmiddels op internet iemand in Breda gevonden die deze pompen kan reviseren. De waaier bleek volledig kapot, er komt een nieuwe uit Duitsland en hopenlijk kan ik dit weekend de pomp weer monteren en dan verder naar Papendrecht. Van Rijks Waterstaat mag ik zolang aan kun kade bij de Zuidersluis in Nieuwegein blijven liggen, dus die ben ik eeuwig dankbaar. En Ed, of het verantwoord is zoiets op het ARkanaal te doen, ik weet het niet, als ik van te voren geweten had enz. enz., dan ga je helemaal niet varen.
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Pleysant ik denk niet dat Eduard de keus had,waar het hem overkwam
Ik denk dat hij ook liever stil lag op stil water,zo gezellig is het niet op het A,R kanaal
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Plaats reactie