Kimkielen (op motorscheepje)

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Kimkielen (op motorscheepje)

Bericht door Boekel »

Van een ander topic:
quichot schreef:Hierbij het resultaat. Precies de soort eierschaalglans die ik bedoelde!

Afbeelding
KarelE schreef:Ik zie dat jij kimkielen hebt. Heb je daar veel profijt van?
quichot schreef:Karel, die kimkielen heb ik er 30 jaar geleden onder laten zetten om van het ergste rollen af te komen bij dwarsgolven op ruim water. Het schip ligt er niet rotsvast door, maar de slingering dempt voldoende in zowel tijdsduur als hellingshoek om het allemaal iets rustiger te maken. Tot Bf 6 dwars op het IJsselmeer is het nu goed te doen, mits je de gang er een beetje in houdt. Voorheen verging het schip ook niet, maar was het voor de meevarende gezinsleden vaak erg onaangenaam.
Ik wil op den duur ook kimkielen installeren, heb ook wel eens de gangboorden nat gehad op ijsselmeer en wad, en dan moet de boel binnen wel erg goed vast staan. Je kunt ook meer koersen varen (nu moet ik eerder meer aan de wind of ruime wind varen dan ik soms wil)

Weet iemand een 'stelregel'? zoals 1/3 v/d lengte van het schip o.i.d.? en de hoogte?
dconel
Contacteer:

Re: Kimkielen (op motorscheepje)

Bericht door dconel »

Hmm, ik heb even snel wat boekjes doorgekeken en kon niet meer vinden dan:
Ze worden op het brede gedeelte van het schip ter weerszijden tegen de kimplaten aangebracht over een derde tot de helft van de scheepslengte; in de nabijheid van de stevens heeft men ze dus niet.
en
gewoonlijk zijn zij niet meer dan een ruim een voet breed.
Dit weekend zijn we op pad met de Scouting, ik zal zondag nog wel eens kijken want ik ben er er van overtuigd dat ik nog wat heb liggen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

KarelE schreef:Ik zie dat jij kimkielen hebt. Heb je daar veel profijt van?
quichot schreef:Karel, die kimkielen heb ik er 30 jaar geleden onder laten zetten om van het ergste rollen af te komen bij dwarsgolven op ruim water. Het schip ligt er niet rotsvast door, maar de slingering dempt voldoende in zowel tijdsduur als hellingshoek om het allemaal iets rustiger te maken. Tot Bf 6 dwars op het IJsselmeer is het nu goed te doen, mits je de gang er een beetje in houdt. Voorheen verging het schip ook niet, maar was het voor de meevarende gezinsleden vaak erg onaangenaam.

Mooi, dan ga ik daar de volgende werfbeurt ook eens naar kijken. Met de Johanna hebben we een keer tussen ribs van de marine gezeten, tijdens de wereldhavendagen. Toen rolden we ook van gangboord naar gangboord. Dat was een angstige ervaring.

Ik zit een beetje in mijn maag met het lassen, binnen ligt beton op het vlak als ballast. Aan de andere kant, beton brandt slecht, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Anders moet het net als met het lassen van de wenkbrouwen boven de ramen. Daar kon ik ook niet overal bij, en toen heb ik bij een raam waar ik er wel bij kon geexperimeteerd met het leggen van korte lassen, en daartussen ruim laten afkoelen. Dat gaf ook geen problemen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Scouting Mercury (Enkhuizen) heeft ze deze zomer ook geplaatst en ze zijn er erg tevreden over:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal eens vragen wat voor maat ze hebben aangehouden, zo te zien ook zo'n 1/3 van de lengte, en zo'n 12-15 cm
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Boekel schreef:Scouting Mercury (Enkhuizen) heeft ze deze zomer ook geplaatst en ze zijn er erg tevreden over:
Toch klopt er iets niet aan die vinkielen.
Er zit een denkfout in die de echte vakmensen niet zouden maken.

Nou ben ik benieuwd of iemand van jullie weet wat ik daarmee bedoel, is er nog een oude vakman onder ons???.. :)
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Vakman ben ik niet, maar vaak zie je in die kielen een serie 'loosgaten' tegen de huid, zodat er ook water 'doorheen' kan.

Bedoel je dat?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Gefeliciteerd! Jij weet wat ik bedoel.
In de lucht hebben ze aerodynamica, in vloeistoffen spreken ze van hydraulica.

Het gaat hier om van die halvemaanvormige gaten die water kunnen doorlaten.
Dat schijnt een belangrijke functie te hebben, op onze tjalk hadden we dat ook.

Misschien heb je wel eens het roerblad gezien van een echte Chinese jonk.
Dat zit werkelijk vol kunstig gesneden gaten en die sturen sturen als een mes.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

frank schreef: Misschien heb je wel eens het roerblad gezien van een echte Chinese jonk.
Dat zit werkelijk vol kunstig gesneden gaten en die sturen sturen als een mes.
Afbeelding

Heb ik van't winter wat te doen! :lol:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Hm...het gaat toch om remming in het water? Als je een roeispaan plat houd heeft het geen weerstand, maar rechtop valt het niet mee om hem door het water te sleuren.
Nu heb ik die gaten ook wel eens gezien bij andere schepen, en ik dacht dat die bedoeld waren om de laslengte tot 1/3 terug te brengen.
Hoe dan ook, zonder gaten voldoen ze ook wel.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Als je die kimkielen er later aan last moet je dan geen rekening houden met het ontbranden van je vlakkenvet? Geen idee hoe warm dat moet worden om te gaan branden.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

In mijn familie heeft iedereen die niet zeilt slingerkimmen onder zijn schip. En wel om meerdere redenen:
Ze dempen je slingertijd. De gaten waar frank op doelt helpen daar niet mee. die zijn volgens mij om te voorkomen dat er zich lucht ophoopt onder de slingerkimmen. bij dichten kimmen komt er nogal eens een flinke bel ondervandaan en dat maakt herrie. Dat dempen werkt met impulskrachten/drukken. als de druk door openingen ontsnapt heeft dat een negatief effect op de demping.
Ze werken als kiel/zwaard en hebben een goed effect op je draaicirkel. Je schip draait om de kimmen heen. De meeste motorschepen (kagenaars, motorwestlanders en beurtmotoren) in mijn familie draaien om hun as door het gebruik van slingerkimmen.
Afbeelding
Dit is een bekende van mijn neef Peter.
Indien ze ver genoeg naar de kont geplaatst zijn bevordert het de "achteruit" kwaliteiten van je schip. Doordat je schroefwater bij achteruit varen onder je schip blijft (tussen de slingerkimmen) waaiert het niet uit en kan je meestal volgas achteruit varen en sturen. zo vaart de aak "plaaggeest van mijn neef Dan net zo hard achteruit als ik vooruit en is het geen probleem om met dat schip achteruit van den haag naar de kaag te varen. bij een schip van 17mtr zetten we er 6mtr slingerkim onder met een hoogte van 20cm.
Meestal buigen we langs de rand van de slingerkim de koelpijpen. dat geeft extra stijfheid een de kimmen en hoef je geen extra remmende construties onder je schip te bouwen. Bij het schip wat mijn broer nu aan het bouwen is maken we de slingerkimmen dubbelwandig zodat we extra stijfheid met extra koelvermogen combineren.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

'koelkimkielen' heb ik ook op ons scoutingslepertje toegepast:

Afbeelding

Afbeelding

Nadeel van deze uitvoering is dat er relatief veel koelwater in gaat ;)

Slepertje is gaat snel schuin bij gewichtsverplaatsing / bochtenwerk, maar vaart heerlijk in golfslag.
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Goedenavond, onder de Vrijbuiter heb ik in 2008 ook slingerkielen of kimkielen geplaatst, met de stand op de gok.
Ze hadden dus iets achterover moeten hellen en niet gelijk met de waterlijn, dan duik je de golf in en wordt het onstabiel.
Toen we de eerste proefvaart maakten lag de Vrijbuiter achterover, en voeren we op het Amsterdam-Rijn kanaal als een zwaan ongehinderd door golven van zij en schuin voorinkomend, waarop de opvarenden suggereerden "we gaan maar door naar het wad".
Nadat ik de boot had ingetimmerd en op de oude waterlijn had teruggebracht was het zo mogelijk nog erger als voor het aanbrengen, gelukkig kon ik wat ballast missen voorin en is het scheepje ongeveer 20 cm achterover getrimd, eigenlijk logisch nu kruipt ze op de golven en houd ook de druk van het enigszins stuwen haar in bedwang.
De snelheid zal misschien iets verminderd zijn, maar steeds het scheepje in de golfslag opvangen met veel roer geven zal ook geen snelheid geven, en het is nu tov voorheen een feest om zomaar met één spaakje roer geven op koers te blijven, ook in onrustig water.
Het resultaat zie je in mijn story in Van Beroeps naar Recreatief pagina 5
Groeten, Willem.
Afbeelding
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Wouter schreef:Als je die kimkielen er later aan last moet je dan geen rekening houden met het ontbranden van je vlakkenvet? Geen idee hoe warm dat moet worden om te gaan branden.
Dat is inderdaad een puntje van zorg. Ik heb destijds brandwacht moeten zitten. Ik kon binnen precies zien waar de lasser was; daar kronkelde vreemde dampen tussen de vloerplanken omhoog. Maar uiteindelijk heb ik de klaarliggende cirkelzaag niet hoeven gebruiken. Wél na het lassen zeker nog een uur aan boord gebleven om eventueel doorsmeulen te kunnen ontdekken.
Maar als je de kimkielen aan de rompzijde van ondiepe halvemaanuitsparingen voorziet, hoef je dus inderdaad maar 1/3 tot 1/4 van de lengte te lassen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Swalker
Contacteer:

Bericht door Swalker »

Toen ik mijn opduwer kocht zaten er ook kimkielen onder. Door de opbouw van een hoge stuurhut was het bootje nogal tuitelig geworden dus dat zal de reden wel geweest zijn. Ik het roer eigenlijk niet loslaten want vooral in smalle kanalen wilde hij geen koers houden, zomaar zonder waarschuwing draaide hij dan plotseling en scherp naar stuur of bakboord. Bij het op het droge zetten raakten de kimkielen beschadigd dus toen heb ik ze eraf geslepen. Het effect op de tuiteligheid was minimaal maar op de koersstabiliteit gigantisch. Heerlijk om het roer even los te kunnen laten om bijvoorbeeld een bakje koffie in te schenken of naar voren te kunnen lopen. Waarschijnlijk is de plaats of formaat van de kimkielen niet goed geweest.
Afbeelding
Nu de opbouw eraf is en de boot 10 cm dieper ligt door het gewicht van de kromhout is de situatie heel anders geworden natuurlijk.

Gr. Jacob
Plaats reactie