Je kan het misschien lezen op PC Navigo ; de Moervaart en de Durme !

We arriveren dan in Lokeren , pal aan de grote markt. Een steiger van 108m, 2 nachten gratis liggen met electra en water.

Aan het begin van de jachthaven raakten we net rond met onze 22.5 m lengte, dan achteruit naar de steiger.

Het is echt schitterend varen, ik vind t mooier dan de oude Leie van Gent naar Deinze.
Mooie natuur, je vaart vaak een beetje hoger dan de omringende weilanden.
De bediening is in blokvaart op vaste uren, de brugbedienaar volgt je dus van begin tot einde, dat gaat echt perfect. Het hele stuk is in 2014 gebaggerd,
6km /u is de max snelheid daar, vaak haalden we echter niet meer dan 3.5km/u owv de bochten en ondieptes, en ook omdat het op plaatsen smal is voor ons (max scheepsbreedte is 5.10 daar , en wij zijn 5.10). We hebben twee keer het brugdek geraakt met onze opbouw; de bruggen gaan niet 100% verticaal, het is met contergewicht op het bovendeel, en sommige bruggen liggen een beetje scheef over het water; ons bakboord boordlicht heeft het gevoeld.;-D, maar het is maar verf, de brugbedienaar was wel zeer attent, waarschuwde ons voor die scheve bruggen en kwam naderhand nog vragen of het varen ons wel was meegevallen... heel vriendelijk allemaal... Ach het is maar verf he . In het varen naar Lokeren liet ik de boot met een fender tegen het brughoofd schuren zodat ik de brug zelf niet raakte,dat ging pêrfect. In het terugvaren is dat bij twee bruggen niet gelukt, volgende keer beter ! ;-D
Die breedte is nog een leuk verhaal dat we van onze Lokerse varens-eminence-grise Fernand vernamen ; toen de bruggen op de Moervaart vernieuwd moesten heeft Boel uit Temse (de bekende scheepswerf) alle moeite gedaan om die aanbesteding binnen te halen. Vervolgens heeft hij de bruggen gebouwd op de kleinste maat die in het bestek te vinden was, dat was 5.1 m. Zo heeft hij zijn concurrent Van Garse uit Moerbeke de nek omgedraaid, deze kon dus niet verder groeien na de spitsen-periode...
Lokeren is als stadje ook zeker de moeite: delhaize op 50 m van de steiger, station vlakbij, winkels en alle bourgondische-behoeften vervullers bij de vleet.
doen !
groetjes, Dirk en Lieve