Motor starten na jaren stilstand

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Jurjen
Contacteer:

Motor starten na jaren stilstand

Bericht door Jurjen »

Hallo,
Ik heb een schip met een DAF 615 welke na revisie jaren stil heeft gestaan.
Het blok is met de hand (en hulparm) rond te draaien en zit dus niet vast, nu hoor ik verhalen dat ik het beste een beetje dieselolie aan de carter olie kan toevoegen zodat aangekoekt vuil loskomt?
Ook een beetje carter olie aan de dieselbrandstof toevoegen zou goed zijn voor de brandstofpomp.
Weet iemand of deze mixen daadwerkelijk goed zijn voor een ontwakende motor en in welke percentages moet ik dan denken?
mvg. Jurjen Talsma Leeuwarden
Marie Christina

Re: Motor starten na jaren stilstand

Bericht door Marie Christina »

Diesel in het carter?
Nou, ik heb er niet heel veel verstand van, maar iets brandbaars in het carter mikken lijkt mij niet slim.
De cilinders een beetje voorsmeren met olie kan geen kwaad.
Maar persoonlijk zou ik gewoon de smeerolie verversen, even flink met het ontluchtingspompje de diesel erdoor jassen en starten maar.

Zo heb ik het een paar jaar geleden gedaan.
Toen had mijn motor 2 jaar stil gestaan.
Maar wellicht denk ik helemaal fout, hoor, en heb ik alleen maar strontmazzel gehad.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Jurjen,
Welkom op Scheepspraet.
Tornen, olie peilen, ontluchten, V snaren controleren, starten, zorg voor goede accu's.
Warm draaien dan olie wissel en filter vervangen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

Wim, bijkomend vraagje hieromtrent ivm dat warm draaien. doe je dat best onbelast (schroef in vrij) of belast (met werkende schroef)? En stationair of op hogere toeren?Naar mijn aanvoelen best belast en op een beetje meer dan stationair (halve kracht?), maar dat is eigenlijk nergens op gefundeerd.

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Johan,
Ik zou eerst een tijdje onbelast draaien en de oliedruk in de gaten houden.
Als die stabiel blijft dan in zijn werk zetten en naar de werk temp. brengen.
Als die bereikt is uit en na het afkoelen gelijk de olie wissel maken want dan is de olie nog makkelijk verpompbaar.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Jurjen
Contacteer:

Bericht door Jurjen »

Bedankt voor jullie reacties, ik ga de motor eerst met de startmotor laten draaien zonder brandstof.
Als het goed is bouwt hij dan wel oliedruk op en dan pas laat ik de stopknop los zodat de motor aan kan slaan.
mvg. Jurjen Talsma
paul

Bericht door paul »

Goed zo Jurjen.
Eerst zorgen dat er overal smeerolie komt,voordat je start.
3%dieselolie in je Carter geeft al kans op een carterexplosie,dus niet doen
Gr. Paul
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Ik heb altijd geleerd: licht belast, met werkende schroef, warm draaien.
Bij mij betekent dat: de Morse hendel uit zijn neutraalstand in de eerste "klik", zo'n 1000 - 1100 toeren.
Maar dat verschilt uiteraard per motor.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

is het ook lichtbelast wanneer je met de schroef in zijn werk vast aan de kant ligt, of moet je dan gaan varen?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Elke motor draait het best op de voorgeschreven bedrijfs temperatuur
Een koude motor zwaar belasten is heel slecht.
Het beste is dus zonder zwaar te belasten de motor op de bedrijfs temperatuur te krijgen.
Stationair duurt het erg lang voor hij een keer op temperatuur komt.
Dus ik zou zeggen licht belasten als hij even loopt en goed oliedruk heeft.
Het maakt natuurlijk niet uit of je hem vast aan de steiger legt,of dat je gaat varen.
Als de motor na revisie niet heeft gedraait is alleen maar mooi is alles nog lekker vet van binnen
Succes er mee Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
wout.bij

Bericht door wout.bij »

het maakt allemaal niet zoveel uit bij een daf, die lopen altijd, en starten na lange stilstand maakt voor een moderne motor niet zoveel uit.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Jurjen
Contacteer:

Bericht door Jurjen »

Vandaag de motor voor het eerst laten lopen, na het opbouwen van de oliedruk heb ik de brandstof er bij laten komen en sloeg de 615 gelijk aan :-)
Nu nog fijn afstellen, daarvoor moet de (elektrische) toerenteller wel meewerken, echter waar sluit ik die op aan?? Iemand een idee?
mvg. Jurjen
stevedem

Bericht door stevedem »

als je dynamo een W aansluiting heeft sluit je hem daar op aan.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

op de 615 zat meestal een losse gever voor de orginele vdo toeren teller.
u kunt uiteraard ook een toerenteller voor een w aansluiting op de dynamo gebruiken
(een w aansluiting is een van de uiteinden van de 3 wikkelingen in de dynamostator)

wat wij vaak doen bij in bedrijfstellen van een motor (DAF)die lang stil heeft gestaan is eerst alle olie verversen (zo zit er gelijk goed olie op de tuimelaars en kleppen etc)(ook de olie van eventueel de injectorpomp)(wordt vaak bij 615 op het smeer systeem van de motor aan gesloten, bij de DAF 575 is dat vaak niet het geval), de regelstang van de injectorpomp controleren of die nog gangbaar is, (of hij start niet als hij vast zit, of hij gaat aan de haal op volgas!)regelstang een beetje smeren, controleren of de motor niet vast staat, brandstof en filters controleren, dan met stop inrichting op uit motor met de startmotor tornen tot er oliedruk is , en dan starten, bij goede oliedruk motor rond 1200 toeren een beetje warm laten draaien , en controleren op koeling en eventuele lekkages, na een paar minuten de motor in zijn werk zetten bij verhoogd stationair toerental warm laten worden , en controleren of de thermostaat (en) werkt/werken.
na een aantal draai uren olie en filter nogmaals verwisselen, en als het goed is heb je dan een goed motortje!

vaak is het verstandig als de motor blijft roken de verstuivers schoon te (laten) maken, en eventueel de injector mondstukken en naalden te vervangen.
gebruik de juiste en voorgeschreven openingsdruk, vaak wordt (ook wel kroegpraat genaamd) de verstuiver expres op een hogere druk gezet, dit is echter schadelijk voor de pomp en de motor, omdat daarmee ook het inspuit tijdstip word verlaat!, niet doen dus!, in principe hoeft een daf tijdens het varen niet te roken!, meestal word dit veroorzaakt door vuile lucht filters, teveel tegendruk in de uitlaat, of gewoon een niet goed ingesteld of vuil brandstof injectie systeem )(ook vervuilen ze vaak in de jachtjes omdat ze niet echt hoeven te werken, ze zijn vaak veel te groot voor het scheepje en komen dus niet aan de beste uitlaat temperaturen waardoor de cilinderwanden en zuiger veren gaan verglazen en niet goed afsluiten, af en toe mag je ze best laten brullen, maar dan nog kunnen ze vaak niet hun vermogen kwijt waardoor ze wat meer gaan roken.(wij komen nog wel eens turbo 615 dafs tegen op een bootje van negen meter!, je raad het nooid , die roken me daar toch.... :roll: )
ook is een goede smeerolie belangrijk!, (voor de daf gebruiken wij tegenwoordig KROON 20w50) de gadinia 30 is niet echt nodig(als je het al kunt krijgen!)
een daf is nogsteeds een zeer degelijke motor, mits goed afgesteld en onderhouden doe je er een levenlang mee! :wink:
Voor alles is een oplossing!
Pleysant

Bericht door Pleysant »

Ik wil mijn motor een keer spoelen met spoelolie,het is een peugeot indenor,
de reden het aukoestisch alarm van de oliedruk is voor de tweede keer vervuild en werkt niet goed,
er zit ook een oliedruk meter op en die houd ik normaal in de gaten en is okee,maar alles kwaa veiligheid moet okee zijn.
Nu mijn vraag welke olie en hoe?

Vrg.Ed
Plaats reactie