Tweede meter & andere ampere meter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 789
Lid geworden op: zo 26 jan 2014 16:07

Tweede meter & andere ampere meter

Bericht door stevedem »

Nu we toch zo lekker met stroom e.d. bezig zijn heb ik ook nog 1 vraagstuk openstaan.

Ik heb een 2de stuurstand gemaakt op het achterdek.
Echter zitten daar (nog) geen meters in.

Nu heb ik niet heel veel behoefte aan allerlei toeters en bellen daar,
maar het zou handig zijn om bv de temperatuur te kunnen monitoren, of misschien de oliedruk.

aan de andere kant vind ik een alarm signaal ook prima,
die hoeft niet perse buiten te zijn als deze luid genoeg is mag die ook binnen zitten.

via google en de zoekfunctie op het forum heb ik er niets van gevonden, maar het lijkt mij toch een vrij veel voorkomend iets.
Laatst gewijzigd door stevedem op za 22 feb 2014 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2709
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
Locatie: Den Haag

Re: tweede meter of alarmsignaal

Bericht door sailor wim »

Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 789
Lid geworden op: zo 26 jan 2014 16:07

Re: tweede meter of alarmsignaal

Bericht door stevedem »

verdorie.... op die site heb ik nog zitten kijken, maar er blijkbaar gewoon 3 dubbel overheen gekeken.....
ook mijn google zoek opdracht had ik niet zo geformuleerd, tja dan vind je dus niks.
bedankt !

Op het 2de contact kan je dan gewoon een zoemer oid aansluiten ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 789
Lid geworden op: zo 26 jan 2014 16:07

Re: Tweede meter & andere ampere meter

Bericht door stevedem »

ik heb de titel even aangepast omdat ik nu bij installatie van de nieuwe electra nog een vraag erbij gekregen heb en elke keer een nieuw topic aanmaken wellicht als storend ervaren word.
Is dat niet de bedoeling dan graag splitsen door een moderator.


Mijn oude dynamo kon max 35a laden,
mijn oude ampere meter kon maximaal 50a aangeven.

maandag haal ik een nieuwe dynamo op,
deze is pas gemaakt op mijn steunen, en lever 80 a 85a.

Ik heb dus ook een nieuwe ampere meter nodig.
zoals ik het nu zie gingen de draden rechtstreeks naar de motor in oude situatie.

met de nieuwe dynamo en ampere meter zal ik deze ongetwijfeld niet zo direct ertussen kunnen hangen op dezelfde bedrading.

Nu zit ik dus een beetje rond te kijken en zie ik ampere meters die tot 100a aan kunnen geven, en geleverd worden met een 100a shunt welke in de - naar het blok geplaatst moet worden.
en daar krijg ik vraagtekens bij.

ik neem aan dat die shunt 100a kan hebben.
mijn startaccu is ook 100a,
maar als ik start, zal die stroom aanzienlijk hoger zijn dan 100a lijkt mij.
of zie ik dat verkeerd en is een shunt van 100a voldoende.
(bij de victron bmv accu monitor word een shunt van 500a geleverd)

daarnaast zag ik op marktplaats dit artikel,
http://link.marktplaats.nl/m780886426

Op zich grappig, zo kan ik ook aflezen hoeveel volt me dynamo afgeeft.
alleen de prijs is wel erg laag.
is dit troep, of wellicht toch een leuk alternatief voor de standaard ampere meter.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2709
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
Locatie: Den Haag

Re: Tweede meter & andere ampere meter

Bericht door sailor wim »

Hoi Steve,
De Victron monitor daar gaat alle laad en ontlaadstroom door, anders kan deze de batterij inhoud niet meten.
Je nieuwe dynamo word aan gesloten op de laadstroom verdeler denk ik.
In de plus komt met de juiste draaddikte de shunt en daar komt de ampère meter overheen.
De ampère meter is eigenlijk een voltmeter en meet de spanningsval over de shunt.
Bij het starten zal de dynamo gaan leveren als ondersteuning van de startaccu.
Ik zie geen problemen hoor.
Verder houd ik niet zo van digi meters ik vind die altijd erg onrustig.
Daarom heb ik gewoon analoge meters in het dashboard.
Dat is ook fijn als je in het donker vaart de eventuele meterverlichting kan gewoon uit dan.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 5019
Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
Locatie: Noord Drenthe

Re: Tweede meter & andere ampere meter

Bericht door Marie Christina »

Dat kunnen digitale ook, hoor.
Maar ik snap je.
zo'n pijltje spreekt meer dan een getalletje.
Als het brandstofmetertje nog een kwart van de schaal aangeeft is het bijna op.
Dat zegt meer dan XX liter/kuub
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 789
Lid geworden op: zo 26 jan 2014 16:07

Re: Tweede meter & andere ampere meter

Bericht door stevedem »

op zich vreemd,
er zijn verschillende soorten op de markt.
de 1 heeft een shunt in de + nodig, de ander in de -

nu denk ik zelf dat degene met een shunt in de + de juiste moet zijn.
aangezien je die plaatst tussen de dynamo en de (in mijn geval dan) laadstroom verdeler.

ik heb deze op het oog, en denk dat ik die vandaag of morgen ook ga bestellen.
http://www.nauticgear.nl/techniek-aan-b ... meter.html
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di 08 okt 2013 13:06

Re: Tweede meter & andere ampere meter

Bericht door JanSr »

Wel leuk, al die meters, maar nodig is het niet. Een ampèremeter al helemaal niet. Het leuke van een wisselstroomdynamo is dat hij het doet of niet doet. Dus als je een laadstroomcontrolelampje hebt hoef je al geen ampèremeter meer te hebben.
Bovendien werken de meeste toerentellers al op de W aansluiting (Wisselspanning) van de dynamo. Als daar wisselspanning uitkomt werkt de dynamo, dus als je toerenteller werkt hoef je verder niets te weten.
Zelf probeer ik de zaken een beetje simpel te houden. Dan kan je namelijk met een caravanstekker- en stopcontact je hele motor en je hele dashboard losneembaar maken.
Dan nog een kleinigheidje: Een accu heeft geen 100 Ampère maar heeft een capaciteit van (bijvoorbeeld) 100 Ampèreuur. Dat wil alleen maar zeggen dat een volle accu gedurende 100 uur 1 Ampère kan leveren, of als je de boel gauw kapot wil hebben 100 ampère gedurende 1 uur.
Zo'n accu heeft een nominale spanning van 12 of 24 Volt. De in de dynamo gebouwde regelaar zorgt dat de laadspanning nooit boven de 14,5 Volt komt (voor een 12V accu). Een dynamo met een laadvermogen van 100 A kan dus in theorie 100 A indie accu pompen. Dat gebeurt alleen als je accu helemaal leeg is en dan is er toch al rampspoed (wist u trouwens dat lege accu's razendsnel kapot gaan? Halvering van de capaciteit in 1 dag is niet bijzonder).
In het grijze verleden werkte men met gelijkstroomdynamo's Dat waren onderhoudsgevoelige krengen, waarbij je graag wilde weten hoeveel stroom er (nog) uitkwam. Daar hd je dus graag zo'n klokje voor.

Die oliedruksensors (al dan niet met alarmansluiting) zijn duur en kwetsbaar. Er zit horlogemakerswerk in een een heel fragiel stripje met windingen weerstanddraad eromheen. Dat ding zit doorgaans ergens in het blok geschroefd en je kan er dan ook op wachten tot het kapot gaat. Door de trillingen van de diesel breekt vroeg of laat dat draadje en/of raakt dat horlogemakerswerk ontregeld.
Gewoon een oliedrukcontact is goedkoop en robuust. Wil je echt een meter zet die sensor dan via een flexibele leiding op een schot.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 789
Lid geworden op: zo 26 jan 2014 16:07

Re: Tweede meter & andere ampere meter

Bericht door stevedem »

Klopt, het is wellicht overbodig.
Er zat geen toerenteller in de boot, ook geen laadstroom controle lampje, enkel een ampere meter.

ik ben al het electra aan het vernieuwen.
Ook een nieuwe dynamo met w contact, en ik heb o.a. een toerenteller gekocht.
je zou het aan de toerenteller kunnen aflezen inderdaad of die functioneert of niet.
Maar ik vind het ook gewoon leuk om de laadstroom af te kunnen lezen.
vandaar dat ik er een nieuwe voor terugplaats.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie