Was geweldig dagje daar in Papendrecht. Ik had gedacht een tiental bezoekers te zien in een oude loods met heel veel rommel maar was totaal verbijsterd toen ik daar aankwam. Diverse parkeerterreintjes propvol en een fantastisch gebouw wat compleet professioneel is ingericht zelfs met grote balkons zodat je van boven een fantastisch overzicht had op de rijen machines die professioneel waren geplaatst, compleet uitgestald met documentatie en aangesloten aan een centraal uitlaatgas systeem. Ergens draaide een geluidgedempte compressor om een enorm luchtvat op druk te houden en wat op lucht kon starten hing aan een centraal luchtsysteem.
Ik had nog nooit zoiets gezien, boven verwachting dus. De organisatie leek me heel strak met het oog op de 'workflow' en de veiligheid want het lijkt wel een echt bedrijf hoewel er vrijwilligers werken. Alles perfect georganiseerd met goede documentatie, daar kan een echt museum een voorbeeld aan nemen.
DE hele hal was werkelijk propvol gevuld met veelal grijze koppen die wat nostalgie kwamen genieten zolang het nog kan of mag.. Een goed gevuld nautisch koor zorgde voor de juiste klanken, er was inderdaad (veel) erwtensoep en het nodige van de tap en Wim was alweer druk met opzoeken van forumleden die even een machine wilden aaien...
Wat een prachtige verzameling machines staat daar te kijk. Dat liep van een antieke staande Berkel tot die enorme MAN van 1916 uit een onderzeeboot en niet te vergeten die enorme Werkspoor die draaide als een klokje. Zelden zoveel moois bij elkaar gezien. En dat alles perfect onderhouden is, daar kunnen wij aan boord een puntje aan zuigen denk ik. En bijna elke machine die aan de pijp hing kon starten en draaien zodat je echt even dat oude gevoel weer kon beleven.
Ik heb werkelijk mijn ogen en oren uitgekeken en had dit nooit willen missen. Jammer dat die loods niet hier in de buurt staat.
Kortom, was geweldige dag, veel gezien, geroken, gehoord en erwtensoep geproefd dus wat wil je nog meer...? Dit ga ik vaker doen denk ik.
Toevoeging: nou ik toch bezig ben maar even een piepklein stukje video geplakt, dat kun je zien op:
http://www.motioneering.nl/video/papendrecht2.mp4