(Kijken wat er gebeurt.

Moderators: sailor wim, frank
Boegschroef?maar gewend is om onderuitgezakt liggend met een spelpookje te spelen en niet zonder boegschroef kan.
Mijn opmerking was wel n.a.v. jouw opmerking maar bedoeld in z'n algemeenheid. Toen ik nog niet kon varen, heb ik eens aan iemand die zei overal op gevaren te hebben, gevraagd om mijn schip naar Antwerpen te varen. Wat ik vervolgens meemaakte in de Volkeraksluis is niet te beschrijven omdat meneer niet (meer) met een stuurrad bleek om te kunnen gaan en/of zonder boegschroef kon.Twei Woiven schreef: ↑vr 29 nov 2019 20:38Boegschroef?maar gewend is om onderuitgezakt liggend met een spelpookje te spelen en niet zonder boegschroef kan.
Had het ding niet, alleen een Bolnes van 450 PK en een groot wiel waar je aan moest draaien...
Ik fietste als jochie vaak naar de Oranjesluizen om naar het schutten van sleepkasten te kijken. Die dobberden op eigen massa de kolk binnen en werden op stalen draden afgestopt. Iedere keer weer keek ik met ontzag naar de matrozen bij die enorme bolderkasten. Hoe vaak ze de draad ook om die vier bolders wikkelden, de rook sloeg eraf, het schip bleef maar kruipen. Tot 50 cm van de sluisdeur.wrotter schreef: ↑zo 01 dec 2019 10:19,maarindertijd hadden de meeste schepen nog geen kopschroef dus had je bast je handen vol met 90 /100 meter zeer zeker met een leeg schip en moest je dus behoorlijk goed om kunnengaan met je ankers bij afmeren als het nodig was zeker als je boven de wind moest afmeren
Daar zit wel een waarheid in.
Dat is er al en dat is KVB1, en dat is al een behoorlijk uitgeklede versie van GVB.Het zou m.i. wel eens goed zijn,als er soort van minicursus of een certificaat behaald moest worden,zodat je kan aantonen dat je over de basale kennis bezit van de regels op het water.
Die heb je nu ook al voor waterverkeer, KVB 1, KVB 2, Pleziervaart Groot, beperkt Groot en Groot.Je hebt ook gradaties in het wegverkeer,zoiets zou je ook kunnen toepassen in het waterverkeer.
Nu zijn er maar 2 soorten ,vaarbewijs 1 en 2,en that's it.
Dat is niet waar, kleurenblindheid is niet per definitie afkeur. Het vergt enkel nader onderzoek en de mate van kleurenblindheid bepaald de uitkomst.Echter zou er één hobbel direct geschrapt moeten worden,en dat is het feit dat "kleurenblinden" ook in aanmerking moeten kunnen komen voor het halen, cq in ontvangst kunnen nemen van het vaarbewijs.
Nu is dat uitgesloten ,omdat je een gezondheidsverklaring moet invullen,waarop deze vraag prijkt.
En dan wordt je daarop afgekeurd met als resultaat,geen vaarbewijs.
Een voertuig op de weg heeft aan beide zijden dezelfde kleur lampjes en een vaste plaats op de weg in tegenstelling tot het water.Discriminerend en niet totaal niet noodzakelijk lijkt mij.
Voor het behalen van een rijbewijs is dit ook geen belemmering.