teleflex ch2850 omzetten naar duwend gasgeven

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
stevedem

teleflex ch2850 omzetten naar duwend gasgeven

Bericht door stevedem »

Ik liep gisteren tegen een vreemd probleempje aan (of ik doe het gewoon niet goed en zie iets totaal over het hoofd)

Voor zowel de binnen als de buitenstuurstand heb ik nieuwe teleflex gas/schakel hendels.
teleflex ch2850.

Standaard zijn deze voor trekkend gasgeven, ik had er even niet verder bij nagedacht dus hop de gaskabel eraan (wat perfect paste)
Toen ik erachter kwam dat hij moest duwen even in de manual gekeken.
http://www.fjblasco.es/web/manuales/tel ... erales.pdf

Je moet dan het bovenste deel loshalen en omgekeerd monteren,
tevens de gelijde pin loshalen en lager montoren en ervoor zorgen dat hij in de binnenste gleuf glijd.

daarna wilde ik de gaskabel er weer inzetten,
maar die is dan gewoon net iets te kort.
de houder van de gaskabel in het midden zou eigenlijk een cm of 2 dichterbij moeten zitten.

als ik nu de pin een slag of 5 op het schroefdraad van de kabel zet, en de kabel in de houder dan en de hendel in neutraal zet trekt hij aan de andere kant het schroefdraad een stukje tever de kabel in.
waardoor hij eigenlijk ook niet goed in de DS unit terecht komt.

zie ik nu iets over het hoofd of ??
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
sambeek

Re: teleflex ch2850 omzetten naar duwend gasgeven

Bericht door sambeek »

Ja, een beetje vreemd. Je zou zeggen dat het net zo moet kunnen passen als je de boel omdraait.
Maar,... de gaskabel zit in het midden. Als je vooruit koppelt, ga je ook gas geven naar voren toch? je buitenmantel van gaskabel scharniert toch op punt C? Midden stand is neutraal en naar achter halen is schakelen achteruit en doordrukken met handel (naar achteren) is toch weer gewoon gasgeven? Alleen kantelt je buitengaskabel de andere kant op, op punt C. Zie ik dat nu verkeerd?
Wat ik zo uit de tekening kan zien, is dat je je kabel vooruit-achteruit kunt aanpassen maar dat, dat niets uitmaakt voor je gaskabel.
groet Terpstra / SAMBEEK
stevedem

Bericht door stevedem »

Klopt, je kan schakelen ook omdraaien zodat je de hendel links en rechts kan monteren.
gas kan je ook omdraaien van duwend naar trekkend door die schijf 180 graden te draaien en dat palletje te verplaatsen waarlangs die glijd.

Ik denk dat ik die beugel waar de gaskabel inzit gewoon iets aanpas door een gaatje erbii te boren en hem daarop zet, 2cm dichterbij.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Is het niet zo dat de buitenkabel borging in verschillende standen gemonteerd kan worden,dan is het een kwestie van die één of twee standen te verzetten.Het moet volgens mij altijd mogelijk zijn om zonder te boren de boel goed werkend te krijgen.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Bij fig 3-4 ben je volgens mij de mist ingegaan .
de afstand tussen de 2 glijbanen is bijna gelijk aan wat je tekort komt.
Kan het zijn dat hij in de verkeerde glijbaan zit.
Is een beetje moeilijk te lezen op zijn kop maar normaal moet zoiets zonder meer makkelijk zijn om om te bouwen .

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
sambeek

Bericht door sambeek »

Afbeelding
Bovenste 3 is zoals het op handleiding staat. Dat betekend dat ze er van uit gaan, dat de gaskabel trekkend is gemonteerd bij je motor.
In onderste is zoals jij het wil hebben, (180gr gekanteld) althans, dat betekend dat je gaskabel als duwend moet zijn gemonteerd bij de motor.
Daar zit nou net het verschil volgens mij.
Zoals Stoere al stelde, dat er eigenlijk geen gaten geboord horen te worden om het in orde te krijgen.

Ik zou eens kijken hoe het bij de motor zit (volgens mij de tweede, dus duwend) kan eigenlijk ook niet anders.
Als je in machineruim voldoende kabel over hebt om van duwende een trekkende kracht te maken kun je je gashandel geheel in tact laten en monteren zoals
op beschrijving staat. (maar dan moet je wel voldoende lengte hebben om de slag te maken natuurlijk) :wink:
Het kan natuurlijk ook wezen dat je er nog een beveiligings blok tussen hebt zitten dat als je buit gas geeft hij automatisch binnen gashandel blokkeert. Alleen daar heb ik verder niets van gelezen.
Laat maar eens weten hoe het zit of zat. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
stevedem

Bericht door stevedem »

ik ben er gistermiddag mee verder gegaan en heb het probleem gevonden.

hij zat in de juiste glijbaan, dat was niet het probleem.

het probleem zat hem in de houder van de kabel zelf.
bij trekkend gasgeven valt de gleuf van de kabel precies in die houder en ziet die dus vast. (fig 6, C )

Ik ging er vanuit dat die bij duwend gasgeven daar ook in moest zitten, al dan niet met de bracket omgedraaid.
dat is dus niet zo.
Bij duwend gasgeven schuif je hem dus niet in die gleuf.
Er zit op die bracket zit aan het andere uiteinde 2 opstaande "schotjes" met daarin een gat waar de kabel doorkan.
je schuift hem ertussen totdat de gleuf in de kabel er tussen zit en zet hem vervolgens vast met een soort splitpen :?
Kon er helaas geen duidelijk plaatje van vinden... dus ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

in mijn ogen een beetje knullerig, maar het werkt, je hebt alleen 1mm extra speling.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

En gelukt zonder boren.top dat het voor elkaar is Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Plaats reactie