varg schreef:Off topic: maar toch ....jammer dat de onbewezen stelling "een 12 Volt compressorkoelkast is efficiënter dan een 230 V model die werkt middels een omvormer" nu weer geponeerd wordt.
De moderne A++ koelkast (zeker die zonder vriesvak) kan het voor wat betreft efficiency ruimschoots opnemen tegen de 12V modellen van vnl WAECO. Het extra verbruik van een sinusomvormer (5%) is er alleen tijdens het draaien van de compressor, de moderne omvormer schakelt zichzelf zo goed als uit gedurende de periode dat de compressor niet draait.
Arnold
Hoi Arnold,
Wat mij betreft krijg je of sterker nog heb je gelijk.

wat energie verbruik betreft.
Want als ik de opgegeven Kwh vergelijk is een landmodel gewoon soms tot 50% zuiniger, maar de binnenhuis temp. over een jaar gemiddeld liggen lager als die op een boot (gedurende het vaarseizoen).
Thuis heb ik een aparte geïntegreerde A+ koel en vrieskast.
Daar heb ik voor dit witgoed ruimte genoeg.
Maar op de boot hoewel die 16 meter lang is heb ik die inbouwruimte in de kombuis niet.
Dus valt de gemiddelde bootbezitter en ik ook terug op een tafelmodel koelkast met vriesvakje.
De B of A klasse Coolmatic die ik zeg 20 jaar geleden heb aangeschaft van (inh. uit het geheugen) 110 liter waarvan 10 liter vriesvak.
Was toen het summum met de BD35 (f) compressor en misschien ook nog met een fout koelmiddel erin

en een grote verbetering t.o.v. een absorbsie koeler.
Is ook bruikbaar met een constante hellinghoek van 30 gr.
Het geheel is geïsoleerd door PU schuim wand dikte wederom uit het hoofd 3 cm.
Nu de 230 V A++ tafelmodel koelkast, bij gelijke buitenafmetingen kom je door de isolatie dikte niet meer aan de inhoud zoals ik aangeef.
En daarin zit de kneep wij vergelijken twee werelden die van op de wal en het water met elkaar en daar loopt het klem.
Verder door de inventiviteit van ons watersporters gebruiken wij die twee werelden door elkaar of zo als mijn zwager zei " wij eten hier de krenten uit de pap en wij varen weer verder".
Gr Wim
http://www.olino.org/articles/2009/01/2 ... r-koelkast