"Het weer valt eigenlijk best wel mee voor een novembermaand" zei de vrouw die door de regen van boord stapte. Een ander verzuchtte, "als die eeuwige wind nou maar eens ophield..!"
En dat zijn de uitspraken waarmee we het dit seizoen weer kunnen doen want het is alweer niet veel zaaks. De krant kopt al": "run op zon-vakanties' en menigeen schijnt nu toch echt het land te willen ontvluchten. Wij hebben de afgelopen maand pas twee keer buiten kunnen zitten en dan nog ergens achter een bosje uit de wind.
Maar dat even terzijde, heerlijk is het om lange tijd van het toetsenbord af te blijven, geen internet, geen ellende... Vrije wifi's zijn er niet meer te vinden onderweg, iedereen schijnt hier paranoide te wezen en alles dicht te timmeren. Dan maar via de dure usbstick...
Na een slechte start met veel problemen zijn we dan eindelijk half juni vertrokken, veel later dan de bedoeling was. Technische problemen genoeg en we moesten er zelfs voor terug naar huis maar nu is alles vergeten en genieten de gastvrijheid van de provincies Overijssel en Drenthe. En hoe! Prachtige prospectus en mooie vaarkaart worden hier uitgedeeld, overal vrije en diepe ligplaatsen, soms zelfs stroom.. men heeft hier eindelijk gesnapt dat je het varende volkje niet moet wegjagen met verbodsborden, maar moet binnenhalen en zorgen dat ze veel geld uitgeven in de lokale economie! Bij ons in het zuiden gaat dat precies omgekeerd. Ze klagen steen en been over het wegblijven van de toeristen en beleggen dure vergaderingen en brainstormsessies om de zaak weer aan te jagen. En dan gaan ze eerst alles verbieden want 'men zou wel eens misbruik 'etc etc. Zoiets heeft dus helemaal geen zin. Laten ze hier eens komen kijken en zien wat gastvrijheid betekent! Het valt ons op dat betaalde ligplaatsen minstens 30% goedkoper zijn dan bij ons en dat de streek ook veel te bieden heeft.
Hoe zijn we gevaren dit jaar? Om nou niet weer die eeuwige trip langs de Pannerdense kop te hoeven maken kozen we deze keer voor een afwijkende route over Tiel-Wijk b Duurstede en dan zo naar Arnhem en de Ijsselkop. Prettige vaart, mooie ligplaatsen onderweg, soms wel heel erg duur ( Wageningen) en de gratis steiger boven Driel. Dan natuurlijk Doesburg waar we altijd vastknopen. Zeer de moeite waard en we zijn daar inmiddels 'thuis' zou je kunnen zeggen. Daar was het even wachten op onderdelen die per post werden verzonden en na een kleine reparatie konden we weer verder.
Zutphen, de historische haven langs de jongelui van de tjalk Vleermoes. Wij hebben ze eerder ontmoet in Friesland en ze zorgden meteen voor een ligplek voor een paar dagen. Vervolgens door naar sluis Eefde waar we het kanaal opgingen naar Almelo. Bij sluis Aadorp lagen we vroeger vaker, mooie plek maar helaas, ook hier heeft de vooruitgang toegelsagen en het winkeltje in het dorp is dichtgespijkerd. Dan maar op de fiets 3km naar Almelo waar flink aan het centrum gewerkt wordt. Oude fabrieken gaan plat en met behoud van authentieke stukjes wordt een mooi modern centrum opgebouwd.
Nieuwsgierig geworden door alle mooie plaatjes in de prospectus over het kanaal Almelo-de Haandrik en verder beginnen we aan een heel mooie trip. Overal vriendelijke mensen, vlotte bediening van de bruggen, aardige brugwachters die nog 'meedenken' en je tips geven over de vele gratis ligplaatsen. Ondenkbaar bij ons, maar hier de praktijk van alledag. Dorpjes en winkeltjes hebben onze aandacht en zelfs de viskar was van goede kwaliteit. Dan door naar de stad Coevorden. Het is nog niet druk en wij bemachtigen een mooie plek aan de steiger. Draaien in die smalle pijpenla was een feest voor de jachtschippers en ik denk dat er al weddenschappen werden afgesloten of ik de Hylke wel rondkreeg. Dat lukte wonderwel, ik stak de kop in het tuintje aan de overkant tussen twee tuinkabouters en vegend met de kont langs de steiger liep ik zo rond. Prachtig, ons bootje heeft ons gezicht weer eens gered! Coevorden is de moeite waard om een paar dagen te blijven, liggeld goedkoop en gratis water en douches. Stroom is hier overal met 50ct muntjes. Helaas ging het hier met mij even fout want s nachts kreeg ik weer fikse hartproblemen wat ons weer met de neus op de feiten drukt. Huisarts gebeld, advies gekregen en dan maar weer kalm aan, niet teveel willen en vooral even de schrik uit de benen krijgen.
Middagpauze in de Verlengde Hoogeveense Vaart bij een brugje
We varen gewoon voorzichtig door, eerst het Stieltjeskanaal met sluisje naar Nieuw Amsterdam en dan bakboord uit de Verlengde Hoogeveense vaart in. We zitten hier midden in de oude veenkolonien waar vroeger hele legers werklozen uit de Randstad turf gingen steken. Het loopt wonderwel dit kanaaltje wat eigenlijk niet meer is dan een brede sloot. Nou zijn wij wel wat gewend in Frankrijk, maar dit is nog veel smaller en ondieper. We redden het net met onze diepgang van 1m50 wat het maximum is hier. Slechts -een- keer de grond geraakt. Ook hier weer veel vrije ligplaatsen in de natuur of in een dorpje, vlotte brugbediening door aardige brugwachters die in combinatie meerdere bruggetjes voor je bedienen. In Wachtum stopt ineens een auto en voor ik het besef is mijn privacy geschonden als de fotgraaf zegt dat hij van een binnenvaart-blog is, dus mijn vakantiestek ligt weer eens te grabbel

)
Dan draaien we in een lekker tempo door naar Noordseschut, de sluis die ons naar de stad Hoogeveen zal brengen. Ook hier weer veel (gratis) ligplek, stroom, water, douches, kortom alle voorzieningen en het is nog steeds niet druk. Slechts af en toe een bootje, dat is alles. Iedereen schijnt een last-minute te boeken naar de zon. Zal ons benieuwen hoe het komende maand zal zijn als de vakanties beginnen.
Dat was het weer even van deze kant, volgende keer over de Drentse Hoofdvaart en de tocht naar Groningen.