Begrijp nog steeds die gemeente niet. Hoeveel jachten denk je dat door deze maatregel den Bosch links laten liggen en op een andere plaats afmeren bv in Veghel.
echt politiek vroeger kon en mocht je nergens liggen ,soms als er plek was direct boven de sluis .
soms lagen wij in het gat waar achter ze later afmeer plekken hebben ge maakt .
nu er geen grote vaart meer is hebben ze een berg ligplaatsen tot aan de sluis ,of je daar mag liggen ik weet het niet al een dikke 27 jaar niet meer in den bosch geweest .
maar misschien is dit wel gedaan om waterverlies te voorkomen maar heel eerlijk vind ik het niet slim van de geleerden.je kan beter groot en klein scheiden .
of het heeft met het draaien van de brug aan de bovenkant van de sluis te maken ?
Ik was sluismeester op sluis 0 en Engelen en brugwachter op de bruggen in Den Bosch in de tijd dat het Maximakanaal werd afgebouwd. Daarna bijna 2 jaar op Empel en Hintham gedraaid, en nu nog af en toe op Engelen (daarvandaan wordt tegenwoordig ook de Dungense Brug bediend).
Sluis 0 verbruikt met een schutting zoveel water dat het kanaalpand boven Sluis 0 niet op peil kan worden gehouden nu ook Hintham en Empel in bedrijf zijn. Dus inderdaad is het waterverbruik de reden dat er nog sporadisch geschut wordt...... Tijdens het inleren op Empel en Hintham konden we niet eens echt schutten omdat Sluis 0 nog vol in bedrijf was.
Komende tijd kan je me vinden op de Krammer, zowel duwvaartsluis als jachtensluis.
Laatst gewijzigd door KarelE op vr 05 mei 2017 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Vorig jaar nog gelegen boven sluis 0. Lekker veel ruimte nu. Toen van en naar Maximakanaal.
Zie trouwens dat schutten niet langer strikt verboden is voor schepen >20 mtr, maar dat de scheiding ligt bij beroeps en recreatie.
Kan het dus weer in m'n route opnemen, rekening houdend met de bizarre bedieningstijden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Vanmiddag in Den Bosch aangekomen. Lig boven sluis 0. Blijkt hier roze zaterdag te zijn. Gezellig druk overal.
Maandag ga ik weer door sluis 0 om 11 uur. Als vanouds.
Één ding begrijp ik niet: waarom is de Dungense brug uit de centrale bediening gehaald? Wat is het nut van één opening per 3 uur op het hele uur?
Lag er 5 over 1, dubbel rood. VHF 20 geen sjoege. Eerst rws gebeld. Verwezen naar CB Tilburg. Die zouden zorgen voor opening. Niks. Toen Engelen gebeld: meneer we gaan m openen hoor!
Wie hier de logica van inziet mag het zeggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Tja.
Dit zullen we steeds vaker gaan zien.
Water gaat schaars worden, mensen.
Zolang spertijden bij sluizen ons grootste probleem zullen zijn mogen we in onze handjes knijpen.
Dan gaan we wel ergens anders varen.
Maar ik ben bang dat de Mad Max films, waarin men elkaar afmaakt om water en brandstof, nog wel eens waarheid zullen gaan worden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Menno, de bediening sluis 0 als 'concurrent' van Maximakanaal snap ik. Geen probleem verder.
Nee, ik begrijp de bizarre bedieningstijden Dungense brug niet. Waarom mag je daar maar eens per 3 uur door, en dan nog alleen als je daar exact op tijd bent? Een opening kost bij mijn weten geen water. Zat vroeger gewoon in de CB.
(Overigens werd -ondanks de droogte- op alle sluizen tussen Lozen en Den Bosch flink gespuid en heb ik nergens hoeven wachten)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Het waarom van de beperkte bedieningstijden van de Dungense Brug ken ik niet. Overigens gelden deze voor recreatievaart. Bij aanbod van beroepsvaart mag de recreatie wel mee door dezelfde opening.
De Dungense Brug zat nog bij Tilburg, maar de brug is net als sluis 0 en sluis Engelen overgedragen aan de gemeente Den Bosch. De bediening is omgezet naar de bedieningspost van sluis Engelen. Tzt zal ook de bediening van de Industriehavenbrug verhuizen naar Engelen, en ook wordt de oude betrouwbare elektrotechnische bediening van de sluis omgebouwd naar moderne computergestuurde bediening.
In de loop van de maand mag ik weer een paar keer op sluis Engelen werken.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Karel, ik belde rws en die verwees in eerste instantie inderdaad naar Tilburg, zonder resultaat. Toen heb ik dat beroepsnummer gebeld, kreeg Engelen aan de lijn, en die opende prompt de brug voor me, probleem opgelost.
Vanmorgen 11h weer door 0! Toch wel leuk dat het nog kan. Engelen werd bediend door een vrouwelijke collega van je, die zo aardig was even op me te wachten. Die snelle jachten met wie ik in 0 lag dachten van me af te zijn!
Nu net halfuurtje vast in Gouda, dus morgen nog maar een kort dagje.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639