type en opstelling van verbruiker saccus

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

stevedem

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door stevedem »

Dat klopt, gesloten accu's (al dan niet gel/agm) kunnen gaan gassen,
Bij gewone gesloten accu's zit er ook een overloopje in (weet niet of dat bij gel ook zo is)
dus wanneer ze gaan gassen, komt feitelijk het peil wat lager te staan.... een gesloten accu kan je dan niet mee bijvullen.

Maargoed,
ik ga dus ook voor de 4 accus van 100-140 a oplossing. veel makkelijk hanteren.
nu nog een tang scoren om de kabels van 50mm2 mee te maken.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Bij AGM accu's zit er bovenin een ruimte waar een gedeelte van de gassen weer samen vloeistof kunnen vormen.
Bij GEL accu's zit er een overdruk ventiel die gasvorming zoveel mogelijk zal voorkomen.
Het is daarom van groot belang dat een GEL accu temperatuur gecompenseerd word geladen.
Want als deze zou gaan koken zal door de gasbel de gevormde holle ruimte in de gel altijd blijven bestaan en zo de accu capaciteit negatief beïnvloeden.
Afbeelding
Zo worden de achterste accu's niet geheel geladen of ontladen en verouderen snel.
Afbeelding
Zo kan je te werk gaan maar dit eist exacte kabellengtes door minimale weerstand verschillen zal er ook een accu sneller verouderen.
Afbeelding
Dit is de zekerste manier om een 12volt accu bank te maken je dwingt de stroom door alle accu's heen.
Ook zal de lader de juiste accu spanning meten.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: Forumlid Guido heeft goede ervaring met Optima's verder is de prijs hier ook gunstig.
Klopt helemaal Wim! Optima'tjes zijn voor starten en voor de boegschroef zó effectief, zó onderhoudsvrij en zó goedkoop, en hebben zo'n lange levensverwachting, dat ik niet begrijp waarom niet iederéén ze aan boord heeft. Ik denk, zie ook de meningen die TS heeft gepeild onder 'mannetjes', dat er op dit vlak heel traditioneel gedacht wordt, en nog veel scepsis heerst jegens nieuwigheid. Wel heb ik mijn Optima's volledig gescheiden geïnstalleerd van de serviceaccu's, dus zonder schakelkasten, en met aparte dynamo's.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
sailor wim

Hoi Guido,
http://www.caravanaccushop.nl/nl/inform ... a-accu.php
Hier staat interessante Optima informatie.
Gr Wim.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Kende Optima nog niet.
Goeie tip, bedankt!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Pas op met Gel accu's...prachtig spul, maar eigenlijk zijn ze erg kwetsbaar, ze kunnen NIET tegen laden met een ook maar iets te hoge laadspanning en zijn ook allergisch voor ouderwetse laders met een zgn. rimpelspanning. Dus alleen te gebruiken met een moderne lader en naar mijn mening eigenlijk te kwetsbaar voor een pleziervaarder.
AGM (of als je het luxe wilt doen de Optima's -ook agm) accu's zijn robuust, gesloten, kunnen ongeventileerd gebruikt worden, lekken ook niet als je ze kantelt bij het in je boot tillen en kunnen dieper worden ontladen zonder al te negatieve gevolgen. Nee, als je zoveel investeert moet je eigenlijk zeker zijn van een flinke levensduur en niet voor verrassingen komen te staan.
Hier http://www.amperewinkel.nl/accu-toebeho ... /accukabel kan je kabels bestellen die tegen kostprijs van aangeperste ogen worden voorzien...een professionele pers kost een halve accu!
groet
Arnold
sailor wim

Hoi,
Ik heb 13 jaar gedaan met een gel accu bank 8x90 Amp. van Sonnenshein A600 kwaliteit.
Die had nog wel een jaar meegekund maar omdat er een reis naar Berlijn in het vaarplan zat van 2010/11 heb ik deze vervangen voor 4x180 Amp van Sonnenshein A400 kwaliteit.
Twee accu's van de 8 waren minder geworden en tekenden aan het overstortventiel.
Aan boord een inmiddels 20 jaar oude Victron Atlas 24/1800/35 zelf ingeregeld.
http://www.legerstee-watersport.nl/stroom_aan_boord.asp
Daar vind je een Excelsheet om het verbruik en de accu inhoud uit te rekenen.
Gr Wim.
stevedem

Bericht door stevedem »

en dan kom je gisteren weer bij een accu leverancier ( een andere ) en leg je de situatie uit, ook dat je voorkeur uitgaat naar 3 of 4 kleinere i.p.v. 2 grote en word je het juist weer afgeraden.
echter nu met 2 praktijkvoorbeelden van 2 accubanken die retour gekomen waren omdat met ze dus bestonden uit meerdere kleinere accu's en binnen 2 jaar defect geraakt zijn.
Hij wil me niet eens 3 of 4 kleinere verkopen, maar 2 grote van 230a (terwijl een setje van 3 a 4 meer kost dan de 2 van 230)

Op mijn opmerking dat ik ze nogal een stuk moet versjouwen van de auto naar de boot bood hij aan voor 20 extra ze in de boot te zetten..

nou kom maar op met die bakken van 64kg dan ;-)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

varg schreef:Pas op met Gel accu's...prachtig spul, maar eigenlijk zijn ze erg kwetsbaar, ze kunnen NIET tegen laden met een ook maar iets te hoge laadspanning en zijn ook allergisch voor ouderwetse laders met een zgn. rimpelspanning. Dus alleen te gebruiken met een moderne lader en naar mijn mening eigenlijk te kwetsbaar voor een pleziervaarder.
AGM (of als je het luxe wilt doen de Optima's -ook agm) accu's zijn robuust, gesloten, kunnen ongeventileerd gebruikt worden, lekken ook niet als je ze kantelt bij het in je boot tillen en kunnen dieper worden ontladen zonder al te negatieve gevolgen. Nee, als je zoveel investeert moet je eigenlijk zeker zijn van een flinke levensduur en niet voor verrassingen komen te staan.
Hier http://www.amperewinkel.nl/accu-toebeho ... /accukabel kan je kabels bestellen die tegen kostprijs van aangeperste ogen worden voorzien...een professionele pers kost een halve accu!
groet
Arnold
Het is inderdaad belangrijk om de juiste lader op je Gel accu's te zetten. Heb dus ook gelijk een nieuwe juiste gekocht.
Maar ik hoor eigenlijk van niemand die ik gesproken heb dat ze problemen hebben gehad met hun gelaccu's?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Plaats reactie