Klaver vier schreef:Helemaal eens met Guido,ik ben alleen altijd blij als ik geen tegenligger heb in de doorvaart A,R kanaal naar Vecht.
Guido mag ik vragen hoe je dat doet melden bij de sector want dat weet ik niet.
Gr René ( klaver vier)
Heel simpel, René! Als je een sector binnenvaart staat er aan de wal een groot bord met het betreffende marifoonkanaal. Het zogenaamde blokkanaal. Voorbij zo'n bord moet je van kanaal 10 af, en dat kanaal kiezen. Dat is zelfs verplicht. Daaronder staat altijd de sectornaam. In dit geval Sector Maarsen. Je roept één keer: 'sector Maarsen'. Geen hele verhalen, en zeker niet drie keer zoals in de leerboekjes staat, gewoon: 'Sector Maarsen'. Dan hoor je 'sector Maarsen geroepen?' Dan meld je je scheepsnaam en zeg je van welke kant je de sector invaart, en wat je bedoeling is. In dit geval dus dat je bij Maarsen naarbinnen wilt. Meestal hoor je dan 'Scheepsnaam, dat is begrepen, blijf stand by'.
Vanaf dat moment weet de verkeerspost dat jij dat stipje op de radar bent, en dat kan heel handig zijn bij de verdere communicatie.
Bij Maarsen roep ik dan voor de zekerheid ook nog even op 10 of er jachten naar buiten komen. Maarja, jachten en marifoongebruik: ik voel me dan wel eens een roepende in de woestijn.

De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido