Spudpalen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Scheldekruiser

Spudpalen

Bericht door Scheldekruiser »

Hallo,
Graag kom ik in contact met de spudpalen-profi's.
Ik heb een bootje van 13 meter, nl kruiser hollands model jaren 1975-1985 lijn.
Als mogelijk project zou ik de inbouw van spudpaal, palen overwegen.
Zijn jullie bereid me hierbij te helpen?
Technisch ben ik behoorlijk onderlegd doch berekeningen en de keine lettertjes bij dit soort oefeningen zijn heel belangrijk.
Alvast bedankt,
Met Vriendelijke Groeten.
Fred
Frans van de Ven
Contacteer:

Re: Spudpalen

Bericht door Frans van de Ven »

Hallo Fred,

Ik heb een spudpaal in mijn boot. Mijn boot is 15 meter lang en weegt vol geladen ongeveer 27 ton. De paal is telescopisch en kan ongeveer 4 mtr onder de boot uitsteken. De aansturing van de paal was erg primitief en ik heb daar een hoop aan veranderd. Daar heb ik een schema van. Toch wil je vragen nog eens goed na te denken over de nadelen van een spudpaal. Ik heb dat ook pas achteraf gedaan. De mijne is gegalvaniseerd. Maar gaat dit op den duur roesten? De paal wordt gehesen met een dyneema-kabel welke ongeveer 10000 kg kan dragen. De 2 buizen die gehesen moeten worden wegen ongeveer 300 kg volgens de werf. Maar onder bepaalde omstandigheden kan een dyneema-kabel snel breken. Ik ben nog een voorziening aan het maken om de paal op te kunnen hijsen als die toch zou breken of als de liermotor niet meer wil. Als de ondergrond heel erg week is krijgt de spudpaal steeds meer ruimte en de boot gaat zich toch verplaatsen ondanks het getijde-anker. Omgekeerd als de bodem erg hard is pakt de spudpaal niet. Als je toch een spudpaal wilt wil ik graag een afspraak met je maken om te komen kijken zodat je een idee krijgt van de konstruktie en de bijbehorende elektro.

Groeten Frans.
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Ook ik ben van plan een spudpaal te plaatsen maar twijfel nog een beetje over de sterkte van de materialen.
Is het te veel te weinig te dik te dun.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik nu in gedachten heb is een 3 delige paal met overlap van 80 CM
Totaal dus 6 meter onder het schip uit.
Het hijsgedeelte zit los in de binnenpijp en bij draadbreuk valt deze onderin.
Dan kun je met een losse evenaar de pijp zo weer optillen.
Ook kan de draad niet verdraaien als het schip om de paal draait, en het hijsoog komt altijd in de zelfde stand boven wat makkelijk is voor de borgpen.

Afbeelding

Alles bij elkaar met dubbelplaten komt het op bijna 1000 kg staal en dat is misschien wel een beetje veel.
Schip weegt bijna 30 ton en als s'nachts het weer omslaat ben ik niet van plan om te verkassen.
De grote vraag is dus kan het met minder of moet het nog sterker.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

http://www.descheepsbouwers.nl/SBMJacht ... mpioen.pdf
Maar hier is wel een artikel dat "Spudden" geen ankeren is.

Ik heb ooit geleerd dat,
moment = kracht x arm
M= F x d
Maar zou je dan kunnen stellen dat,
M= 30 ton x 6 mtr het moment is op de buis bij de scheepsbodem en zo daar de dikte van de pijp op moet afstemmen.
Dat weet ik ook niet want oefent het schip vanuit stilstand met de wind op de steven (als daar de spud komt) wel die 30ton uit?
Verder komt bij mij op wat een ton spud en een ton ballast (wanneer nodig) aan het brandstofverbruik toevoegt.
Misschien dat Boekel hier wel wat zinnigs over kan zeggen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb mijn spudpalen berekend op volgas (vanuit stilstand) op één paal volledig uitgeschoven, ik heb nog maar één van de twee in gebruik (voorste) en daar ben ik al erg blij mee, ideaal, straks de tweede erbij :)
FKZ

Bericht door FKZ »

Mooi weer een draadje over Spud palen, staan ook nog ergens op de lijst. Als de voor piek een nieuw interieur krijgt maak ik er iig ruimte voor naast de natte cel. Hier heb ik een hoogte van 2,5 meter vanaf het vlak tot het dak.

De eigenschappen van schepen loopt in deze 4 post al erg uit elkaar. Van een 13 mtr motor kruiser (gokje 10 ton) naar een groot ex vracht schip (70 ton) en een paar er tussen in. Ik vraag mij wel af waarom de palen rond zijn en we vervolgens ons best doen om het draaien tegen te gaan ivm de hijs instalatie. Volgens mij zijn kokers zowel voor torsie als buiging beter bestand tegen grote krachten dan ronde buizen. Rond is natuurlijk wel mooier ivm schuif. Ben benieuwd persoonlijk nijg ik naar vierkante buizen met RVS glij strips en bronzen glij pads in de andere koker. wellicht wat duur maar wel corrosie vast. Het hijs werk moet eigenlijk ergens van de plank komen iets van een lier voor 4x4 auto's met een standaad bediening. Zit nog te broeden of de telescoop delen gelijk matig uit schuifen of gewoon zakken tot eind en dan volgende sectie. Benieuwd naar de tekeningen en uit eindelijke uitvoering.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Ik ben vooral benieuwd naar de geluidsoverlast van een spudpaalconstructie. Als er wat beweging in het water en/of schip zit (wind, stroming, voorbijvarende (geladen) vrachtschepen) dan gaat het gerammel van staal op staal je behoorlijk wakker houden ben ik bang. Mijn vrouw schrikt al wakker als de ankerketting een beetje kraakt :-(
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb nog geen geluid gehoord, ik gebruik kunststof lagers:

Afbeelding
(foto tijdens installeren)

Ook gebruik ik een kettingtakel ipv een staaldraad of touw, omdat je deze gewoon een extra (halve) meter kunt vieren zonder dat ie in de tis komt, je hebt dan geen getijdeblok nodig.

Voor een kleine boot is een houten paal helemaal geen slecht idee.

Op kleinere schepen is een vierkante koker inderdaad handig, wellicht met cilinder erin zodat je 'm in de grond kan drukken.
Voor grotere maten is vierkante koker niet zomaar te koop.

Ik heb mijn spudpalen laten verzinken, rvs en staal gaan niet goed samen en zou ik niet onderwater toepassen.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

"In de tis", prachtig idioom, is dat westfries of familietaal?
In het Fries is het "yn 'e tiis".

Ik ben eens meegeweest op een bierproeftocht vanuit Heeg, met een grote open tjalk. Deze had een 'extra val' ingeschoren, waarmee een boorpijp via een koker door het vlak als spudpaal werd gebruikt. Met staande mast natuurlijk geen enkel probleem om 6, 7, 8 meter pijp erlangs te hijsen.

Deze boorpijp lieten ze gewoon vallen terwijl het schip 'uitliep' na het strijken van de zeilen. Die boorpijpen zijn volgens de schipper enorm veerkrachtig en taai.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Ik heb een enkele spudpaal, gewoon takeltje bovenop om hem los te trekken, kunststof 'lagers' (schalen) en ongeveer 1,70 onder het vlak uit. Geen herrie, maar ik gebruik hem alleen voor afmeren vlak bij de wal (Biesbosch, Linge) of even wachten voor een brug. Alles is sterk gemaakt, maar de krachten op een boot van 9 ton zijn niet misselijk als er een flink schip langsvaart. Van de Scheepsbouwers (zie artikel ANWB) weet ik dat er in iedere geval 2 terug zijn komen 'hinken' met een kromme paal. Daarna heeft Jan (de Scheepsbouwers) de azobe-paal uitgevonden, die breekt als het nodig is...stukken voordeliger.
Arnold
Carel-k

Bericht door Carel-k »

Een spudpaal is leuk en gemakkelijk in ondiepwater,waar om niet gewoon ankeren ik heb een electrice ankerlier en die is van uit het stuurhuis te bedienen mijn schip weegt 22 ton
Als ik ga ankeren dieptemeter aan schip stilliggen ankerp laten vallen een klapje achteruit en klaar is Kees het schip kan vrij bewegen ook als er vaart langs kom .
Met aan meren langs kade of steiger gebruik ik natuurlijk geen anker maar gewoon goede trossen ,voortros voorspring,achtertros en achterspring zo lig je altijd goed.

Ps. de anker ketting wel merken dan weet je hoeveel ketting er uit is.
Ik wil geen afbreuk doen aan de spudpaal maar het vraagd ook onderhoud waar men slecht bij kan en voor diegenen
Die een schip laten bouwen ,moet men toch wel eerst goed nadenken ,wand hij kan altijd van pas komen.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Nou heb ik een gek geval meegemaakt met die palen.
Hier ligt al jaren een afmeersteiger met ronde spudpalen in ietwat krappe buizen.
Afgelopen voorjaar hebben we met twee man een takels geprobeerd die palen op te halen.
Eentje was krom dus dat lukte niet, de ander liep steeds klem na een meter hijsen.
Wat we ook bedachten, grote krachten, hamers etc niets hielp en we moesten het plan opgeven.
We hadden geen idee van de oorzaak maar gaandeweg bedenk ik dat aangroei van mosselen en troep
in de krappe koker de zaak doet vastlopen.
Misschien hadden we eerst met een soort schrapper aan een steel de zooi er af moeten schrapen?
Deze paal was beslist niet krom.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
koroos18

Bericht door koroos18 »

hoi allemaal ,even voorstellen .
ik ben Ko Saman en mijn vrouw is Roos .
samen wonen we 10 jaar op ons schip en verblijven nu 8 jaar in zuid frankrijk op het kan.rhone-sete .
afgelopen winter kregen we ook het idee om spudpalen te zetten .eigenhandig hebben we ze dan ook zelf gemaakt en van het voorjaar in port camarque de werf op om ze in het schip te lassen .als palen gebruiken we 2 spoorstaven ,de vierkante kokers maakten we zelf omdat we de wanddikte van de kokers 10mm. wilden hebben .de achterste koker is 1,20 mlang tot het loopdek ,langer hoeft immers niet .de voorste is 1,30m lang dat is tot boven de waterlijn ,daarop een vierkante koker gelast van 4mm wanddikte dit is op het voorschip ,hij steekt boven het dek 1,20m uit .daarbovenop heb ik de electr. lier (220v) kantelbaar op gemonteerd ,zodat ik onder de vaard voldoende uitzicht heb .wat de spoorstaven betreft ,deze wegen ongeveer 50kg. per meter .de kokers zijn 14cm.in het vierkant dus deze nemen weinig plek in .de achterste paal is 3,20m lang en kan 2,70m uit schuiven .de voorste is 2,90m lang en kan 2,30m uitschuiven ,ruim voldoende voor de franse kanalen .ze zijn al uitvoerig getest ,er komen hier schepen langs van 900 tot 2300 ton en dat op een redelijk smal kanaal .ons schip weegt 64 ton en is 18m lang .mischien een idee voor een doe het zelver? groeten ko en roos .
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Mooi idee van de spoorstaven + zelf koker lassen...ga ik proberen te onthouden :)
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Hallo Ko en Roos.

Als ik het goed begrijp zijn jullie bekende van de "aude"
Rianne is een nichtje van mij vandaar.
Voor de spudpalen zijn ze nu de zaak aan het narekenen voor mij want ik weet nog steeds niet of mijn" tekeningen" te sterk of te zwak zijn.
Ik wil graag alles onder dek houden en als het wat dieper is toch nog het gemak ervan.
Vandaar de 3 delen waarvan er 1 vastgezet kan worden en alleen los gaat als het dieper is.

Laat hier wel weten wat het word.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Plaats reactie