Afstelling smeerapparaat gloeikopmotor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Swalker
Contacteer:

Afstelling smeerapparaat gloeikopmotor

Bericht door Swalker »

Hallo mensen,

Kent iemand nog wat truuks om het smeerapparaat van mijn kromhout gloeikopmotor goed af te stellen? Het is zo'n druppelautomaat met kijkglaasjes waar om de zoveel slagen een drupje olie naar de smeerleidingen gaat. Ik heb het nu wat grofweg op gevoel ingesteld en de hoofdlagers worden niet meer dan handwarm dus dat lijkt me redelijk. Deze instelling heb ik voor de andere smeerpunten (die ik dus niet kan controleren) overgenomen. De handleiding gaat uit van de fabrieksinstelling van 80 jaar geleden dus daar heb ik niet zoveel aan. Van iemand anders hoorde ik dat ik de olietoevoer zover moest opschroeven dat er net geen olie in de kijkglaasjes blijft staan. Dan zit je op het maximale olieverbruik, is dat niet wat erg rijkelijk? Zo mooi helder zijn de uitlaatgassen toch al niet.

Gr. Jacob (opduwer Trochwrotter)
(Heeft nu de koelwaterpomp uitelkaar liggen, moet nieuw vetkoord in)
paul

Re: Afstelling smeerapparaat gloeikopmotor

Bericht door paul »

We hebben hier niet de rubriek ,,lieve lieta,,

Maar als je het vraagt aan ,,Bri,, denkt ik dat je een vet en gesmeerd antwoord krijgt.
gr Paul
Bri
Contacteer:

Bericht door Bri »

Hee Jacob

Lijkt mij heel rijkelijk gesmeerd,kijkglaasjes net niet vol....wat zal ze roken...
Mijn M0 lletje...staat vrij zuinig,weinig retour olie(nog steeds rook :wink: ) ....ik vaar ruim 7 uur met 1 smeerapparaat(inhoud dan he :P )...
B.B. heeft ooit die afstelling gedaan...heeeeeeel lang geleden,en ze ploft nog steeds.....
De beste psychiater is een dag op het water
Swalker
Contacteer:

Bericht door Swalker »

Je kunt het smeertoestel heel nauwkeurig afstellen maar schijnbaar komt het niet zo precies?

Soms valt het ook niet mee. Koelwaterpomp voorzien van vers vetkoord, weer inelkaar gezet en proefvaart. Eerst de motor die schijnbaar veel liever de verkeerde kant op draait en dan heb ik hem eindelijk goed draaien, valt hij weer uit! Shit, brandstofkraan niet opengedraaid.
Dan wordt bij het varen de motor veel te warm. Terug naar de haven, motor uit, probleem zoeken. Aarch, bypass kraantje open laten staan. Volgende proefvaart, nog steeds veel te warm. Alles overhoop gehaald en nagekeken, wat blijkt: snuifkraantje staat open. Het koelsysteem werkt nu goed, op naar het volgende probleem...

Gr. Jacob
paul

Bericht door paul »

Op deze manier wordt je natuurlijk wel een ervaren machinist :wink:
gr Paul
Plaats reactie