Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Als ik de bijgaande situatie heb uitgelijnd.
Als de motor draait zal deze trillen op de motorsteunen. Dus altijd wel wat bewegen.
Hoe vast draai ik de bouten dan? Totdat de twee delen van de flex helemaal tegen elkaar komen of enige ruimte?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Ja maar flexibel betekent beweging mogelijk.
En als je hem geheel vastdraait dan doen die rubbers volgens mij helemaal niks?
De binnenas zit vast aan de buitenkant en daartussen die rubbers. Als ik hem echt zo vast mogelijk draai dat die twee delen tegen elkaar komen zit volgens mij dat rubber er niks te doen?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Het is niet de bedoeling dat bouten flexibiliteit opvangen.
Niet vastdraaien? Hoe bepaal je dan hoe ver en hoe strak?
Ik kan je verzekeren dat niet aangehaalde bouten onmiddellijk breken.
Wanneer je toch twijfelt is het een kleine moeite om de leverancier te raadplegen?
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Cees, de leverancier van een flexkoppeling die jaren oud is zal denk ik lastig zijn.
Ik vroeg me alleen af als deze koppeling eigenlijk niet bedoeld is voor het opvangen van uitlijnfouten. Hoe die rubbers dan de triling(Beweging) van de motor opvangt?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Je hebt hem uit elkaar gehaald om er nieuwe rubbers in te doen? Of alleen voor het uitlijnen? Volgens mij zijn er voor deze koppeling wel nieuwe rubbers te krijgen. Bij vetus staat hij volgens mij afgebeeld. Daar kun je ook zien hoe het geheel vast zit. Een deel vast aan de keerkoppeling en een deel vast op de as, met de rubberen busjes ertussen, dit klem je vast met de bouten die draai je dus wel vast aan. Ik zou er wel nieuwe rubbers in doen als de oude hard zijn of in het model van het huis zijn gevormd.