Inwateren schroefgaten houten mastje.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

ursus

Re: Inwateren schroefgaten houten mastje.

Bericht door ursus »

Wat groter uitboren en epoxyhars erin. De volgende schroef zit dan in de hars. Niet vergeten voor te boren.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Oók een goeie optie!

Bezint eer ge begint met vragen stellen, hier.
Voor je het weet krijg je antwoorden en weet je helemáál niet meer wat je moet. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Marie Christina schreef: Bij de antennevoet voor de VHF, bovenop het mastje, heb ik een stukje rubber gehad.
Dat helpt wel een heel stuk, maar toch watert dat ook nog in.
Hoi,
Je hebt een stukje rubber gebruikt als een pakking, maar als dit niet goed zit ingeklemd kruipt het water er juist in.(capillaire werking)
Ik heb het zo gedaan; Ik plak de omtrek van de "voet" af en gebruik 3in1 kit als pakking.
Ik boor de gaatjes voor met de kern diameter van de rvs "spaanplaatschroef'".
Nu word het hout zo min mogelijk weggedrongen rond het schroefgat.
Ik schroef de voet vast en heb ervoor gezorgd dat de kit rondom het schroefgat uitpuilt, desnoods is het gaatje iets opgeboord.
Soms wel/plak ik een ringetje vooraf in de kit zodat in zeker weet dat er na het aandraaien voldoende kit dikte overblijft.
Kit dikte is belangrijk als je weet dat het gebruikte materiaal zal gaan werken door de zon o.i.d..
Enfin aantrekken en schoonmaken voor de kit afhard.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Marie Christina

3 in 1 kit, Is dat wat we vroeger Rambo kit noemden?
(Als ik het Google krijg ik allerlei spulletjes voor de iPhone....)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Marie Christina

Hartstikke mooi.
Dank je.
sambeek

Bericht door sambeek »

sailor wim schreef:Deze bv. http://www.bison.nl/nl-nl/producten/641 ... -original/
Of die http://www.pattex.nl/dhz/producten/mont ... r-fix.html
3in1 kit
1 Lijmen
2 Monteren
3 Afdichten
Gr Wim.
Dit is volgens mij de beste oplossing. Dat spul is supersterk,..en overschilderbaar. Tevens hebben ze hier ook een transparante versie van.
http://www.bison.nl/static/resized/prod ... tocrop.png
groet Terpstra / SAMBEEK
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Da`s zeker goed spul.
Ik gebruik het ook.
B.V. houders voor zonnepaneel op het dek gelijmd.
Huid/dek~doorvoer afdichten. het is is bijna overal voor geschikt en Beresterk.

Maar ik had hier even niet aan gedacht, vanwege de toepassing van schroefgaatjes van materialen die regelmatig (één maal per jaar) los moeten.
Ik ging van een oplossing uit waarbij we niet afkitten.
Maar....ik heb ook nog een paar dingen die op het houtwerk zitten, dus ook van mijn kant bedankt, voor de gouden tip :D

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Marie Christina schreef: Bezint eer ge begint met vragen stellen, hier.
Voor je het weet krijg je antwoorden en weet je helemáál niet meer wat je moet. :lol:
Laat ik dan ook nog een duit in het zakje doen:

Als de verkleuringen in het zicht komen: met ontweringswater proberen terug te kleuren.
Daarna het omliggende hout rondom de gaatjes doordrenken met houtrotstop. Dat is een erg dunne (2C) vloeistof waarmee je het hout in een aantal keren volledig kunt impregneren. Ik denk dat het een soort dun-vloeibare epoxy is.
Daarna kan er niks meer met dat hout gebeuren, dus gewoon vastschroeven.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Marie Christina

Die bewaren we even voor volgend jaar, Karel.
Ik ben voor de kit en beits optie gegaan en alles zit weer op het mastje geschroefd.

Volgend najaar weten we meer.

Hartstikke bedankt voor alle tips :!:
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Ik denk dat je een heel eind komt met ontweringswater, mijn mastje is voor de winterdag in de kajuit opgehangen tegen het plafond.
Het is zaak om indien mogelijk je houten spullen van dek binnen te leggen voor de vorstperiode.
De behandeling is voor mij simpel, 5 lagen Wijzenol, daar heb ik goede resultaten mee geboekt, wel een goed idee dat kneedbaar hout in de gaatjes, altijd al aan het puzzelen hoe je die, na verloop van tijd weer zo kan krijgen dat de houtschroef niet dol draait.
Succes. Willem.
Afbeelding
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik ga niet echt een product aanprijzen maar wil inzicht geven in de mechanismen die spelen bij verbindingen
Bij alles wat je lijmt of kit is hechting met de ondergrond in combinatie met rek en krimp de bepalende factor voor een waterdichte montage. daar ben ik al geregeld achter gekomen.
Daarbij lijkt vaak dat de kit niet hecht aan het materiaal maar aan de conserverende laag. Ik heb dus vroeger veel met sikaflex gelijmd aan de conserverende lijmlaag of bij mast/giekbeslag aan lijnolie en vernis. Dan blijkt na demontage dat er door temperatuurwisselingen en capilaire werking altijd vocht en ook corrosie of rot aanwezig is. Als de kit, zoals sykaflex of MS polymair, zich hecht aan een mechanisch zwakke tussenlaag zal deze loslaten en heeft de kit geen enkele functie. Ook butyleen is ongeschikt omdat het uitdroogt en dan scheurt.Epoxy heb ik veel ervaring mee in combinatie met hout en staal en zal ik niemand aanraden. Alleen als je de bevestiging compleer inlaminert kan je vocht uitsluiten maar anders heb je het risico dat vocht ingesloten wordt en het rottingsproces zich buiten je zicht voortzet. Ik gebruik tegenwoordig vaak een mechanisch zwakke kit met een corrosie of rot werende werking. shell tixofelt is een van de bekende. werkt perfect tussen corrosieve of rot gevoelige oppervlakken. he reageerd op warmte door weer flexibel te worden (thermoplast)en kan eventuele krimp en rek opvangen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Plaats reactie