Even naar boven komen bij de sluis Lanaye, mooi uitzicht daar en van de allervriendelijkste ( echt waar) sluismeester een volgnummer gekregen, zodat ik makkelijk te volgen ben ofzo.daarna door Luik , mooi , lelijk , arm , rijk , oud , nieuw , zeg t maar , Luik heeft t allemaal.
Maar we wilden er beslist niet aan een kade overnachten dus ff stukkie door.
Voorbij slius Ivoz-Ramet aan een lage kade, uitzicht op kasteelruïne , ondergaande zon , mooi geweest voor vandaag.....en nee , ik had geen dikkere spijker bij me om in de grond te meppen....
Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Hoi Do,
Ik heb daar is twee dagen gelegen omdat de sluis stuk was.
Mocht je nig een mooie ligplaats zoeken voor Namen kan ik Anhee aanbevelen.
Goed afmeren en na donker is de ruine mooi uitgelicht.
Nauwelijks golfslag omdat de sluis om de bocht is.
Supermarkt door de wijk heen aan de overkant van de weg.
Ik geniet van jullie reis.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Deze zondag n klein stukje , door de sluis d'Ampsin Neuville , waar ze flink aan t klussen zijn , met het uitzicht op Tihange..... Hierna wordt t steeds mooier .
Hoge rotswanden , mooie stadjes.
We hebben Huy als einddoel gesteld, de jachthaven Port de Statte.
Hier houden ze net voorjaarsschoonmaak , t is een gezellige drukte.
We maken een wandeling door t oude Huy en belanden op een plein met een gezellig terras.
Morgen weer n dag en de temperatuur zal dan weer wat aangenamer zijn.....
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Drijfsteigertje lijkt net n jaar oud te zijn ja, ziet er allemaal keurig uit hier en ook weer allervriendelijkste bediening door de havenmedewerk(st)ers ( of wat voor gender dan ook ) hier.
Groet Do
Gisteren aangekomen in Namen , vingersteigertjes haaks op t stromende water , onrustige nacht , constant kraken en knoerpen van de fenders.....morgen ff anders leggen....
Had mijn buurman dat ook maar gedacht, zijn jacht ( linssen 1250 ) ofzoiets met een marktwaarde van 26 keer de Paure nesci , trok m vanmorgen achteruit met n hoop boegschroeflawaai, en nog veel meer opvarendenlawaai , enfin , boot en ego diverse krassen.
Dan maar vooruit met die schuit , ff dan , want vervolgens slaat een landvast in de schroef......Pont de Jambes op nog geen 200 meter.....schipper krijgt z'n anker niet los , dikke paniek....
Uiteindelijk wel anker los , vlak voor de brug , brandweer komt al vlot om ze weg te slepen , duiker zien we pas veel later als we de complete Citadel van Namen al bezichtigd hebben.....indrukwekkend bouwsel !
Oude binnenstad van Namen erg gezellig , veel terrasjes , kroegjes , studenten.
Inmiddels hebben we de boot naar de "hogerwalsteiger" verplaatst, zullen vannacht rustiger slapen en morgen makkelijk uitvaren.......
tja ij lagen ook aan die steigertjes mede omdat de wal aan de andere zijde volledig bezet was kraken viel wel mee met de kop nar de wal maar waren gewaarschuwd alles wat los zat op de kop weg te halen omdat er wel gasten waren die proletarisch winkelden ,niets gebeurd en konden daar goed douchen .helaas konden we niet de maas verder nog 2/3 weken stremming zijden ze dus maar richting Charleroi en zo verder .
hopelijk hebben julie meer geluk goede reis .
Goeie keuze Do.
Vaak aan de kade aan de overzijde afgemeerd, altijd waakzaam blijven wegens diefstal. En lang daarvoor op de bocht waar de Sambre uitmondt in de Maas.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Het plan is om bij Toul het canal de Vosges op te gaan en zuid te varen , als jullie ( met wellicht makkelijker toegang tot data ) er iets van horen of er een stremming is dan horen we t graag natuurlijk.....
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
sailor wim schreef: ↑di 12 apr 2022 18:33
Goeie keuze Do.
Vaak aan de kade aan de overzijde afgemeerd, altijd waakzaam blijven wegens diefstal. En lang daarvoor op de bocht waar de Sambre uitmondt in de Maas.
Dat mag sinds opening Strepy niet meer Wim, wel zijn er nog plekken beneden de grote verkeersbrug. Daar ligt wat vaag spul, bewoont door vage types, maar die zijn allervriendelijkst en wie weet geeft dat nog wat sociale controle ook.
Hoger op in de Sambre mag het nog wel. Bij de voetgangersbrug staat ergens een bord met een afmeerverbod over 190 meter. Ik heb dat eens uitgemeten met een rolmaat, en ben daar pal boven gaan liggen. En ja hoor, politie. Ik legde ze uit dat ik me precies aan de regels hield, maar toch moest ik nog 5 meter opschuiven, want gezag is gezag!
Aan de kade tegenover de jachthaven wordt wel de volle mep geld opgehaald, maar voorzieningen zijn er niet, of werken niet. Insluiping blijft een dingetje daar, al rijdt er af en toe politie langs. Wel laat ik daar altijd het anker zakken, want losgooien gebeurt ook nog wel eens.
Laatst gewijzigd door quichot op wo 13 apr 2022 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Dinant , klein stadje , veel kroegjes , gezelligheid !
Onderweg nog n heel vreemd vaartuig gespot ( daar zat t water aan de verkeerde kant)
Wederom een gratis steigertje , ook hier is t watersportseizoen nog niet ontwaakt....nog ff op de fiets de dieselvoorraad aangevuld .
Morgen de laatste paar sluizen van België ....