schroef/motorvermogen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Marie Christina

Re: schroef/motorvermogen

Bericht door Marie Christina »

Ehrm Derek Ogilvie achtig?
Dat snap ík dan weer niet.. :shock:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Een mysterieuze bootfluisteraar..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Marie Christina schreef:Derek Ogilvie achtig?
Dat snap ík dan weer niet.. :shock:
Ook niet met Google onder je toetsenbord? :?
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Ah!
Daar is ie weer.
De Google verwijzing!
De killer voor elk forum.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
knillis

Bericht door knillis »

Hi
Ja maar niet op GPS waarschijnlijk? Kan me voorstellen dat het de relatieve snelheid ws omdat het water onder je schip dan harder moet gaan stromen.

Is uiteraard de snelheid over de grond.

knillis schreef:We kunnen wel praten over luiken waterdieptes antifouling enz. Maar de enige graadmeter is de uitlaattemperatuur.

Simpel. Als de uitlaattemp goed is dan doet de motor zijn werk en is het niet anders. Kun je smeren wat je wilt bedenkelijke waterdieptes hebben enzo.
Een uitlaattemp is al vaker aan de orde geweest. Die geeft weer wat de motor doet, behoudens schroefmallheur :(

Maar die Ogilvie die vertrouw ik nie!

Gr
:-)
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Nu de Vrijbuiter droog staat, is het tijd om na te denken over de ervaring van de schroef.
Toen ik in 1996 de Vrijbuiter kocht, zat er een 4 blads schroef aan, vrij zwaar voor het motor vermogen, en de Mercedes maakte op vol vermogen dan ook maar 1900 toeren.
Het was een rechtsdraaiende schroef, en er was een linksdraaiende 3 blads in reserve, welke volgens de vorige eigenaar te zwaar was.
Ook vertelde hij bij de verkoop dat er een nieuwe PRM koppeling was geplaatst (Delta) die zowel voor als achteruit zonder problemen belast kan worden.
Dus met de volgende werfbeurt heb ik de stoute schoenen aan getrokken, en het reserve schroefje aan laten passen voor het vermogen van de Mercedes bij van Voorden.
Eenmaal te water maakte de drieblads veel meer lawaai dan het ervoor gemonteerde exemplaar.
Jullie snappen het dilemma, een te lichte schroef, maar een maximaal toerental van 2700 toeren bij vol vermogen, of de vierblad terug monteren met veel minder herrie en gejengel maar belast niet verder komen dan 1900 toeren, wat wel mogelijk is door de motor wat in te houden, anders gaat hij natuurlijk zwart roken.
Ik heb namelijk het idee dat bij een wat zwaardere belasting het zagerig gejengel bij of achter de schroefas dan verdwijnt, let wel het is geen "zingen"van de schroef, nu is het zo dat bij het in werking stellen van de schroef er geen gehorrel is op de aandrijving, echter nog voor de gang is bereikt gaat het gehorrel beginnen, tot aan de 1500 toeren.
Zijn er onder ulieden die daar meer ervaring mee hebben, de onmogelijkheid, al dan niet mogelijkheid beproeft hebbende?
Groeten, Willem.
Afbeelding
Pier

Bericht door Pier »

schipper willem kun je mij de volgend gegevens gegeven je motor weeet ik maar de vertraging van de keerkoppeling en he gewicht van je boot

dit ivm het verschil met drie en vierblads schroef.

groeten pier
wout.bij

Bericht door wout.bij »

kun je de bladen van de 4-blads niet iets laten verzetten zodat ie het wat beter trekt?
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
schipper-willem

Het vermoeden bij mij is dat de werveling van het water voor de schroef zorgt voor onvoldoende "vers"water ik zal proberen er een recent fototje bij te zetten

Afbeelding

Afbeelding

Morgen spit ik even aan boord voor het koppeling boekje, of kijk op het typeplaatje.
Het blijft altijd een wankel evenwicht, als je de 4 blads gaat aanpassen op je vermogen is het misschien het zelfde gehorrel, en ben je er niet mee opgeschoten.
Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Hier de schroef die bij aankoop er onder zat, duidelijk meer stuwdruk als de drieblads, en is het wat om er een soort van Poopsnaggel auto van te maken, je weet wel die bus die kon vliegen, met de nodige avonturen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mischien vanmiddag nog even naar boord voor de gegevens van de koppeling, en 4 vierkante meter in de zilver rollen.
Groet, Willem.
Afbeelding
Pier

Bericht door Pier »

Oei wil het echt weten ?

een pb

groeten pier
wout.bij

Bericht door wout.bij »

tunnels zijn vaak ook een grote veroorzaker van lawaai, en als je de schroef teveel opsluit krijgt ie vaak ook te weinig water, beetje moeilijk uit te leggen.
gr.wout
schipper-willem

Wout,
De 5 blads staat al klaar om er onder te gaan, lukt dat niet is het gauw genoeg weer anders geregeld, dus je hoort de afloop ergens volgende week.
Groet, Willem.
Afbeelding
Pier

Bericht door Pier »

schipper willem die schroef geeft geen verbetering, haal aldie rommel er af en maak je roer naar achteren,staat veel te dicht op de schroef .

Je kan net zo goed een motornemen van 12 pk meer gebruik je niet met je OM 636.

gtroeten pier
wout.bij

Bericht door wout.bij »

het is altijd een dillema, ook bij mij, vrijdag eruit, schroef aanpakken, van werk naar loop, nee toch maar een volgende keer, het kost je weer klauwen vol geld en je moet maar afwachten of een en ander beter word, en het past me op het ogenblik ook weer eens niet, net verf en wat andere benodigdheden gehaald bij de verfgroothandel, voor de romp en het loopdek, hatsikidee weer 250eurie in het water gegooid :wink:
gr.wout
Plaats reactie