MWM
Moderators: sailor wim, frank
Re: MWM
in de barre winterkou effe naar de boot geweest om een snuffelkraantje te zoeken, maar helaas pindakaas, geen snuffelkraan meer te bekennen, ik meende er nog 1 te hebben, en waarschijnlijk ligt ie ook nog wel ergens, maar waar?
mocht ik hem al vinden dan hoor je het nog van me.
ik zal ook eens even informeren bij een paar kennisen, you never now.
gr.wout

mocht ik hem al vinden dan hoor je het nog van me.
ik zal ook eens even informeren bij een paar kennisen, you never now.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
In ieder geval bedankt voor het zoeken. Heb je al die onderdelen bij de boot "gekregen"? Of heb je die er met de jaren bij gezocht. Edje had het over een bal te monteren in z'n drukketel. Heb je enig idee in welke richting ik zoiets moet zoeken?
dan zou je edje effe moeten mailen via een pb tje, en de onderdelen die ik erbij heb gekregen zijn 3 cil.bussen, een hele bult kleppen en veren, een kist vol kleinspul, niet te weinig kunstof kleppen voor in de waterpomp, 4 nieuwe zuigerpennen, een stuk of 4 koppen, en een vracht gereedschap.
o ja er zat ook nog een boot bij
gr.wout
o ja er zat ook nog een boot bij

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Ook al van die dingen waar ik mee aan de slag moet.
Mijn motor blijft te koud. Ik heb door langzaam varen al een keer de lucht aanzetklep vast gehad.
Gevolg een paar vervelende hatrde tikken/klappen bij het starten en wat uitlaatgas in de machinekamer.
De klep met WD 40 gangbaar gemaakt en toen ging het weer goed.
De motor wordt ook direct gekoeld en er zit geen temperatuurregeling op, alleen het bekende snuffelkraantje op de plunjerpomp, maar die is al jaren niet open geweest en zit vast.
Ik zal hem dus gangbaar moeten maken.
Ik vraag me alleen af of die extra lucht in het koelwater geen risico tot cavitatie geeft.
gr, Bernhard
Mijn motor blijft te koud. Ik heb door langzaam varen al een keer de lucht aanzetklep vast gehad.
Gevolg een paar vervelende hatrde tikken/klappen bij het starten en wat uitlaatgas in de machinekamer.
De klep met WD 40 gangbaar gemaakt en toen ging het weer goed.
De motor wordt ook direct gekoeld en er zit geen temperatuurregeling op, alleen het bekende snuffelkraantje op de plunjerpomp, maar die is al jaren niet open geweest en zit vast.
Ik zal hem dus gangbaar moeten maken.
Ik vraag me alleen af of die extra lucht in het koelwater geen risico tot cavitatie geeft.
gr, Bernhard
mslb. FeJa
http://www.sleepbootdagenelburg.nl
http://www.sleepbootdagenelburg.nl
Hallo,
De extra lucht blijft in de "drukketel" boven op de waterpomp. Deze lucht word gebruikt om de druk klappen van de plunjer op te vangen want lucht is samendrukbaar. Als er dus meer lucht er in de drukketel zit dan wordt er minder water opgepompt en minder water weggepompt dus zal de motor warmer worden. Bij een klein beetje lucht veel waterverplaatsing dus veel koeling motor blijft te koud. Cavitatie treedt op bij vacuum (imploderen van lucht belletjes in het water) dat lijkt mij niet van toepassing. Volgens mij.
Sleepboot de Baanbreker is toch uitgerust met een DAF motor?
gr E.S.
De extra lucht blijft in de "drukketel" boven op de waterpomp. Deze lucht word gebruikt om de druk klappen van de plunjer op te vangen want lucht is samendrukbaar. Als er dus meer lucht er in de drukketel zit dan wordt er minder water opgepompt en minder water weggepompt dus zal de motor warmer worden. Bij een klein beetje lucht veel waterverplaatsing dus veel koeling motor blijft te koud. Cavitatie treedt op bij vacuum (imploderen van lucht belletjes in het water) dat lijkt mij niet van toepassing. Volgens mij.
Sleepboot de Baanbreker is toch uitgerust met een DAF motor?
gr E.S.