Valt ons steeds op hoe stil het is op het water. Af en toe een bootje, lege ligplaatsen en overal rust. De meeste bootjes hebben dezelfde naam "Te Koop" .. Lijkt wel grote uitverkoop. Appingedam is weer vriendelijk voor ons, warm welkom kun je zeggen. We meren af op de plek met de rode geblokte linten en de havenmeester kijkt nog eens en zegt dat we daar mogen blijven liggen, in het zicht van de horeca terrassen. We maken nog net het einde van een geweldig dorpsfeest mee, veel volk op de been maar weinig bootjes in dat mooie haventje. We krijgen als gebruikelijk weer veel bezoek van oud kapiteins en scheepsbouwers want onze boot is daar in de het Groningse gebouwd ooit lang geleden. Na vier heel gezellige dagen worden we uitgezwaaid na de wel heel schappelijke rekening te hebben voldaan.
Dan nog even een Jansen gedag zeggen

Dan terug door Groningen en dat blijkt een bezoeking. In de Almanak lees ik dat de doorvaart door de bruggen in het slechtse geval anderhalf uur kan duren, van uit de Oosterhaven voor de eerste brug liggen we die tijd al ruim uit. Uiteindelijk blijken we vier en een half uur nodig te hebben voor die paar bruggen! Bruggen gestoord, een gelede stadsbus dwars door de slagbomen en meer van dat fraais. We waren helemaal gaar toen we aan het Paterwoldermeer een ligplek vonden.
Slecht weer en na een tweetal dagen door naar Assen over het Nrd Willemskanaal. Perfecte bediening van bruggen, geen klagen maar de waterstand is wel erg wisselend hier en dat gaf problemen. We kozen deze keer voor het eerste haventje en dat is de Marshaven waar we voorzichtig glijdend over de slibbanken naar binnen dreven. Schuin afgemeerd ging het goed tot s avonds de theepot en de kopjes van de tafel schoven. Op de kant stonden al een paar buren die ons waarschuwden dat we zo "wel vol konden lopen" dus er moest wat gebeuren. Het water was zover gezakt dat ik met veel moeite en de schroef er vol op de kont van de kant en daarna achteruit los kwam en weer recht kon slapen. Afmeren een flink stuk van de wal met de uithouder en loopplank uit. Op z'n Frans zoals we gewend zijn. Een van de jachten kwam klagen dat zijn wc verstopt was door de vette modder die ik hem toegeschoven had

en zo liggen we dan in Assen

Dan verder door de Drentsche Hoofdvaart, via de Punt en Smilde en zo. Erg rustig, veel lege ligplaatsen en pakweg een tiental bootjes per dag. Gek, is toch juli en vakantie? Diever was helemaal een verrassing. Normaal vechten ze daar om een plekkie, volgens de brugwachter liggen er gemiddeld wel veertig bootjes binnen de brug en nu een handjevol. Waarom? Het gedrag van de doorgesneden Nederlander stuur je via zijn portemonee. Nu vragen ze daar een fiks liggeld plus nog meer ellende en betalen moet je doen via een app of via internet of allerlei nummers bellen en codes intikken, kortom de mensen lezen dat ingewikkelde bord, gooien los en we zien ze volgens de brugwachter nooit meer terug. Voorwaar de beste manier om je klanten weg te jagen, lijkt Cuijk wel.

Uit Dieverbrug komen we moeilijk weg. Extra vroeg opgestaan om de eerste opening van brug en sluis te hebben blijkt de zaak in storing te liggen. Als ik de brugwachter vraag hoe ernstig het is kijkt hij zorgelijk en zegt dat "de provincie waarschijnlijk vanavond mijn Chinees gaat betalen" wijzend op het restaurant om de hoek. Uiteindelijk na de megainzet van diverse monteurs schakelen ze smiddags handmatig de relais en kleppen en kan de brug omhoog. Wij zijn het zat en stoppen net boven Havelte.
Volgende dag weer vroeg weg en met de vriendelijke hulp van de brugwachters snellen we in twee uur naar Meppel waar we een paar dagen blijven, Water en stroom en de waslijn hangt weer vol. Geert was hier een week eerder ook al gesignaleerd met de Titanic, is nu in Coevorden bij de Havenfeesten.
Vervolg gaat naar Hoogeveen en verder later deze maand. Kreeg net een mailtje van de garage dat mijn auto naar een beurt verlangt. Ik heb ze geschreven dat ook een auto recht heeft op vakantie en dat de mijne nu in de garage staat met de accu los zodat ik bij thuiskomst weer kan starten. Probleem is dat de ingewikkelde electronica daar niet tegen kan maar dat zien we later wel weer.