Ik "rest my case", zeggen de advocaten in films dan.
Maar het hoeft niet eens door mensen gedaan te worden, hoor.
Een jaar of ( wat zal het geweest zijn) 6 -7 geleden hebben we een paar dagen niet kunnen baggeren omdat ons schip alle kanten op sprong op het scherm.
Zonnevlammen.
Die veroorzaken een dermate verstoring ( volgens mij noemden ze het een ionenstorm, ofzo) dat we helemaal niets meer konden.
En toen hield het op.
Overigens werd voor deze storing al dagenlang gewaarschuwd op onder meer de NavTex, en hadden we aan old school navigatie niets gehad, omdat die eenvoudig weg niet nauwkeurig genoeg is.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
kompas ja erg handig kan dat zijn ,kaart ook maar koersen uitzetten tja dat niet meer, radar prachtig maar op binnenwateren mag je alleen op een voor de binnenvaart goedgekeurde radar varen met een jachtje ,de jacht radars zijn daar verboden even als op de rivieren .
ja je hebt gelijk en dat vooral op grootscheeps vaarwater ,de eerste radars waar ik op voer waren decca,s met een scherm van 30 cm op de rivieren maar waren akelig scherp .later kreeg je steeds grotere beeld schermen met meer mogelijk heden en op groot bereik had je zicht van de ij toren tot Lelystad en kon je langs het touwtje varen .maar toch op een passagiers schip hadden we rond 1974 nog geen radar dus bij mist niet varen ,konden we lekker wat langer uitslapen en lekker rustig na de koffie vertrekken .
Ook de "Millenniumbug 2.0" die alle GPS'en zou ontregelen ging weer uit als een nachtkaars.
Voor wie het gemist heeft: De GPS twijfelaars kwamen met het bericht dat j.l. zondag de weekteller van oude GPS'en zou vollopen. Met een ongewisse positie of zelfs geen positie als doemscenario.
Mijn aloude Garmin 12XL uit 1998 plaatste mij binnen enkele minuten op ca een meter van mijn positie. Moeiteloos. Ook een GPS-muisje van Haicom van ca 18 jaar oud had geen enkele moeite met zijn taak. Mijn 15 jaar oude auto met navigatie bracht mij als van ouds bij Albert Heijn. Alle zonder omhaal, zonder update. Gewoon zoals het hoort.
En voor VBII gaan wij weer ouderwets aan de slag met passer, potlood, pleinschaal, stuurtabel, van kompas naar kaart en van kaart naar kompas. We rekenen onze koers uit vanaf een plek waar we al niet meer zijn, rekening houdend met verzeiling in drift. Allemaal sommetjes, die de GPS vanzelf voor ons doet.
En de GPS vraagjes, die je in het examen tegenkomt, laten zien dat de examencommissie zelf geen ervaring heeft met die nieuwerwetse dingetjes.
Wat ik van de berichtgeving begreep, ondermeer via de nieuwsbrief van Datema, is dat er voor gewaarschuwd werd dat je GPS er enige tijd uit kón liggen tgv van de reset.
Niet dat het zóu gebeuren.
En ook niet dat het één grote puinhoop zou worden, maar dat je niet vreemd moest opkijken als je GPS even gek deed en dus wellicht enige minuten ouderwetsch moest navigeren.
Bovendien werd niet zo zeer de GPS ontvanger gereset als wel de klok van de satellieten.
En aangezien GPS werkt op het dopplereffect in combinatie met de exacte tijd van uitzending van het"piepje" heb je dus kans dat je positie even niet klopt tijdens de reset .
Dat was alles.
Maar sommige berichtgevers kloppen het gelijk op tot een potentieel einde der navigatietijden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
tja die ervaring?? het is voor de binnenwateren vind ik bijna absurd dat men nog op de ouderwetse manier kaart moet navigeren voor jachten zeker men heeft tegenwoordig bijna allemaal het nieuwste spul aan boord al is het maar om mee te pronken ,in dertijd dat wij met radar begonnen te varen werd de handmatige navigatie snel op zij gezet hoewel ze op de binnenvaart school ook vast hielden aan het verleden maar ja daar werkte allemaal zeer oude ex kapteins dus moest het wel maar vergat het ook snel ,tja op de rivieren en kanalen heb je er niets aan ,goede kennis van radarvaren was het devies ,dag en nacht oeffenen dus ,en ja zo kwam je het IJsselmeer ook veilig over evenals heel zeeland en ja geen gereken meer met dwars stromen waar je opzij van gezet werd ,het leren met digitale apparatuur ligt dus meer voor de hand .
JanSr schreef:
En de GPS vraagjes, die je in het examen tegenkomt, laten zien dat de examencommissie zelf geen ervaring heeft met die nieuwerwetse dingetjes.
Ik ben wel benieuwd, welke rare vragen stellen ze dan over de GPS?
En ik ben benieuwd in welk examen.
Want op de zeevaartscholen is geen theoretisch centraal examen (meer).
Daar heb je alleen nog toetsen die deel uitmaken van het examen.
En die vragen worden door de docenten samengesteld.
Waarvan ik zeker weet dat die wel weten waar zij over praten.
[Edit: VBII, lees ik achteraf.]
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ja dat zal wel ,maar tussen bv grootvaarbewijzen voor de rijn en binnenvaart en recreatie zit wel even een flink verschil vamex is voorde recreant de grote vaar halen ze ergens anders van Daan en te mogen varen ,dan ook nog efe je radar diploma of patent halen en als toefje ook nog je adn papieren voor droge en of tankvaart .
nee nu met mijn bootje gaat het iets eenvoudiger ik heb zelf mijn grote vaar bewijzen ingeleverd tegen het groot recreatie bewijs 2 en dat scheelt mij een kapitaal om de keuringen iedere 2 jaar .en toch mag ik met 40 meter varen ,tja het rijn patent heb ik nog dus zonder passagiers mag ik daar ook nog varen en ja met mijn bootje nu 11 meter heb ik die ook niet nodig op de rijn en zijn zij rivieren ,en ja iedereen die onder de 15 meter zit ook niet .