Boegschroef ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sambeek

Re: Boegschroef ?

Bericht door sambeek »

PeterG, als je denkt dat je er baat bij hebt, doen.
Zoals je misschien weet heb ik een schottel, kun je behoorlijk strak mee manoeuvreren ten opzichte van vaste schroef. In 2012 zitten denken om ook een boegschroef te plaatsen.
Hier en daar werd wel een beetje om gelachen :lol: gezien mijn schottel aandrijving, (en dat maakt ook niet uit) had ik uiteindelijk toch besloten hem wel te plaatsen afgelopen voorjaar. :oops:
Ben niet een persoon die alleen maar met boegschroef vaart, gezien een beetje spelen met je boot ook leuk is.
Onze boot heeft niet echt een hoge opbouw, maar kan evengoed een partij wind vangen. Afgelopen week nog ervaren met aanmeren. Ik het mijn vrouw niet gun dat ze haar schouderbladen er uit trekt om 16 ton te houden :? , daarbij komend, kleine haventjes in combinatie met veel wind, zal ondanks mijn schottel, gecorrigeerd moeten worden met achterkant schip. Dan is het toch wel handig hoor.
Gister de IJssel op richting thuishaven. Dobbert er een bootje in een krib, motor problemen. :(
Nou, op de IJssel een motorprobleem krijgen, zit je niet op te wachten.
We zijn er langzaam naartoe gevaren, de krib in, om het probleem geval langszij vast te sjorren, alleen ik heb geen idee hoe diep het is in z’n krib. Hier kon ik ons beide aardig in bedwang houden met schottel en af en toe boegschroef tot dat de boel vast zat en uit de krib kwam. :wink:
Afbeelding
Ik kan je verzekeren dat ik wel blij was op dat moment dat ik ook een boegschroef heb, gezien de IJssel toch wel een behoorlijke stroming heeft.
Deze mensen hebben we in eerste beste haven afgeleverd. :)
Grappige, 2e probleem geval, sluis Amerongen. Doerak schroefas afgebroken en twee motorsteunen afgebroken :| voor de sluis. Hup voorzichtig langzij, af en toe een klein tikje met de boegschroef :) en nog kleinere tikje met schottel, boel vastsjorren, dwars met z’n tweeën van de kant af sluis in, sluis uit en in onze thuishaven (4km verder) aan passanten stijger geplakt. Ook hier was ik wel blij om af en toe een klein tikje te kunnen geven, met de boegschroef. :mrgreen:
Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Boegschroef ?

Bericht door Eduard »

Veel dank voor alle reacties op mijn vraag over wel of niet een boegschroef. Buiten de reacties op dit forum heb ik internet er verder op nageplozen en mijn conclusie is dat zeer veel schippers (verreweg de meeste) pro boegschroef zijn, vooral als het, zoals in mijn geval, betekent dat je alleen en/of op wat hogere leeftijd kunt doorvaren. Het gemak dat zo'n ding oplevert speelt een belangrijke rol maar er wordt ook vaak verwezen naar (extra) veiligheid in onverwachte situaties. Ook op de wat kleinere, meestal op de gewone schroef goed manouvreerbare schepen blijkt de boegschroef na aanschaf vaak een onverwacht prettig (hulp)apparaat dat menig schipper in een penibele situatie goed van pas kwam.
Jammer van het geluid dat ze producern al schijnt een modernere schroef met meer bladen minder luidruchtig te zijn.
Ik ben dus, hoewel mijn 14.20 meter slepertje best goed op 1 schroef te hanteren valt, om, vooral ivb het alleen varen of met de vrouw die ik niet wil/kan belasten met nautisch handelen, alleen zal het toch wel even duren, maar dat is een financiële kwestie. Plaats heb ik wel, voorin kunnen makkelijk motor en accu's een plekje vinden en de bekabeling kan ik zelf wel doen, alleen het plaatsen van buis en motor zal door de vakman gedaan moeten worden. Flink sparen dus.
Groet, Eduard.
Plaats reactie