Het wintert hier al een beetje dus tijd om de generator eens aan te pakken.
Mijn maatje Hans gebeld, alles in de auto en op naar de werkplaats in Utrecht,
een paradijsje met alle gereedschappen en machines die je maar kunt bedenken.
Generator naar binnen, met de takel opgepakt en op de hydraulisch in hoogte
vertstelbare werkbank geplaatst! Geen last van de rug en alles op de juiste werkhoogte.
Eerst de koppeling van de as, dan het voorschild los en met de kunststof hamer
het schild van de as af meppen, het lager kwam van de as en bleef in het schild zitten.
Met een 'binnen'pulleytrekker, ik had nog nooit zo'n ding gezien, het lager uit
het schild getrokken. Zag er leeggelopen uit trouwens ondanks de afdichtingen.
Vervolgens de regelaar en de koolborstels los om eens naar binnen te kijken hoe
de situatie daar was. Ook een slecht lager en met een stuk slagkoper en gepast
geweld de hele rotor uitgebouwd. Lager van de as getrokken en alles schoongemaakt.
Dan perslucht erop en stof der eeuwen verwijderd.
Dan naar het magazijn en zowaar, in de kast vonden we twee lagers met de juiste
nummers. 6305 en 6308.
Met de pers de lagers ingeperst, rotor weer in het huis en voorschild vastgezet.
Alles viel keurig op zijn plek en als laatste nog de koppeling op de as.
Omdat we die niet konden persen maakten we dat ding goed heet en met een paar
bouten en grote ringen viel hij keurig over de spiebaan heen en bleef op de
juiste hoogte hangen. Kon niet mooier. Lekker laten afkoelen en intussen naar de kantine.
Laatste stap was nog de koolborstels op zijn plek en de regelaar weer vastzetten
en Klara was weer klaar
In de auto en weer naar huis. Was een heel leerzaam dagje.
Komende week even tijd maken om alles weer aan boord in elkaar te steken en te
kijken of de electra het nog doet na al dat gesjouw, je weet maar nooit...