Klaver vier schreef: ↑zo 01 sep 2019 18:05
Gerard het is wel apart dat je een gietijzeren tank had, dat heb ik nog nooit gezien.
Nou, René, zo'n zeldzaamheid is dat niet. Ik heb een GM Detroit (471) waar ze standaard op de motor zijn gebouwd.
Ik denk dan ook dat hij niet ontploft is
Nou, zeker weten van wel! Ik heb geen idee hoe ik foto's hierbij kan plaatsen maar anders zou ik je visueel kunnen overtuigen.
Hierbij het verhaal dan maar. Het gebeurde tijdens het varen toen ik net een paar honderd meter de Volkeraksluis uit was. Een luide knal waarbij de roefdeurtjes opensprongen. Gelukkig was ik, samen met m'n maatin, op het achterdek bij de stuurstelling. Ik heb onmiddelijk de motor gestopt, wat gelukkig geen problemen opleverde omdat ik op ruim water was en er geen schepen in de buurt waren. Door een motorjachtje kon ik naar de wachtsteiger terug worden gesleept. Daar bleek het (gelukkig niet geborgde) machinekamerluik (6 mm dik staal van zo'n 2 m2) in de roefvloer, opgetild te zijn geweest want de tafel die daarop stond was verplaatst.
De voorkant van de tank lag in stukken. Gelukkig was er aan die kant alleen het achterschot, dat tevens de machinekamerwand vormt, zodat er verder door de rondvliegende stukken geen andere schade bleek te zijn ontstaan. De warmtewisselaar in de tank bleek ingedeukt, zodat er wel degelijk zo'n hoge druk in de tank was geweest, dat hij was ontploft. De veilgheidsvuldop zat nog op de tank en daar bleek niets byzonders aan te zien (ook niet door latere experts).
Nog twijfels of er sprake was van een ontploffing?
Het is natuurlijk heel apart als de tank ontploft en de slangen er omheen blijven heel.
Er zitten geen slangen aan m'n koelwatertank maar zware stalen buizen.
Heel apart zeggen ze bij man bijt hond.
Yep. Ik snap er niets van. Op de ene of ander manier is het koelwater kennelijk zo heet geworden, dat er stoom is ontstaan, die kennelijk niet weg kon via het overdrukventiel in de vuldop? Waarom kreeg ik dan vooraf geen geluidsalarm dat de motorkoeling te kort schoot? Kortom, wie een idee heeft ... want ik kan er met m'n simpele verstand niet bij.