Aqua Domus schreef:RPR Staat ook voor Rijnvaart politie reglement.
Waar de wijsheid ( Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren ) vandaan komt snap ik ook niet.
Gr Louis
Staat op een Nederlandse site over het blauwe bord ... :
Wanneer een stuurboordwal houdend beroepsvaartuig tegenstroom in een bocht naar bakboord wil uitwijken (de verkeerde wal dus) om zo min mogelijk hinder van de stroom te hebben, wordt aan stuurboord een blauw bord getoond (vroeger blauwe vlag) in combinatie met een rondom schijnend wit flikkerlicht. Art 6.04 e.v. BPR/RPR. De schipper geeft aan dat hij wil "overlopen".
Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren. De Duitse "Geregelte Begegnung" vebiedt het. Daar moet elk schip gewoon eigen stuurboordwal houden en "bakboord op bakboord" passeren.
Bij een blauw bord in Nederland geven schepen die stroomafwaarts varen als antwoord ook het blauwe bord ten teken dat zij door eveneens naar bakboord uit te wijken vrije vaart geven. Deze manier van varen wordt ook wel "blauw varen" genoemd. Men passeert elkaar met de rechterzijde, "stuurboord op stuurboord". Pleziervaart hoeft niet te antwoorden (mag zelfs geen blauw bord voeren), doch gaat bij voorkeur ook naar de overzijde. Men mag bij voldoende ruimte stuurboordwal houden. Het begin van de Gelderse IJssel (Arnhem - Zutphen) is op sommige plaatsen echter zo smal dat je dan in de verdrukking kan komen. Daar is het verstandig om bij een tegenligger met blauw bord altijd over te steken. Laat de blauwvarende schipper ruim van te voren duidelijk de bedoeling zien door zo recht mogelijk over te steken. Het advies van sommige watersportsites/fora om voor deze reden de marifoon te gebruiken zou ik op de IJssel alleen maar opvolgen bij twijfel en zeker niet bij drukke pleziervaart. De beroepsschipper zou bij elke bocht doodziek worden van het beantwoorden van "jachtjes". Uitluisteren is natuurlijk wel aan te bevelen. De pleziervaarder die tegenstroom varend dezelfde truc toepast, "de verkeerde wal" dus, mag geen blauw bord voeren en mag niet van tegemoetkomende schepen verwachten dat zij de eigen wal verlaten.
Denk eraan dat je in het RPR-gebied als pleziervaarder WEL stuurboordwal moet houden. Uitluisteren is hier een must. Neem als voorbeeld de drukke Waal. Ondanks voldoende ruimte kan je door een blauw varend duwstel met massief schroefwater op de kribben terechtkomen. De duwbootschipper weet dat en zal je mogelijk via de marifoon waarschuwen en adviseren om toch over te steken. Op de Waal en Boven Rijn is oversteken sinds 2015 officieeel toegestaan. Zie ook de folder Het blauwe bord van "Varen doe je samen".
ik wou hier geen discussie mee starten enkel even verwittigen dat men geld aan het inzamelen is volgens de mensen op de club die in het dagelijkse leven orders opvolgen en hun job MOETEN doen ...ieder doet wat hij wil wat mij betreft, zolang het maar veilig verloopt