France

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
paure nesci

Re: France

Bericht door paure nesci »

Nou , ik heb ze wel eens horen zeggen " hoe verder je naar frankrijk vaart, hoe mooier t wordt"
Niets is minder waar , tenminste zo beleven wij dat.....
De eerste sluis van France ook weer alleraardigst ontvangen door de sluismeester, diverse uitleg gekregen en het beroemde "kastje"
Overnacht aan de kade van Givet, oud stadje met veel vergane glorie, niet heel veel te doen.
S'morgens blijkt er markt te zijn en het hele dorp ontwaakt direct , maar gelijk een "poulet roti" gescoord voor t middageten.
Direct na de sluis gelijk de eerste tunnel , n meter of 500 lang en breed genoeg voor n spits .
Na de derde bediende sluis is t zelfbediening , bij n bord op t land t "kastje" richten en op t knoppie drukken...."et voila" , t lampje knippert en op de sluis direct "rood-groen" in de sluis de blauwe stang omhoog en de sluis doet de rest.....geweldig !
Onderweg in Vireux Wallerand gestopt bij de " capitainerie" aan de kade , kippetje verorbert , water getankt, praatje met de capitaine....die wist iets te vertellen wat onze route wellicht n draai gaat geven, in Luik bij Seraing was n schip tegen n brugpijler gevarenen , gestremd voor " niemand weet hoe lang...."
N paar dagen terug nog onderdoor gevaren en ons verwonderd dat een simpele industieoverspanning ook nog mooi kon zijn ...prachtig geklonken constructie !
T zou zonde zijn....maarja....
Nu aan een kade in Fumay, ook leegloop gebied. Veel huizen te koop en/of verwaarloost. Maar wel weer n prachtig dorp , hier houden wij van, daarom zijn we in Frankrijk.
( En dan zeggen ze dat t alleen maar mooier gaat worden....aaaahhhhh) AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Do het mooiste stukje Maas ligt nog voor je.
De " Les Dames de Meuse".
Overnacht nu maar straks in Revin, afmeren aan een park, volgens mij is er een wasmachine bij het sanitair gebeuren.
En een supermarkt een stukje terug het hek uit en onder de brug door.

En later aan de kade van Montermé, over de brug waar de Semois uitmond in de Maas is een supermarkt. En mocht het nog zo zijn over de brug van de Maas rechts af zit een goede slager waar ik graag zijn " Tete de Veau" kocht.
Pak de fiets en peddel over die Semois brug direkt erna links af heerlijk fietsen langs de Semois.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Do, Wim en ik varen een stukkie met je mee! Iedere foto roept herinneringen op.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
sailor wim

Hoi Guido,
Zondermeer mooie herinneringen, echt leuk dat Do en zijn vrouw deze oproepen en nu beleven.
paure nesci

Revin , t was maar n klein stukkie varen maar zoals het Frankrijk betaamd wil dat niet zeggen dat je er ook vlot bent.
Ecluse de L'Uf Nr52 weigert dienst , invaren ging prima maar reageren op de blauwe stang deet ie niet....V.N.F. maar ff bellen en in mn beste Frans de storing gemeld , nog geen 10 minuten later stond de vnf man al te helpen en konden we weer vlot door.
Ondertussen komen via een "zipline" diverse waaghalzen overvliegen....spectaculair !
Bij Revin aangekomen: dubbel rood !
Bij gebrek aan een kade maar ff vastgeknoopt aan een paal. Een jacht uit Dendermonde lag er al n tijdje en wist te vertellen dat ze ook niets wisten.....wel zag ik een V.N.F.autotje aankomen.....weldra werd t roodgroen en konden we de sluis in.
Direct na de sluis linksaf de tunnel in.
Die Belg ging minder dan stapvoets door die tunnel.....lastig sturen als je zo traag gaat, maar ook hier weer zonder krassen doorheen.
Revin , nou Wim, niets te veel gezegd, we liggen in/aan n park notabene met palmbomen en bijbehorend lekker weer ! Sanitair is top , hier houden we t vandaag voor gezien.....AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
sailor wim

Ja Do dat is een pracht plek.
Voor water te tanken is een speciaal hulpmiddel te krijgen bij de Havenmeester als ik het goed heb.
paure nesci

Hulpstukjes heb ik n heel bakje vol , dus dat water is geen probleem
De hele avond in Revin buiten op de kade gezeten , heerlijk voorjaarsweer.
Al vaker wat geritsel en geplons , ff n zaklamp gepakt en , ja hoor , daar zwemt ie , een otter !
Gaaf ! Ecluse d'Orzy , Anchamps voorbij , richting ecluse des Dames de Meuse.....jacht uit Dendermonde vaart net de sluis binnen , ff oproepen op marifoon mocht niet baten , ze bewogen de blauwe stang , deuren gingen voor onze boeg dicht....helaas , gelukkig wel een mooi nieuw wachtsteigertje , aanmeren dan maar.
Dendermonde ging omhoog,.............en verder niets.
Maar ff gaan kletsen dan , nee marifoon hebben ze niet aan staan , "hier vaart toch niemand"
Enfin , ze hebben de V.N.F. al gebeld , ze komen er aan.....eerste paasdag , tsja dat duurde n uur en nog wat....gezellig gebuurt met een vlaamstalige Waal die daar bij de sluis woont.
Sluis gefikst , Belgen ervandoor daarna wij er probleemloos door.
Op zoek naar die Dames de Meuse.
Inmiddels de hele legende over die overspelige dames gelezen.t moet gezegt , ze zijn ( net als hun hele omgeving ) prachtig !
Onderweg nog een muskusrat zien zwemmen .
Nu aan de kade Montermé , bij camperplaats ( vol ) 21 campers en één Paure nesci......

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

sailor wim

Schitterend Do als je later afmeerd bij Charleville Mezieres kun je aan een lange steiger gaan liggen dit is tegenover een feestboot.
Teminste als die er nog is natuurlijk, je kan ook onder een boogbrug afmeren en dan ben je in de jachthaven daar is het rustig op wat krakende steigers na.
Ga echt over de grote brug de stad in rechtdoor wandelen naar het grote plein absoluut een aanrader. En ga even opzoek naar de klok van de grote poppen speler.
Geniet natuurlijk van jou reportages.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Je bedoelt die steiger net onder de hangbrug voor voetgangers door? Daar lig je als een vorst, en op de camping ernaast komt 'smorgens nog een echte ouderwetse Franse bakker in een bestelautootje met verse croissants en baquettes.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
sailor wim

Guido jij hebt daar ervaring mee prima plek dus.
Ik ben "altijd" naar binnen gevaren, had misschien met de kat te maken.
Heavy Metal
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Bericht door Heavy Metal »

Ha broer. Mooie foto’s. Wat is het toch mooi daar. In gedachten zie ik ons ook weer varen 5 jaar geleden.Heerlijk. De VNF heeft het er maar druk mee. Niks veranderd zie ik. Doe maar rustig aan, en geniet ervan.
Groetjes, Koen
paure nesci

Monthermé, mooie kade met allerhand voorzieningen en camperplaats , dorpje zelf is niet heel interessant maar de slager en de bakker zitten er nog ! Een ijscoboer in n ouwe HY toetert ook nog rond.
De fietsen gepakt en de Semoy route gefietst , prachtig ! Wim , was je op t eind ook bovenlangs gefietst ? Wij de terugweg toch maar onderlangs.ijsvogeltjes, beverburchten, zwarte specht, en heeeel veel mooi uitzicht.dat was n dagje stilliggen best waard.
Door naar Charleville, ook weer n mooi vaartochtje en toch wel zeker 2 andere ( huur) bootjes gezien.....de smederij bij Braux maakt geen lawaai meer Frank, die is voorgoed stil.
In Nouzonville nog even aan n steigertje geluncht .
Onder t boogbruggetje door nu in die nieuwe haven, moederziel alleen, op twee "abandoned" jachtjes na dan....buiten aan de steiger veel autolawaai. Partyboot is n paar honderd meter opgeschoven maar ook stil....
Mooie stad, mooi plein, Anja wilde er graag heen , ze heeft wat met Artur Rimbaud..AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

sailor wim

Wederom prachtige foto's Do.
Groeten Wim
paure nesci

Of het hier rustig is ?
Over t algemeen heel erg rustig,
Behalve in dit haventje vannacht , het locale onontdekte aanstormende raptalent kwam vannacht met zn "matties" zn repertoir laten horen.....toen ze klaar waren begonnen de vogeltjes alweer te fluiten.....
paure nesci

Sedan, kade aan de locale camperplaats ( die weer mudvol staat)
De vingersteigers zijn nog niet gemonteerd en wij weer t enige vaartuig.ook maar één ander bootje gezien vandaag , die lag in t sluisje van t canal des ardennes.
Lieflijk lanschap afgewisseld met smalle bijna volledig ( nou ja....) Overgroeide kanalen.
Oppassen voor boomtakken onder water.
Ijsvogeltjes, ooievaars, hagedissen en n schildpad.
Even gestopt aan n steiger bij Lumes , mooie nieuwe picknick bankjes, toiletgebouw wat in t hoogseizoen wel open zal zijn, mooi sportparkje.
Van Frank de tip gekregen om een "sluishaak"
mee te nemen , die had ik dus thuis zelf gemaakt en heeft zich op deze trip al ruim bewezen ! Kei handig ding !
En deze dag maar twee keer de V.N.F. hoeven bellen i.v.m. storing....maar ze waren er wel weer snel ! AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie