Koelpijpen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

meester
Contacteer:

Re: Koelpijpen

Bericht door meester »

Ik zou niet weten waarom je rvs koelpijpen zou willen. De geleidbaarheid van rvs is minder dan de helft van die van staal.(symbool λ: staal 50 en rvs tussen 16 en 27). Dus je moet 2 keer zoveel pijp aanleggen voor hetzelfde koelrendement. Met daarbij de problemen rond galvanische corrosie. Je kunt wel zeggen dat het geen probleem is maar dat is het natuurlijk wel. Er is een vrij groot potentiaal verschil tussen rvs en staal dus de kans is groot dat er wat gebeurd. waarschijnlijk niet als je alles goed in de epoxieteer hebt staan en anodus hebt maar als je het niet zo nauw neemt valt er wel eens een gat in je schip. ik hebvoorbeelden op de haven gezien. Waarom niet gewoon een gegalvaniseerde stalen pijp. Ik heb nog zelden gehoord van doorgerotte koelpijpen en je hoeft niet allerlei vreemde trucen uit te halen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
pgoeijenbier

Bericht door pgoeijenbier »

Nou ik denk dat bij mijn schip de koelpijp lek is! Heb een expansie tank van ongeveer 15 liter.
Die was in een keer leeg, en binnen in het schip niet terug te vinden.
En buiten om het schip een lichte gloed van waarschijnlijk de koelvloeistof, vandaar denk ik aan een lek.
De koelpijpen zitten er ongeveer 27 jaar onder.

Gr. Peter G.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Hoi Peter,
Ik heb al jaren geen koelpijpen (20 of 24 mtr.) meer maar koelgoten tegen de huid aan gelast.
De oppervlakte (Verwarmd Opp.) is gelijk als die van de pijpen.
Nu kan ik altijd de buitenkant goed onderhouden en heb geen last meer van takken die tussen de pijp en de huid klem gaan zitten.
Verder zal het wat minder weerstand opleveren denk ik.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

meester schreef:. Met daarbij de problemen rond galvanische corrosie. Je kunt wel zeggen dat het geen probleem is maar dat is het natuurlijk wel. Er is een vrij groot potentiaal verschil tussen rvs en staal dus de kans is groot dat er wat gebeurd.
Inderdaad, galvanische corrosie is bij die twee materialen een groot probleem. Het wordt vaak ontkend door
diverse bootjes eigenaren maar ik heb dat aan den lijve ondervonden.
Vroeger hadden wij een tjalk in de familie en daar zette pa op advies van een bevriend bedrijf RVS pijpen onder voor de koeling.
De pijpen werden langs de stuurboord kim gehangen over een lengte van een meter of 8. Niemand had nagedacht over het potentiaal verschil.
Daar kwamen we pas een aantal jaren later achter en dat heeft heel wat geld gekost.
De hele kimplaat ter plaatse van de pijpen was opgelost en zo dun als een krant, moest helemaal vervangen worden.
En de pijpen?? Dat zagen er heel vreemd uit, leek geen glanzend RVS meer maar zag er uit alsof er een laag ijzer opzat.
Dat was dus voorheen de kim. Goede les geleerd en na reparatie hingen we er 6 dikke alu anodes bij.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

pgoeijenbier schreef:Nou ik denk dat bij mijn schip de koelpijp lek is!
En buiten om het schip een lichte gloed van waarschijnlijk de koelvloeistof, vandaar denk ik aan een lek.
De koelpijpen zitten er ongeveer 27 jaar onder.

Gr. Peter G.
Aii... dat gaat een hellingbeurt worden denk ik. Vervang dan de hele pijp maar gelijk want je zult zien
dat na reparatie van dat lek er over een jaar ergens anders weer een gaatje komt.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Ik had ook koelpijpen. Na het constateren van 'onverklaarbaar' koelvloeistofverlies heb ik een blazende stofzuiger op het koelsysteem gezet. Toen de luchtbelletjes naast het schip omhoogkwamen wist ik genoeg. Ik heb er gelijk een beunkoeler van Blokland voor in de plaats gezet. De kont is door de werf even opgelicht met een kraan, dat scheelde weer een hellingbeurt.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Het kan liggen aan de plek waar je ligt maar van mijn buurman zijn in vier jaar tijd allebei zijn bloklandkoelers bijna doorgerot. dus ondanks anodes en zinkstukken in de koelerbehuizing is het staal binnen de kortste keren geminimaliseerd. Dat komt natuurlijk door het potentiaal verschil tussen brons, koper en staal. hij heeft dus net weer koelpijpen onder zijn schip gezet. En die verhalen hoor ik niet voor het eerst. kan aan de waterkwaliteit in Den Haag liggen. Mijn oom die aan de andere kant ligt heeft er enkel jaren geleden zo'n "afgekeurde" koeler in gezet. maar omdat het staal van zijn schip zo bros is kon hij er niet ingelast worden. we hebben een flens aan de bloklandkoer gemaakt en de koeler met een plaat rubber ertussen aan het schip gebout. door deze geïsoleerde constructie treed er geen corrosie op (hij heeft net als ik geen anodus)
voor de beroepsvaart levert blokland tegenwoordig ook veel geisoleerde beunkasten. het werkt waarschijnlijk echt beter.
Misschien ook een oplossing voor RVS koelpijpen? met een flens geïsoleerd bouten aan de romp.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Plaats reactie