Ik lag er ook allang uit in deze discussie, maar kan wel inhaken op Wybren.
Ik zou van een harde houtsoort een bak maken die min of meer met de vorm van het schip mee gaat en deze inlamineren met glasvezel en epoxy.
Ik denk dat dat langer mee gaat gaan dan je schip mee gaat.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Hmmm, en dan ineens deze reactie ergens op een forum:
Wouldn’t it be easier to buy an already assembled 48 V battery with BMS included?
Some sellers on AliExpress offer shipping with import duty and taxes free to Europe. They use services like ViaEurope (based at the Netherlands), so you can buy things more expensive such as batteries or EVSEs and get them delivered at your door without paying import duties/taxes.
Some examples for batteries without import taxes you should consider:
Ik had hier nog niet eerder van gehoord, maar kan me haast niet voorstellen dat onze douane dat gat niet dichtgetimmerd heeft.
Zit vast een addertje onder het gras.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Marie Christina schreef: ↑zo 30 jun 2019 19:05
Ik lag er ook allang uit in deze discussie, maar kan wel inhaken op Wybren.
Ik zou van een harde houtsoort een bak maken die min of meer met de vorm van het schip mee gaat en deze inlamineren met glasvezel en epoxy.
Ik denk dat dat langer mee gaat gaan dan je schip mee gaat.
De ervaring leert dat Lithium-ion meer risico op brand geeft dan Lifepo techniek. Om die reden zou ik de accubak maken van een onbrandbaar materiaal en dan bekleden met isolatie als epoxy o.i.d.
Een accubak avn aluminium geeft in ieder geval meer bescherming dan van hout.
Niet voor niks is die elektrische fietsen fabrikant net afgebrand, er stilletjes vanuit gaande dat ze daar nog Li-ion gebruiken (goedkoper en lichter).
Daarbij, niet voor een Torquedo maar voor "gewoon" gebruikt, kan je Lifepo gebruiken als een (bijna) 1:1 drop-in replacement voor je loodaccu.
Als een litiumaccu in de fik vliegt maakt het echt niet meer uit of de bak van hout of aluminium is , hoor.
Dat brandt zo heet dat het niet meer te blussen is, behalve met een speciale lithiumblusser, die bijna niemand aan boord heeft.
(F-500 blusser)
Zelfs het aluminium zal gaan branden. https://www.youtube.com/watch?v=z858g574Sig&t=1s
Als een lithiumaccu in brand vliegt heb je twee zaken om op te hopen:
Dat je hem er nog uit krijgt om hem in het water te gooien. (Sorry, milieu..)
En als dat niet lukt:
Hopen dat je goed verzekerd bent, want je bootje redden zal waarschijnlijk een utopie zijn.
Daarom moet je bij lithiumaccu's echt investeren in goede (oplaad)apparatuur en goede bekabeling/aansluitmateriaal etc.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Dan zou het best wel eens kunnen dat de overheid in de toekomst verplicht stelt om een F-500 blusser aan boord van elektrisch gedreven vaartuigen te hebben. Net als het reddingvest, dodemansknop en brandblusser op snelle plezier schepen.
Kunnen jullie me toch nog eens helpen om eea. beter te begrijpen. Ik begrijp eea. nog niet goed wat het opladen van cellen betreft:
Ik heb dus een battery pack met 12 NMC cellen. De 12 cellen hebben een maximaal laadvoltage van 4.198V. Wat ik niet begrijp is dat mij is verteld dat als je een lader op een accublok aansluit ZONDER dat je het in de gaten laat houden door een BMS de cellen altijd zullen blijven "opladen" (en dus stuk gaan). Maar als ik nu een 50.375V oplader aansluit op het blok, dan kunnen de cellen toch nooit "voller" raken dan 4.198V? Het is toch niet voor niets dat mij een 50.4V oplader wordt aangeraden voor een 12s li-ion pack?
Ik heb het bovenstaand even niet over het aantal ampere van een voeding. Ik snap namelijk dat hoe hoger het aantal ampere, hoe sneller de cellen zullen laden. Overigens lijkt me 10A prima, ik zou er dan ongeveer 10-12 uur over doen om mijn 120Ah accu (5.2kWh) op te laden.
Laat anderen mij corrigeren als het niet zo is, maar ik denk dat 10A aan de krappe kant is.
Ik meen dat de vuistregel is 10% van de capaciteit van de accu.
De accu heeft gewoon ene bepaalde stroom nodig om alle negatieve en positieve ionen weer aan de pool te plakken waaraan je ze wilt hebben.
Ik leg het vaak als volgt uit.
Stel je wilt de tuin sproeien met zo'n bewegende tuinsproeier aan een tuinslang.
En stel dat die sproeier 10 liter water per minuut (de ampères) nodig heeft om goed te kunnen sproeien en bewegen.
Helaas geeft jouw kraan maar 1 liter per minuut.
Dan zal de tuin inderdaad na 10 minuten de tien liter water gekregen hebben.
Alleen is het niet zo ver gesproeid als met 10 l/min en de sproeier zal ook niet of nauwelijks bewogen hebben.
Hij heeft na 10 minuten niet net zo veel rondjes gedraaid als hij anders in 1 minuut gedaan zou hebben.
Zo is het in je accu ook.
Die elektronen moeten terug geduwd worden.
De plusjes moeten terug naar de minpool en de minnetjes terug naar de + pool.
Dan is de accu weer vol.
Daar is een bepaalde "liters/min" voor nodig.
Hoe meer +jes en -netjes er in de accu zitten, hoe meer ampères er nodig zijn om ze te verplaatsen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Marie Christina schreef: ↑wo 10 jul 2019 18:17
Oh ja, het waren lithium accu's.
Was ik even vergeten.
Maar dat maakt de tuinsproeier-uitleg niet minder waar, toch?
Haha zie een lithium-accu meer als een emmer met een nare vloeistof...waarvan je niet wilt dat ie overstroomd... met druppels komt de emmer ook vol, en zal ie ook overstromen, alleen minder snel
rednas schreef: ↑wo 10 jul 2019 11:21
Kunnen jullie me toch nog eens helpen om eea. beter te begrijpen. Ik begrijp eea. nog niet goed wat het opladen van cellen betreft:
Ik heb dus een battery pack met 12 NMC cellen. De 12 cellen hebben een maximaal laadvoltage van 4.198V. Wat ik niet begrijp is dat mij is verteld dat als je een lader op een accublok aansluit ZONDER dat je het in de gaten laat houden door een BMS de cellen altijd zullen blijven "opladen" (en dus stuk gaan). Maar als ik nu een 50.375V oplader aansluit op het blok, dan kunnen de cellen toch nooit "voller" raken dan 4.198V? Het is toch niet voor niets dat mij een 50.4V oplader wordt aangeraden voor een 12s li-ion pack?
Ik heb het bovenstaand even niet over het aantal ampere van een voeding. Ik snap namelijk dat hoe hoger het aantal ampere, hoe sneller de cellen zullen laden. Overigens lijkt me 10A prima, ik zou er dan ongeveer 10-12 uur over doen om mijn 120Ah accu (5.2kWh) op te laden.
Maar wie zegt dat die spanning gelijk verdeeld wordt over al de cellen? Alle cellen hebben wel een klein beetje afwijking waardoor het kan dat de ene cel in een setje bijvoorbeeld 4.4V pakt en de andere dus maar 4.0V. Dus 1 wordt overladen en de andere komt niet vol. Een BMS gaat hier met een zweepje over en zorgt er voor dat elke cel max 4.2 V krijgt en het dus netjes verdeeld wordt.
Ook houdt een BMS de cellen een beetje in de gaten qua temperatuur en kan de boel uitschakelen als hij het niet meer vertrouwd. (cel te heet of onderladen).
Zonder BMS werken is spelen met vuurwerk. En dan gelijk met betonvlinders ipv sterretjes.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken