Van mijn 8,5mtr lange tjalkje heb ik de oude vloer eruit gehaald.
Nu is deze helemaal leeg en zijn de spanten van de voorste 6 mtr zichtbaar. Achterste deel is motorruimte.
Graag wil ik een vlakke vloer creëren en het liefst ook wat massa (4-500kilo) toevoegen.
(De tjalk wordt weer een open bak, het interieur en het latere zadeldak verdwijnen)
Nu denk ik na over eventueel beton storten, maar dat gaat wel erggg veel wegen. Ook twijfel ik eraan of beton wel zo verstandig is qua roest- en scheurvorming..
De hoogte die ik moet overbruggen is zo'n 10-12cm en de vloer meet 6 x 1,50-70cm..
Zijn er betere oplossingen om een gladde vloer te creëren?
Vloer in Tjalk (beton storten)
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
Re: Vloer in Tjalk (beton storten)
Al is aan licht beton gedacht? Wat betreft roest en scheuren zou ik me niet druk maken, er zijn schepen die hebben werfgebouwd aan bijde zijden een betonbak voor extra stabiliteit 

met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Ja daar heb ik aan gedacht. Ook aan stukken piepschuim in het beton verwerken..
Lichtgewicht beton kan geloof ik minder tegen druk en trekkrachten
Lichtgewicht beton kan geloof ik minder tegen druk en trekkrachten
Ik zou het maar niet doen. Gegarandeerd problemen met hechting en roest. Ook het werken met beton vraagt kennis en ervaring.
Wij lassen tegenwoordig gewoon een stalen delling in de open rondvaartboten. Van boord tot boord en in de epoxieverf
Wij lassen tegenwoordig gewoon een stalen delling in de open rondvaartboten. Van boord tot boord en in de epoxieverf
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
En stalen buikdenning lijkt mij ook betere, veilige en gemakkelijke oplossing. Met 6mm plaat zou je al een heel eind moeten komen 

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Is het toereikend als ik de bodem dan in het vlakkenvet zet en dan er boven de platen las?
Ik neem aan dat t wenselijk is dat ik een strook in het midden, over de lengte, zo maak dat het inspecteerbaar blijft?
Bedankt voor jullie input.
Ik neem aan dat t wenselijk is dat ik een strook in het midden, over de lengte, zo maak dat het inspecteerbaar blijft?
Bedankt voor jullie input.
-
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Kan me herinneren dat dit onderwerp niet te lang geleden al eens is besproken. Behalve de moeite om het eruit te krijgen was een van de problemen de afsluiting tussen beton en staal ter hoogte van de kim. intreding van water kan erg vervelend zijn.
Probeer ook de zoekfunctie eens, waarschijnlijk kom je wel iets nuttigs tegen.
Probeer ook de zoekfunctie eens, waarschijnlijk kom je wel iets nuttigs tegen.