Hoi,
Is er iemand die ervaring heeft met smeerolieanalyse en oude motoren?
Ik zou van een Brons CL 135pk wel eens willen weten hoe de staat van de smeerolie is en blijft.
Groet, Bernhard
mslb. Fe-Ja
Smeerolieanalyse
Moderators: sailor wim, frank
- sailor wim
Re: Smeerolieanalyse
Hoi Bernard,
Ik heb bij de voorloper van www.marcheck.nl de olie wel eens laten testen van mijn nu verwijderde Scania D8 uit de 60er jaren en was verbaast over de uitslag.
Gr Wim.
Ik heb bij de voorloper van www.marcheck.nl de olie wel eens laten testen van mijn nu verwijderde Scania D8 uit de 60er jaren en was verbaast over de uitslag.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Hallo,
Op een positieve manier verbaast?
Het is op zich wel interessant want er gaan nogal wat liters in die oude motoren en om dat nou ieder jaar te verversen?
Ik tap een aantal liters af verschoon de filters en breng hem weer op peil. De olie is niet zwart maar mooi bruin. De kleur zegt misschien niet alles maar het lijkt wel goed.
grt E.S.
Op een positieve manier verbaast?
Het is op zich wel interessant want er gaan nogal wat liters in die oude motoren en om dat nou ieder jaar te verversen?
Ik tap een aantal liters af verschoon de filters en breng hem weer op peil. De olie is niet zwart maar mooi bruin. De kleur zegt misschien niet alles maar het lijkt wel goed.
grt E.S.
- sailor wim
Hoi,
In de Scania ging zo'n 30 liter ik liep er op leeg.
Ik heb er 9 jaar mee gevaren de motor was zeer slecht behandeld niet gemariniseerd zo van de sloop in de boot.
Dus ook zonder olie koeler.
Een paar keer olie ververst met gamma olie in het eerste jaar(gespoeld) en daarna verder met shell gadinia.

De motor bleek in beste conditie wat slijtage etc. betreft maar de lekkende CAV brandstofpomp was voor mij de hoofdreden tot vervanging.
Gr Wim.
Ps. met enige trots denk ik terug aan de dhz. uitlaatdemper.
In de Scania ging zo'n 30 liter ik liep er op leeg.
Ik heb er 9 jaar mee gevaren de motor was zeer slecht behandeld niet gemariniseerd zo van de sloop in de boot.
Dus ook zonder olie koeler.
Een paar keer olie ververst met gamma olie in het eerste jaar(gespoeld) en daarna verder met shell gadinia.

De motor bleek in beste conditie wat slijtage etc. betreft maar de lekkende CAV brandstofpomp was voor mij de hoofdreden tot vervanging.
Gr Wim.
Ps. met enige trots denk ik terug aan de dhz. uitlaatdemper.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
in de brons giet je toch ook al gauw een litertje of 60 dacht ik zo, maar bernhard, als de uitslag nou positief of negatief is, wat ga je er dan mee doen? ik zelf weet wat staat van mijn motor is, hij loopt mooi, start goed, en rookt niet, neemt wel wat olie maar dat mag van mij na 73jaar.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Hoi Wim,
Bedankt, zal eens kijken wat ik er mee moet. Wel een heel bedrag om uit te vinden of er evt. brandstof in je olie komt.
Alle andere details zijn niet zo belangrijk op dit moment.
Hoi Wout,
40 liter gaat er in die kar.
Ik vertrouw de brandstofpomp niet helemaal. Is volgens mij bij dit type pomp een wat kwetsbaar systeem. Aangedreven door een pen vanuit het carter, dus als de afdichting van deze pen niet zuiver is, kan er ook brandstof lekken in het carter en dus in de olie.
Hij zou volgens mij meer olie moeten verbruiken dan hij doet, vandaar de vraag .
gr, Bernhard
Bedankt, zal eens kijken wat ik er mee moet. Wel een heel bedrag om uit te vinden of er evt. brandstof in je olie komt.
Alle andere details zijn niet zo belangrijk op dit moment.
Hoi Wout,
40 liter gaat er in die kar.
Ik vertrouw de brandstofpomp niet helemaal. Is volgens mij bij dit type pomp een wat kwetsbaar systeem. Aangedreven door een pen vanuit het carter, dus als de afdichting van deze pen niet zuiver is, kan er ook brandstof lekken in het carter en dus in de olie.
Hij zou volgens mij meer olie moeten verbruiken dan hij doet, vandaar de vraag .
gr, Bernhard
mslb. FeJa
http://www.sleepbootdagenelburg.nl
http://www.sleepbootdagenelburg.nl