Mooi op tijd Wim,ik heb het idee dat ik normaal ook wat eerder was,maar ik wacht nog op een beetje stabieler weer
Dan moet ik mijn zoon ff vragen voor een middagje want dan moeten de ramen er weer op en de kap en dan maar hopen op een mooie zomer
Ik vindt het nu nog een beetje te winters.
Gr René ( klaver vier)
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Ik wacht nog even met het sopje Wim, want ik heb de Jonge Willem vandaag naar Brouwer Zaandam gevaren voor een werfbeurt. Daar komt het schip altijd zó smerig vandaan dat ik vanmorgen een prachtexcuus had schoonmaken even uit te stellen!
En René, kacheltje lekker aan gehad. Veuls te koud om te spoelen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
quichot schreef:Ik wacht nog even met het sopje Wim, want ik heb de Jonge Willem vandaag naar Brouwer Zaandam gevaren voor een werfbeurt. Daar komt het schip altijd zó smerig vandaan dat ik vanmorgen een prachtexcuus had schoonmaken even uit te stellen!
En René, kacheltje lekker aan gehad. Veuls te koud om te spoelen!
schoon Vlaams dat laatste zinnetje.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Pracht foto wim ,Guido ik doe nooit de kachel aan s,winters mijn ervaring is dat het dan veel vochtiger in de boot wordt.
Nu heb ik alle kussens gewoon in de boot gelaten en die blijven prima droog.
De hele winter heb ik 4 patrijspoorten open staan en alles blijft netjes droog.
Op de vorige boot deet ik s,winters de kachel wel eens aan,maar als je dan de volgende dag op de boot kwam was alles klam en dan was al het houtwerk mat van het vocht.
Dat is het grote nadeel van enkel glas en slechte isolatie.
Als ik nu binnen ga stoken loopt het water letterlijk van de ramen.
Dat doe ik dus bewust niet
Gr René ( klaver vier) die het idee heeft dat het mooie weer elk jaar later begint en langer duurt.
Verwarmen in de winter? Een binnenvaartschipper heeft mij ooit een wijze les geleerd.
Als de boot langer stilligt zorgen voor een goede ventilatie. In mijn geval betekend dat, de patrijspoorten op een kier en de ventilatieopeningen niet afdekken en tijdens het varen, verwarming aan en deur of raam open.
Ik moet zeggen dat werkt! Nooit geen problemen met vocht gehad, ook niet als ik in de winter op de boot aan het werken was.
Hoi
De schipperse heeft een groot gedeelte van de dag de boot gesopt .
Ik water weer op de steigers gezet en het systeem gespoeld, een koperpijpje was stuk gevroren dat rerepareerd.
Een terugslagklep met lek signalering uitgewisseld
As. Donderdag een terugslagklep plaatsen en wat slangen ophangen.
Mmm toch Pasen op de boot?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Goedenavond allen: @ Wim als je met Pasen aan boord wil zijn , zou ik zorgen dat de kachel in orde is, er komt nog een na-hikje winterweer aan verwacht men. Maar..... aan boord of aan de wal : iedereen een mooie Pasen gewenst!
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Riverboy schreef: Een binnenvaartschipper heeft mij ooit een wijze les geleerd.
Ik weet niet wat die wijze les precies inhoudt, maar ik denk dat hij bedoelt dat als je NIET stookt, dat je dan beter kunt ventileren. Want juist in koude lucht condenseert het vocht. Als je stookt met een kachel die de rookgas afvoert stook je de lucht aan boord juist gortdroog (dus niet die bijzet petroleumkacheltjes).
Bovendien heb je het dan lekker warm aan boord. Winwin dus. Die schipper zal toch ook niet de hele winter met dikke truien aan onder de dekens hebben gelegen?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Guido ik heb toch een wat andere ervaring,als ik s,winters een keer naar de boot ga en de kachel aan doe wordt het lekker warm,ook met de patrijspoorten open,maar dan creeer ik zoveel temperatuur verschil dat als ik weg ben het water van de ramen gaat lopen
Nu heb ik over de achterkant een groot zeil gespannen en bij bepaald weer is het daar onder tegenaan ook zeiknat.
Ik heb bij deze boot het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd,maar bij de vorige boot werd het echt zeiknat.
Toen ik deze boot kocht viel mij gelijk de waterschade op onder in de hoeken van de ramen niet door lekkage maar door het condens.
Ik heb meerdere valkkruisers gezien voor ik deze kocht en deze hebben bijna allemaal waterschade door het condens.
Nu ik niet stook en wel ventileer blijft alles droog.
Dat is de rede dat ik s,winters niet meer stook.
Heb je dubbelglas dan heb je dat probleem natuurlijk niet,alleen heb ik daar geen ervaring mee.
Gr René ( klaver vier)