Bodem te dun of fout gebokt?
Moderators: sailor wim, frank
Bodem te dun of fout gebokt?
Beste gebruikers van dit forum,
Na me zojuist in 'mijn boot' te hebben voorgesteld heb ik eigenlijk direct behoefte aan een deskundige mening. De eerste foto is gewoon van mijn boot, het gaat me om foto 2, gemaakt na het op bokken zetten voor de winterstalling...
https://www.dropbox.com/s/zrl4xty2hgzny ... d.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9jrseozb58dsi ... d.jpg?dl=0
Dit is de voorzijde van de boot, met dus de voorste bok in beeld. In eerste instantie waren alleen de onderste twee blokken stophout geplaatst, dus niet de bovenste twee brede planken. Dat resulteerde in een indeukende bodem. Oordeel van de mannen van de haven: bodem te dun geroest. En gelijk een mondelinge offerte voor stralen en dubbelen: 5700 euro. Het bootje kostte 15% van dat bedrag...
Maar afgezien van het financiële: ik vraag me af of de conclusie juist is. Ik heb er weinig verstand van, maar snap toch wel iets van belastingen en vraag me af of je zo'n rechte plaat op die manier zou mogen belasten. Dus met slechts de helft, in het midden, ondersteund en niet onder de knikken. Zou iemand daar iets deskundigs over kunnen zeggen?
Dat de bodem er overigens matig uitziet is geen discussiepunt, daar zit duidelijk werk aan...
Na me zojuist in 'mijn boot' te hebben voorgesteld heb ik eigenlijk direct behoefte aan een deskundige mening. De eerste foto is gewoon van mijn boot, het gaat me om foto 2, gemaakt na het op bokken zetten voor de winterstalling...
https://www.dropbox.com/s/zrl4xty2hgzny ... d.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9jrseozb58dsi ... d.jpg?dl=0
Dit is de voorzijde van de boot, met dus de voorste bok in beeld. In eerste instantie waren alleen de onderste twee blokken stophout geplaatst, dus niet de bovenste twee brede planken. Dat resulteerde in een indeukende bodem. Oordeel van de mannen van de haven: bodem te dun geroest. En gelijk een mondelinge offerte voor stralen en dubbelen: 5700 euro. Het bootje kostte 15% van dat bedrag...
Maar afgezien van het financiële: ik vraag me af of de conclusie juist is. Ik heb er weinig verstand van, maar snap toch wel iets van belastingen en vraag me af of je zo'n rechte plaat op die manier zou mogen belasten. Dus met slechts de helft, in het midden, ondersteund en niet onder de knikken. Zou iemand daar iets deskundigs over kunnen zeggen?
Dat de bodem er overigens matig uitziet is geen discussiepunt, daar zit duidelijk werk aan...
- sailor wim
Re: Bodem te dun of fout gebokt?
Hoi Freek,
Welkom op dit forum.
De romp was duidelijk niet met liefde en verstand opgebokt.
Nu word het gewicht al beter verdeeld en naar de kimmen gebracht.
Verder is de bodem sterkte ook afhankelijk van de spanten over de breedte van die bodem.
En hoe dik de bodem is dat word dan meten.
Gr Wim.
Welkom op dit forum.
De romp was duidelijk niet met liefde en verstand opgebokt.
Nu word het gewicht al beter verdeeld en naar de kimmen gebracht.
Verder is de bodem sterkte ook afhankelijk van de spanten over de breedte van die bodem.
En hoe dik de bodem is dat word dan meten.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Hartelijk dank, Wim. Er zijn geen spanten, althans niet plat op die bodemplaat. Wel wat hoger, om binnen een loopvloer te dragen. Vergeef me de terminologie, die leer ik nog wel bij. Knikken is dus kimmen 

-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Of de boot sterk genoeg is is niet belangrijk, je zet nooit een bok onder een vlakke plaat, dat is altijd relatief slap. En als het echt moet, zul je eerst moeten onderzoeken of de boot daar sterk genoeg is (en dan bij een (sterk genoeg) spant ondersteunen)
ondersteunen doe je op of bij de hoeken / knikken van een boot.
Ik zou even met je verzekering bellen voor advies. Verder kun je afvragen of de deuk (ik weet niet hoe groot die is) erg is of niet.
ondersteunen doe je op of bij de hoeken / knikken van een boot.
Ik zou even met je verzekering bellen voor advies. Verder kun je afvragen of de deuk (ik weet niet hoe groot die is) erg is of niet.
-
Hallo Freek
Zou niet gaan dubbelen, als er dan vocht tussen komt : rot de nieuwe bodem 3 keer zo hard.
Een deuk wil niet zeggen dat de bodem dun is! Het is duidelijk dat het schip verkeerd is opgestopt op de bok.
Dat moet echt op de kim gebeuren.
Zou voor je gaat vernieuwen ,eerst de dikte meten van je vlak. Mag ongeveer 3 mm zijn.
Gr. Peter G.
Zou niet gaan dubbelen, als er dan vocht tussen komt : rot de nieuwe bodem 3 keer zo hard.
Een deuk wil niet zeggen dat de bodem dun is! Het is duidelijk dat het schip verkeerd is opgestopt op de bok.
Dat moet echt op de kim gebeuren.
Zou voor je gaat vernieuwen ,eerst de dikte meten van je vlak. Mag ongeveer 3 mm zijn.
Gr. Peter G.
- Marie Christina
In plaats van een offerte voor de werkzaamheden dient deze man je een schadevergoeding aan te bieden!
Het is zíjn vak.
Híj doet dit jaarlijks en je mag van hem verwachten dat hij weet hoe je een schip op een bok plaatst.
Niet de offerte in overweging nemen, maar je verzekering (liefst een juridische) inschakelen en de man aansprakelijk stellen!
Het is zíjn vak.
Híj doet dit jaarlijks en je mag van hem verwachten dat hij weet hoe je een schip op een bok plaatst.
Niet de offerte in overweging nemen, maar je verzekering (liefst een juridische) inschakelen en de man aansprakelijk stellen!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Enorm bedankt voor alle reacties. Zoals gezegd: ik heb zeker wel wat technisch inzicht, maar ben volstrekt nieuw met boten en plaatstaal van deze diktes. Ik stond dus te twijfelen, en heb er daarom tijdens het opbokken niets van gezegd.
De deuk plopte bijna helemaal terug bij het -wél onder, of vlak naast de kimmen- opnieuw omhoog zetten. Er is wat mij betreft nauwelijks schade.
Uiteraard wordt de offerte niet overwogen. Dubbelen zeker niet, daar heb ik teveel Citroen DS-en voor gezien
.
Ook een prima advies om een diktemeting te laten doen. Ga ik voor zorgen.
Tenslotte: Deze haven staat eigenlijk wel goed aangeschreven. Maar, oude bootjes zie je er weinig, er liggen bijna alleen keurige vrij nieuwe plezierboten. Men heeft kennelijk uit gebrek aan ervaring met dit type bodem gehandeld. Maar ik had weinig keus, vanwege de matig lopende motor was ik al blij dat ik niet ver hoefde te varen...
Goed nieuws is er ook: prima carburateur gescoord!
Nogmaals dank voor alle reacties.
De deuk plopte bijna helemaal terug bij het -wél onder, of vlak naast de kimmen- opnieuw omhoog zetten. Er is wat mij betreft nauwelijks schade.
Uiteraard wordt de offerte niet overwogen. Dubbelen zeker niet, daar heb ik teveel Citroen DS-en voor gezien

Ook een prima advies om een diktemeting te laten doen. Ga ik voor zorgen.
Tenslotte: Deze haven staat eigenlijk wel goed aangeschreven. Maar, oude bootjes zie je er weinig, er liggen bijna alleen keurige vrij nieuwe plezierboten. Men heeft kennelijk uit gebrek aan ervaring met dit type bodem gehandeld. Maar ik had weinig keus, vanwege de matig lopende motor was ik al blij dat ik niet ver hoefde te varen...
Goed nieuws is er ook: prima carburateur gescoord!
Nogmaals dank voor alle reacties.
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Laat ik je even mijn persoonlijke ervaring delen,
mijn ponton is gebouwd van 5mm en als nieuw.
De helling waar ik af en toe op ga heeft een driepunts kar om te hellingen.
Dat resulteerde de eerste keer in een naar binnen gedrukt vlak waar ik een oplossing voor moest zoeken.
Voor de volgende hellingbeurt heb ik de bodemspanten dik twee keer zo sterk gemaakt.
Op het vlak extra spanten van 50x50x8mm en op de bestaande spanten laste ik een dikke 8mm strip van 50 breed.
Resultaat? Het vlak gaf geen krimp en bleef strak zonder indeuking.
Is wel wat werk maar kostte aan staal ongeveer € 200,-
mijn ponton is gebouwd van 5mm en als nieuw.
De helling waar ik af en toe op ga heeft een driepunts kar om te hellingen.
Dat resulteerde de eerste keer in een naar binnen gedrukt vlak waar ik een oplossing voor moest zoeken.
Voor de volgende hellingbeurt heb ik de bodemspanten dik twee keer zo sterk gemaakt.
Op het vlak extra spanten van 50x50x8mm en op de bestaande spanten laste ik een dikke 8mm strip van 50 breed.
Resultaat? Het vlak gaf geen krimp en bleef strak zonder indeuking.
Is wel wat werk maar kostte aan staal ongeveer € 200,-
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //