Scania Vabis 6 cyl D8 R41 uit 1978 goed/slecht?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

meester
Contacteer:

Re: Scania Vabis 6 cyl D8 R41 uit 1978 goed/slecht?

Bericht door meester »

Ik denk dat Eduard meer op zoek is naar financiële informatie om het aankooproces te beïnvloeden. Zijn opponent zet daar een expert voor in. Ik mis teveel informatie over de boot en voortstuwing om er verder iets van te vinden.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

mijn verhaal zou zijn, het is een oud scheepje , daar mag best een oudere motor inzitten , als hij goed start, bij warm worden niet rookt , er niet overmatige onderdruk aanwezig is , en de smeer olie druk is goed (Rond de 3 a 4 bar bij volgas)
en geen rare tikkende of andersoort vreemde geluiden,
dan zou ik me niet zo'n zorgen maken , zeker niet bij de laag belaste plezier vaart!

het is juist de hobby met oude slepers, af en toe wat sleutelen om het te verbeteren is de helft van de hobby!
onderdelen voor de scania zijn gewoon via de dealer te koop dus dat is ook geen punt :wink:
Voor alles is een oplossing!
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Iedereen veel dank voor reacties en tips. Hier het vervolg. De verkopers van het slepertje hebben een extern bureau ingeschakeld voor een onderzoek naar de motor. ( Duursma en Versluijs). De heer Duursma heeft de motor gekeurd. Dat was een serieuze zaak, duurde ongeveer 3 uur, de motor heeft oa bijna een half uur belast op vol vermogen gedraaid en werkelijk alles is bekeken en gemeten, zonder overigens iets te demonteren. Daar kwam een ander verhaal uit, zodanig dat ik genoeg vertrouwen in de motor kreeg om de boot te kopen. Er zijn wel wat verbeterpuntjes maar niets om wakker van te liggen. Inmiddels een aantal keren mee gevaren, motor start meteen en loopt goed. Goed genoeg om een tijd mee te varen en te bedenken of ik daar nog een keer iets anders in zal zetten. Damp in machinekamer was lekje in flex.stuk van uitlaat, daar moet ik wel wat aan doe maar heeft geen haast. Groet, Eduard.
marzon
Contacteer:

Bericht door marzon »

en ? lekker aan het varen ?
ik ben afgelopen najaar over gegaan op een ds 11 scania
martijn, loreley
As it net sîlen wol moat man lavearje !
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Ja, lekker aan het varen. Eerst de ijzeren stuurhut er afgeslepen en nu met neerklapbare (teak)houten stuurhut, dus met het mooie weer van de afgelopen dagen alles naar beneden.
Motor doet het prima, alleen moet ik nog steeds iets verzinnen op het uitzetten; nu moet ik iedere keer de machinekamer in om de gashevel terug te trekken om de motor te stoppen. Toch wel erg onhandig dus dat wordt de volgende klus.
marzon
Contacteer:

Bericht door marzon »

zit r geen stop hendel op de brandstof pomp ? bij mij zijn gas en stop 2 aparte hevels aan de pomp, in mijn geval met stopmagneet op 24 volt, maar met kabel kan ook
As it net sîlen wol moat man lavearje !
Eduard

Bericht door Eduard »

Nee, er zit 1 'armpje' op de brandstofpomp waar de gaskabel aan vast zit en die trekt naar voren voor meer gas. Als ik de gashandel terug duw draait hij stationair en om de motor uit te zetten trek ik met de hand dat armpje de andere kant uit. Elders op dit forum heb ik daar ook al eens uitgebreid over gediscussieerd en er werden allerlei oplossingen aan gedragen waaronder ook de stopmagneet. Reden waarom ik dat nog niet gedaan heb: erg duur ding en bovendien werd ik ook gewaarschuwd dat ik de zaak kapot zou kunnen trekken omdat die dingen zo sterk zijn. Mijn gedachtes gaan dus uit naar een systeem van kabel en katrollen, dus puur mechanisch maar dat is toch nog een heel gedoe dus ook nog niet gedaan. Of toch een electrische afsluiter in de brandstofleiding gekoppeld aan het startslot. Ik ben er nog niet uit.
Eduard.
FKZ

Bericht door FKZ »

Op een oudere mercedes (met heveltje op de brandstof pomp voor uit zetten) hebben we een handremkabel van een brommer gebruikt. Enige gepuzzel was om een het beugetje waar de staal kalbel uit komt te bevestigen. Aan de andere kant een 2de hands stop knop aan het draadje trekken en motor gaat uit. Bij ons was de afstand redelijk kort 1,5 meter naar het machinekamer schot zodat je niet om de warme moter hoeft te reiken. Goekkoop en eenvoudig te instaleren. Dan ben je van de poelies af, Je kan ook een choke knop uit een oude benzine auto gebruiken is de zelfde methode. En om dat er geen boot maar choke op die knop staat zijn ze bij de sloop een stuk goedkoper.
Eduard

Bericht door Eduard »

Ja, ik zit al een tijdje te broeden op een manier om zo'n kabel aan het heveltje vast te maken. Er is geen apart 'stopheveltje' de kabel moet dus aan de 'gashevel'. Het mooiste zou zijn als ik dat heveltje naar beneden kon verlengen, dus voorbij het draaipunt, dan kan de stopkabel ook naar voren trekken en heb ik geen katrol nodig. Ik ben er nog niet uit maar snap niet hoe je de motor in een vroeger leven ( ik denk touringcar of vrachtwagen) uitzette. Op deze brandstofpomp zit geen 'stophandel'.
Eduard

Bericht door Eduard »

Eigenlijk hoort dit laatste deel van deze discussie bij een eerder draadje van mij onder de titel: Hoe Scania uitzetten?
Groet, Eduard.
Plaats reactie