tractie of semitractie ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: tractie of semitractie ?

Bericht door VRM marine »

ik geef meest als advies, voor de boegschroef en motor een start accu nemen (grote ontlaadstroom in korte tijd , en snel weer laden)
en voor verlichting en omvormr etc een tractie , of semi tractie.(kleinere stroom over langere tijd, en weer redelijk snel laden)

in principe instaleren wij meestal gewoon lood/zuur accu's (wel van goede kwaliteit)(meest niet eens onderhoudsvrij!)

agm accu's zal ik doorgaans vanwege de hogere prijzen en geringe meerwaarde niet aanbieden.
ook moet je opletten met de maximum stroom die zo'n agm accu zonder beschadiging kan everen , de koudstart stroom van een agm accu is veel lager als een in ampere uur gelijke lood zwavel accu ., dit is vooral belangrijk met omvormers!

de levens verwachting van agm of lood accus in de watersport zijn mits juist onderhouden en geschikt voor het werk wat ze moeten doen nagenoeg gelijk.

dus het scheelt eigenlijk alleen in de aanschafprijs.

let wel , dat zijn dus wel echte semi tractie accu's en niet als veel leveranciers gewoon een start accu verkopen met een mooi L.Lverhaal als licht accu verkopen. :wink:
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2709
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
Locatie: Den Haag

Re: tractie of semitractie ?

Bericht door sailor wim »

Hoi Richard,
Ik vind dat je belangrijke eigenschappen van de AGM accu niet meeneemt in jou bericht.

1 De Kg Amp. verhouding is veel gunstiger bij AGM = beter voor de monteur
2 AGM geeft geen knalgas af bij goed laden = veiliger
3 AGM kan je niet bijvullen met water = de accu kan dus op andere plaatsen staan als een open natte.
Ook kan het transport naar die plaats omdat er geen zuur uit kan lopen op een veiligere manier plaats vinden.
Een droog geladen accu heeft dit voordeel op de heenweg ook, maar terug is toch etc.
4 AGM hoeft in de winter periode tussendoor niet bij geladen te worden = terugloop tot 90% maar behoud zijn vorst bestendigheid.
Een 100% geladen open natte accu bevriest beneden -50 graden.
Die accu bij 50% lading bevriest bij ongeveer -25 graden.
Die accu met een spanning van 12,2 volt bij -10 graden bevriest.
Dus geen accu's vervangen na de winter buiten op de wal of naar huis nemen.
5 Een AGM kan zonder in levensduur achteruit tegaan een ladingsgraad van 80 % 500 x aan.
6 AGM kan zonder probleem of warm te worden geladen worden van 80% tot 100% in 4 uur, laat dit nu de gemiddelde vaartijd zijn van een pleziervaarder :)
Bij een open natte accu is dit, om overmatig koken te voorkomen, de laadtijd = accucapaciteit gedeeld door de laadstroom + 4 uur.
Voorbeeld 200 Amp accu laden met 24 Amp = 12+4 geeft een laadtijd van 16 uur.

Koudstart AGM spiraalaccu van 50 Amp is voor 10 sec. 1000 Amp.
Koudstart open startaccu van 50 Amp is voor 10 sec. 350/450 Amp.

Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: tractie of semitractie ?

Bericht door VRM marine »

Koudstartstroom van een 50ah start accu is afhankelijk van de bouw van deze accu.
Uiteraard heb je gelijk kwa plaatsing en gassen , in de meeste scheepjes is de ventilatie goed geregeld dus moet dat met de juiste laad apparatuur geen enkel punt zijn.
De meeste installaties die wij bouwen zijn voorzien van goede victron laders die de hele winter periode aan blijven.
Min25 is hier zeldzaam dus laat ik zoiezo buiten beschouwing.
Sjouwen met de accu,s ook, daar dit eigenlijk door gebruik juiste types accu en lading maar eens in de 8 a10 jaar hoeft, en de klant dat toch niet zelf hoeft te doen.,dat is een deel van ons werk.

Let wel ,ik zeg niet dat de agm accus niet goed zijn, maar vaak technisch en financieel onzinnig is. :wink:
Vaak komen de problemen door foutieve instalatie gebruik en laden, en verkeerde soorten accu,s.
Dit zijn ervaringen uit onze praktijk (en meer als 25 jaar ervaring met accu installaties)

Groeten Richard.
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie